Milyen körülmények között vette át a szálloda igazgatói pozícióját 2004-ben?
A kastélyszállót az érkezésem előtt több éve veszteséges volt. Az én feladatom az volt, hogy ezt a veszteséget nyereségre fordítsam át, ami egyébként rögtön az első évben sikerült is. Ekkor még alapvető problémák voltak magával az épülettel – bajok voltak a fűtésrendszerrel, akadozott a vízellátás, hogy a parkról ne is beszéljünk –, de természetesen üzleti- és marketingszempontból is teljesen újra kellett gondolni a vállalkozást. Ha úgy vesszük, egyszerű dolgunk volt, mert ebből a helyzetből könnyű volt látványos fejlődést produkálni.
Hogyan kezdte el rendbe tenni a szálloda dolgait?
Az első dolgunk az volt, hogy bebizonyítsuk, hogy ez a hely életképes és van benne potenciál. A korábbi üzemeltetőktől mást sem lehetett hallani, mint hogy messze van a főúttól, nincsenek a közelben turistalátványosságok, nem megfelelőek a wellness-szolgáltatások.
Egy kicsit olyan volt az egész, mint egy luxusautó, ami tele van lehetőségekkel, csak éppen nem sikerül beindítani. Az első kézenfekvő dolog az esküvő volt. Még amikor a legrosszabbul ment a szállodának, akkor is volt itt évente hat esküvő. Csak egy kicsit kellett ezzel koncentráltabban foglalkozni, és rögtön az első évben már 30 esküvőt láthattunk vendégül. Ez a szám azóta is folyamatosan emelkedik, idén például 60 esküvőt tartottunk a Fenyőharasztban.
Minthogy az utána következő fejlesztéseket döntően a nyereség visszaforgatásából finanszíroztuk, ezután fokozatosan jött a tekepálya felújítása, a játszótér kiépítése, a konferenciatermek felszerelésének korszerűsítése, a kamerarendszer kiépítése, és az olyan alapvető dolgok, mint egy új honlap kialakítása.
A személyzet hogy vészelte át a dinamikus változásokat?
Sokat elárul, hogy az eredeti 15 fős személyzetből mára mindössze ketten maradtunk.
A vendéglátó szakma minden rossz idegződése fellelhető volt a személyzet soraiban, és nagyon nehéz volt az addigra berögződött mentalitásukon változtatniuk. Nem volt vendég, nem is szerették a vendégeket. És akkor lett egy 26 éves főnökük, aki rögtön az első héten megtiltja a személyzetnek, hogy az épületen belül dohányozzon.
Egy-két év alatt a személyzet több mint fele lecserélődött. A többiek közül voltak, akik elfáradtak, voltak, akik teljesen más területen próbáltak elhelyezkedni. Sokan közülük ma is beugranak egy-egy pörgősebb időszakban.
Az utóbbi években egyébként a fluktuáció minimálisra csökkent.
Az eredeti küldetést tehát, hogy a veszteséges kastély nyereségbe forduljon, szakértelemmel és odafigyeléssel, gyorsan sikerült teljesíteni. Mi következett ezután?
Nagyon korán, már 2005-ben elmentem egy Adwords-tanfolyamra, az online marketingre pedig azóta is fokozottan odafigyelünk, olyannyira, hogy ezt a területet továbbra is saját kézben tartom. Előtte kizárólag offline csatornákon – főleg gazdasági újságokban – hirdettünk, én pedig marketingesként végeztem, tehát ennek a stratégiai újragondolásához amúgy is volt affinitásom.
A marketing átalakításán kívül nyilván magát a terméket is fejleszteni kellett…
A teljes értékesítési csatornát át kellett gondolni: nem elég, hogy megtaláljanak minket, az is fontos, hogy utána olyan ajánlatot kapjanak, amit nem tudnak visszautasítani, majd amikor idejönnek, jól érezzék magukat, és a jó hírünket vigyék a világba. Ezekben a dolgokban a kolléganőm – a szálloda korábbi recepciósa és mostani szállodavezetője, Elek Éva – nagyon aktív szerepet vállalt, és rendkívül jó munkát végzett.
A fejlesztési munka egyébként a mai napig tart: 3-4 évvel ezelőtt kezdtünk a családosokra, a közelmúltban pedig a céges rendezvényekre fókuszálni – a szállodának ezeket a lábait szintén a nulláról kellett felépíteni. És még most sem vagyunk készen. Továbbra is hatszázmillió ötletünk van, hogy mit kéne, és mit lehetne még csinálni.
Ez nem wellness-szálloda, nincs turisztikai központban. Hogy lehetett meghatározni, ki a konkurencia?
A munkám elején egy hónapot azzal töltöttem, hogy végiglátogattam a konkurensnek gondolt szállodákat, most már azonban még pontosabban tudom, hogy kikkel versenyzünk: a Budapesttől kevesebb mint egyórányi autózásra lévő szállodákkal.
Amikor azonban a versenytársakat nézzük, nem mindegy, hogy melyik célcsoportot vesszük alapul: a magánvendégek hajlandóak messzebb elmenni, a cégek sokkal érzékenyebbek a távolságra. Ők olyan helyszíneket keresnek, ahol egy többnapos rendezvényre sem kell szállást biztosítani, hanem mindenki haza tud menni és másnap visszajön.
Nagyon sokat gondolkoztunk ezeken a problémákon, és megpróbáltunk minden célcsoport számára versenyképes ajánlattal előállni.
Ilyen például a disznóvágás. Korábban is csináltunk évente körülbelül tíz disznóvágást, az utóbbi időben azonban ezeket a programokat elkezdtük tudatosan az idősebb korosztály számára célozni, és idén először már szeptemberben foglalt az összes téli időpontunk.
Mi az az egy dolog, amivel kiemelkednek a konkurensek közül?
Nem akarok rosszat mondani egyik versenytársunkról sem, de azt hiszem mindannyiuknál közvetlenebbek, családiasabbak vagyunk. Az esküvősökkel például tegeződünk, ami szerintem egyedülálló a szállodák között.
Mennyiből lehet ma egy kastélyszállót nyitni?
Attól függ, hogy egy működő kastélyszállót akar megvenni valaki, konyhával, berendezéssel, vagy pedig egy teljesen új ingatlanban gondolkozik. A Fenyőharaszt Kastélyszálló jelenlegi értéke körülbelül 500-700 millió forintra tehető. Ha valaki egy teljesen újat szeretne nyitni, azt nagyjából egy kétmilliárdos beruházásra saccolnám. Gazdasági szempontból ez nem feltétlenül jó befektetés.
A bevétel mekkora részét költik marketingre?
Az éves árbevételünknek körülbelül 5-7 százalékát költjük marketingre.
Mennyire huszonnégyórás elfoglaltság egy kastélyszállót vezetni?
Az első pár évben nagyon sokat itt kellett lenni. A kezdetektől van egy szobám a kastélyban, hogy ne töltsem az autóban a napjaim nagy részét. A dolgok akkor kezdtek el megváltozni, amikor 2007-ben megszületett a kisfiam: azóta igyekszem minél több időt a családommal tölteni. Ezzel együtt, ha esküvő vagy nagyobb rendezvény van, továbbra is itt kell lennem, és itt is vagyok.