Még a legtöbb felajánlást kapó tíz alapítvány között is van, amelyik működési nehézségekkel küszködik, lesz olyan, amelyiknek az idén és jövőre is komolyan meg kell majd húznia a nadrágszíjat. A listán a legtöbb szervezet kizárólag adományokból és az 1 százalékos felajánlásokból tartja fenn magát: többüknek alig futja marketingre, ezért ördögi körbe kerülve sok támogatástól elesnek. A NAV már nyilvánosságra hozta, hogy az idén mely alapítványok kapják a legtöbb pénzt az 1 százalékokból, azt viszont még nem tudni, hogy az adózók mekkora része rendelkezett egyáltalán. A tendencia viszont évek óta egyértelmű, az adózók fele nem nyilatkozik, az alapítványok ezért kevesebb pénzen osztozhatnak, mint amennyit kaphatnának.
Ez a tíz alapítvány kapja a legtöbb támogatást az 1 százalékos felajánlásokból 2014-ben a NAV szeptemberi adatai szerint. A bevallások feldolgozásával még nem végezett az adóhatóság, de nagy változások már nem lesznek:
Nagy átrendeződés történt az 1 százalékos felajánlások területén, mondja Smrcz Ervin, az alapítvány elnöke: az idén nem annyira gyűjtőszervezetek, inkább az egy-egy intézményt közvetlenül támogató alapítványok hozták a felajánlások nagy részét. A felajánlásokból befolyó összeg elköltéséről még egyeztetnek a kórház vezetésével, de valószínűleg egy MR-berendezést vesznek majd, arra nagy szükség van, a kórház viszont aligha engedheti meg magának a 250 millió forintos gépet.
Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány 25 százalékkal több felajánlást kapott, mint tavaly. Kónya Zoltán elnök szerint ez azért alakulhatott így, mert egyre ismertebbek, jó a marketingstratégiájuk és a kommunikációjuk, és az adózók nem hallhattak róluk rossz híreket. Kampányra ennél többet nem tudnak, de nem is akarnak költeni, a fokozatos építkezésben hisznek. A pénzből valószínűleg 6 darab modern defibrillátort vesznek majd. A bevételüket mindig a mentőszolgálat eszközparkjának fejlesztésére fordítják.
Indulása óta már több mint hatezer család gyermeke nyaralhatott a Bátor Táborban, ahol több ezer önkéntes dolgozott. Molnár Attila ügyvezető szerint ennek az egyre bővülő ismertségnek köszönhetik a sok felajánlást, és annak, hogy a működésük teljesen átlátható. Összbevételüknek csak az ötöde származik az 1 százalékokból, a többit nagyvállalati támogatók és egyéni adományok teszik ki. A pénzből folyamatosan bővítik a kapacitásukat, egyre több turnust nyaraltatnak a hatvani táborban. Új épületeket is akarnak emelni, ehhez nemzetközi pályázatokon próbálnak forrásokat szerezni.
A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat már 35 ezer betegen tudott segíteni az Országos Mentőszolgálattal szoros együttműködésben. Talán ennek is köszönhető, hogy 2014-ben 20 százalékkal többen támogatták őket, mint egy évvel korábban, mondja Goschler Ádám, az alapítvány orvos igazgatója. A bevételből “Gyermeksürgősségi zsebkönyv" kiadását tervezik, ezzel jelentősen hozzá tudnának járulni a sürgősségi gyermekellátásban dolgozók szakmai képzéséhez. Tervbe van véve a budapesti gyermekrohamkocsi, valamint az Észak-alföldi régióban futó gyermek-mentőorvosi kocsi cseréje korszerűbb járműre.
Az utóbbi években több mint 526 millió forinttal segítette a leukémiás és rákos gyermekek gyógyítását az Együtt a Leukémiás Gyermekekért Alapítvány. Jelenleg egy ultrahangos készülékre gyűjtenek a Heim Pál Kórház Onkológiai Osztálya számára.
Soha ilyen kevés felajánlást nem kapott a Gyermekrák Alapítvány, de Balogh István elnök a hatodik helyezést eredménynek tartja, ha figyelembe vesszük, milyen sok alapítványnak kell versenyeznie a felajánlásokért. Idén harmadával kevesebb pénzt kapnak, mint 2013-ban, az alapítvány elnöke szerint azért, mert sokat támadták őket. Hiába nyertek meg eddig minden sajtópert, támogatóik egy része elfordult a szervezettől.
Az elmúlt két év nagyon nehéz volt, ezért a mostani eredménynek különösen örülnek, mondja az Együtt a Daganatos Gyermekekért Alapítvány elnöke. Takácsné Stalter Judit aggódott, hogy a Gyermekrák Alapítvány körüli botrány rájuk is rossz fényt vet, de nem így történt. Ami a támogatásokat illeti, a pénzből biztosan kap majd a Tűzoltó utcai gyermekkórház, egy mobil ultrahangos készülékre nagy szükségük lenne, de nem valószínű, hogy segítség nélkül meg tudnák venni. Mint mondta, az idén megszűntek a nagy különbségek a támogatások között, sokkal szorosabb a mezőny. A jó eredményt a sok munka, személyes megkeresések, mellett szerinte az internet és a Facebook használatával érték el.
A működési költség kevesebb mint felét fedezik az 1 százalékos felajánlások, a többi pénzt adományokból igyekszik előteremteni a Noé Bárkája Állatotthon, mondja Schneider Kinga, az alapítvány munkatársa. Marketingre egyáltalán nem jut forrás, 1000 állatot látnak el 8 hektáron, évente több mint 1200-at adnak örökbe. Támogatóikkal folyamatosan kommunikálnak, aktívan használják a Facebookot és a honlapjukat, az előkelő helyezés feltehetően ennek köszönhető. A pénz jelentős részét a napi működés viszi majd el, apróbb fejlesztéseket igyekeznek végezni, ha van rájuk forrás.
15 millió forinttal csökkent tavalyhoz képest a Rex Kutyaotthon támogatása, de már három éve veszteségesek, a tartalékaikat élik fel. A kieső pénz nagyon fog hiányozni, az állatokat etetni kell, a dolgozóknak fizetést kell adni, ezek állandó költségek. Az igazgató szerint a jövőben kénytelenek lesznek spórolni, és ügyesebb marketingre lesz szükség, mert manapság önmagában már nem hír, hogy van egy menhely, fel kell hívniuk magukra a figyelmet, és az internet kínálta lehetőségekkel is élniük kell.
Évek óta benne van az első tízben a Dévai Szent Ferenc Alapítvány, ezért nem lepődtek meg az idei eredményen, de nagyon örülnek – mondta Vásárhelyi Tamás, a szervezet elnöke. Magyarországon csak önkénteseik dolgoznak, ezért költségük alig van, a bevételből új házat vesznek Erdélyben, ahol gyermekeket nyaraltatnak, vagy felújítják valamelyik régi épületüket. A sikert kitartó munkájuknak és Csaba testvérnek – az alapító Böjte Csabának – köszönhetik. Reklámra nem költenek, Csaba testvér a legjobb marketing – mondja Vásárhelyi Tamás.