A Kulcs-Soft Nyrt. sikerének egyik megfejtése a proaktív szemlélet: a rendszerváltás évében alapított cég azért a kisvállalkozásoknak fejlesztett szolgáltatást, mert ebben tudta először megelőzni a versenytársait. A dobozos ügyviteli szoftvereket a szektor azon tagjai is megengedhetik maguknak, akik erre a munkakörre nem tudnak felvenni alkalmazottat. „Már 1989-ben biztos voltam abban, hogy nekünk olyan szoftvert kell piacra dobnunk, amilyet más még nem talált ki. Mi ezzel vonzzuk be az ügyfeleket” – kezdi Kulcsár Tibor alapító-ügyvezető. – „A cégek nálunk találtak először felhő alapú szoftvert, 2005-ben, amikor még senki nem hitt benne! Jellemzően azok a vállalkozások az ügyfeleink, amelyek éves bevétele nem éri el az 1 milliárd forintot.”
A cég működése elsősorban az információtechnológiai fejlesztésre épül. A terméket az alacsony ár, a könnyű használhatóság, a kompatibilitás teszi vonzóvá. Belföldi piacukon bár rengeteg versenyző van, ezek nagyon kicsik. Nagyobb konkurensből kevés van, mint például a Nexon, a Microsoft Navison, az SAP, velük elsősorban termékszinten versenyez a Kulcs-Soft.
A Kulcs-Soft rendkívüli sikerében az a legfeltűnőbb, hogy az elemeiben semmi rendkívüli nincs. A cég nulla forintból jött létre, és fillérre ugyanennyi pénze állt rendelkezésre ahhoz, hogy marketingeljen, fejlesszen és terjeszkedjen. Egyik lépés teremtette meg a másikat: „Az első szoftverünket úgy adtam el, hogy besétáltam egy üzletbe, és megkérdeztem az üzletvezetőt, használ-e valamilyen szoftvert, mert ha nem, akkor tudok ajánlani egy jót”. Tudtam, hogy a rendszerváltással rengeteg kisvállalat alakult, hogy drága a munkaerő, és hogy mindenkinek rendetlenség van az üzletében, így senki nem tud hatékonyan dolgozni. Megéreztem, az az utunk, hogy olcsón gyártunk egyszerű programot. Az első ügyfelet követő első 100 ügyfél kizárólag ajánlás útján esett be. Amikor nyereségessé váltunk, költöttünk PR-re, megjelentek rólunk cikkek a hvg-ben, a Napi gazdaságban, és beindult a pozitív spirál.”
Az infotechnológia berkeiben körülbelül akkora rémületet vert az ezredforduló, mint a maja világvége híre 2012-ben. „2000-ben újrarendeződött a szoftverpiac. A parából végül nem lett semmi, egyetlen repülő sem zuhant le a dátumátállás nehézségei miatt, de mi hatalmas marketingkampányt vittünk ebben az időszakban. Demócédéket adtunk ki, hírleveleket küldtünk, kiadványokat készítettünk, cikkek jelentek meg rólunk, hirdettünk, el is terjedt rólunk, hogy a Kulcs-Soft az, aki megoldja a K2Y problémát” – meséli Kulcsár Tibor. – „Nagy ugrást tapasztaltunk ekkor, a kétezres évek elején, aztán 2009-ben is, amikor tőzsdére léptünk, ebben az évben 29 százalékos növekedést produkáltunk. De amikor nincs kilátás ezekhez hasonló sorsfordító eseményre, évente 10-20 százalékkal stabilan növeljük a bevételt is, a nyereséget is.”
Kulcsár Tibor úgy véli, bármily furcsán hat is ez elsőre a pénzügyi szakember szájából, az ötleteiben, az üzleti terveiben a megérzéseire hallgat. „Amikor a szakma komolytalannak tartotta a dobozos ügyvitelt, én bíztam benne, és bejött. Amikor mindenki az ezredfordulóval riogatott, mi rákapcsoltunk. Amikor drágállták az iPhone-t, mi elsőként fejlesztettünk rá. Ma mindenki okostelefont használ.”
A Kulcs-Soft 25 év után több mint 80 alkalmazottal dolgozik. A vállalat viszonya a vevőkhöz és a szállítókhoz kiegyensúlyozott, jól felfogott érdekük a kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatépítés. „Mindig azon vagyunk, hogy olyan termékeket dobjunk piacra, amilyen másnak még nincs.” Ilyen volt 2010-ben a NAV által elfogadott mobilos számlázó szoftver. Magyarországon ez a vállalkozás volt az első, amelyik számlázó programot fejlesztett Windows8-ra, iPhone-ra, a szolgáltatásaikat pedig amint lehetett, adaptáltak felhőalapúra. Az új termékek a legtöbb esetben régi termékek továbbfejlesztett változatai, amelyek mögött sokszor új technológia áll. Kulcsár Tibor elmondja, mivel piacvezetők, minden újításnál megjelennek az utánzók, ez egészen addig tart, amíg meg nem jelenik a következő innovációjuk: „Mi abból csinálunk extra nyereséget, hogy egy-két évig mi vagyunk az elsők, aztán követnek a többiek.” Termékeiket 2006 óta online értékesítik, illetve áttértek a webes szoftverek fejlesztésére, melynek következtében a teljes termékpaletta online is elérhető. A következő években további dinamikus értékesítés bővítést várnak, mellyel további piaci részesedés növekedés érhető el.
A Kulcs-Szoft üzletpolitikájában meghatározó, hogy semmilyen körülmények között nem gondolkoznak külső anyagi segítségben. „El sem tudom képzelni, a hitelből működő cégek hogy bonyolítják a mindennapjaikat” – az elnök-vezérigazgató úgy véli, hogy amíg a cégek az államtól várnak segítséget fennmaradásukhoz, addig nem lesznek képesek saját maguk megbirkózni a piaci kihívásokkal. Ugyanakkor a magyar állam a sűrű jogszabály változtatásokkal folyamatosan teremti is a piacot a Kulcs-Soft számára. A belföldi piacon szerzett komoly részesedés mellett cél a külpiaci terjeszkedés is. Az exportmarketinget Romániára, Szlovákiára, Oroszországra és az Egyesült Államokra célozzák, de mivel letölthető csomagokról beszélünk, ügyfeleket valójában Dubaitól Ausztráliáig világszerte mondhatnak magukénak.
A Magyar Telekom mint a kis- és középvállalatok legfőbb kommunikációs partnere megbízta a GKI Gazdaságkutatót egy olyan kutatással, amely segítséget nyújthat a magyarországi kis- és középvállalatoknak abban, hogy megtalálják a saját sikerükhöz vezető utat.
A cikksorozat első részében a kutatást és a vizsgálandó elméleti megállapításokat ismertettük.
A sorozat előző része: