Nagy riadalom lett úrrá a Google befektetőin a csütörtök esti gyorsjelentés után, a piaczárás után közzétett beszámolóra legalábbis 6 százalék feletti mínuszokban is járt az árfolyam a zárás utáni kereskedésben. Mostanra eloszlottak ezek a riadalmak, vagy legalábbis elhomályosítja őket a teljes piacon látható nagy fellélegzés. A részvény hajszálnyival tegnapi záróértéke felett, 538-540 dollár között készül nyitni.
Pedig kétségtelenül nem ez volt a Google leglenyűgözőbb negyedéve, bár igazán nagy kivetnivalót is nehéz lenne találni a legfontosabb mutatószámok között. A Google nagyjából-egészéből hozza a szokásos elvárt teljesítményt, így fundamentális szempontból inkább csak átmeneti árnyaknak tűnnek az aggodalmak. Technikailag ugyanakkor továbbra sem tartjuk igazán vonzónak a részvényt.
Nem nőtt annyira a fizetett kattintások
A kifogást kereső befektetők leginkább az úgynevezett fizetett kattintások bővülésébe köthettek bele, mert a Google számára hirdetési bevételeket hozó kattintások száma „csak” 17 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi szinthez képest. Ilyen alacsony bővülési ütemre legutóbb 2011 közepén volt példa, így valamelyest érthető a riadalom.
Másfelől viszont az ezekért a kattintásokért szedett átlagos ár messze nem zsugorodott olyan ütemben, mint korábban. Az árak esését leginkább a mobilos felületek előretörése okozza, mivel ezeken még nem tudtak a hagyományos internetes hirdetésekhez hasonló hatékonyságú megoldásokat kidolgozni, így a hirdetők is alacsonyabb árat hajlandók csak adni ezekért.
Az árak ugyanakkor szinte elhanyagolható ütemben zsugorodtak, ami két tényezőnek is betudható lehet: egyfelől elképzelhető, hogy a mobilos hirdetések aránya nem nőtt olyan ütemben, mint korábban, másfelől viszont jelentheti azt is, hogy az egyéb hirdetési árak és bevételek emelkedése ellensúlyozta ezt a hatást. A fizetett kattintások terén látható lassulás inkább az első verzió valószínűségét növeli, bár az igazság valószínűleg valahol félúton lehet.
A profittal nincs nagy baj
A hirdetési bevételek növekedése mindezek eredőjeként igazából nem bicsaklott meg, valamelyest ugyan lassabb volt a bővülés, mint egy negyedévvel korábban, de bőven nem esett ki az elmúlt két évben alkotott sávból. Érdemi lassulással nem kell tehát a befektetőknek szembe néznie a Google legfontosabb üzletágában.
A bevételek tehát nagyjából rendben vannak a pici kis megbicsaklás ellenére is. A másik kritikus pont a befektetőknek viszont az üzemi eredmény lehet, ami az előző két negyedév 4 milliárd dolláros csúcsánál azért érezhetően alacsonyabb, 3,7 milliárd dollár körüli volt a negyedévben. Eközben a különféle tételekkel korrigált, egy részvényre jutó nettó profit is lekonyult az elmúlt csúcsokról. Óriási visszaesést ez sem jelent, és a profitabilitás terén is az elmúlt években megszokott szinten teljesített a cég.
Nem lett szebb, sőt…
A technikai kép ugyanakkor nem lett igazán kedvező az elmúlt hetekben, sőt, beigazolódni látszódnak azok a sejtések, amiket augusztus végén fogalmaztunk meg a keresőóriás kilátásaival kapcsolatban. A részvény lefordult a korábbi csúcs szintjéről, letörte nemcsak az 50 napos, hanem a 200 napos mozgóátlagát is.
Ezzel tovább építette az egyre inkább dupla csúcsra emlékeztető alakzatát is, ezt a formációt pedig gyakran markánsabb trendfordulók előtt láthatjuk, így óvatosságra int a jelenség. Addig persze nem beszélhetünk végleges dupla csúcsról, amíg az árfolyam nem töri le a két csúcs közötti mélypont szintjét 520 dollár környékén.
Egyelőre innen mintha megpróbálna felpattanni, de ahogy az amerikai piac rövid távú kilátásait is inkább bizonytalannak látjuk, a Google feltámadásában sem vagyunk biztosak. Annál is inkább, mivel a 200 napos mozgóátlagot felülről keresztezni készülő 50 napos mozgóátlag szintén negatív, „halálkereszt” néven ismert jelzést készül adni.
Összességében tehát a Google gyorsjelentése nem tükröz drámai törést a cég működésében, üzleti teljesítményében, de kirobbanó formában sincs a korábbi negyedévekhez képest sem a cég. Ehhez viszont aggodalomra okot adó technikai kép, és egyre bizonytalanabb piaci környezet társul, így továbbra sem vagyunk kifejezetten optimisták a Google-lel kapcsolatban. Sőt, könnyen előfordulhat, hogy további jelentős esést hoznak az előttünk álló hetek, hónapok.