Cola került a Monsterbe
A tegnap esti bejelentés szerint a Coca-Cola 17 százalékos részesedést fog vásárolni a Monster italgyártó cégben. Az ügylet egy stratégiai együttműködést pecsétel meg. Az együttműködés keretein belül a Monster üdítőital márkái átkerülnek a Coca-Cola termékportfóliójába, míg a Coca-Cola energiaitalai a Monsterhez. A marketing, gyártási és elosztási tevékenységeket is közösen tervezi végezni a két cég.
Belső információk szerint a Coca-Cola már korábban, 2012 során tárgyalásokat folytatott a Monster részleges felvásárlásáról, azonban akkor túl magasnak ítélte az árat. A jelenlegi megállapodás szerint 2,15 milliárd dollárt kell fizetni a Monster 17 százalékos, kisebbségi részesedéséért.
A Stanford C. Bernstein elemző cég szerint a Coca a változó amerikai szabályozások miatt vásárolt csak kisebbségi tulajdont. A szabályozás felülvizsgálja ugyanis az energiaitalok megengedett koffein tartalmát. Az elemzők szerint a későbbiekben, a vizsgálatok lezártával, a maradék üzletrészt is felvásárolhatja a Cola.
Új stratégia kell a Coca-Colánál
A Coca-Cola stratégiájával teljes mértékben összeegyeztethető az új megállapodás, hiszen míg a fogyasztók az egészségesebb életmód felé fordulnak, addig a Coca próbál gyorsan fejlődő szegmensek felé fordulni.
Erre jó példa, hogy Idén februárban szintén kisebbségi tulajdont szerzett a Keurig Green Mountain kávékészítő vállalatban a kólagyártó, a Keurig10 százalékának megvásárlásával. Májusban pedig a Cola bejelentette, hogy részesedését 16 százalékra kívánja növelni, mellyel a legnagyobb részvényessé válna a vállaltban.
Az új piacok felé fordulást a cég alappiacának stagnálása indokolja, ahogy erről régebben már írtunk. Míg az üdítő italok piaca csupán 0,3 százalékkal növekszik évente, addig az energiaital értékesítések száma megduplázódott 2007 óta. A mostani megállapodás szerint a Cola segítené a termék globális elosztását és marketing tevékenységét.
A bejelentésre valósággal megőrültek a befektetők, hiszen a zárás utáni órákban jött hírre a Monster részvényei 22 százalékkal lőttek ki. Míg a Coca-Cola árfolyama 1,4 százalékkal került feljebb.