Magyarország legnagyobb iskolájában, a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban komoly gondot jelent a mindennapos testnevelésóra beiktatása, pedig három tornatermük is van. Az iskola 37 osztályába 1052 gyerek jár, alsóban és felsőben is nagyon komoly szervezést igényel a mindennapos testnevelés – mondja Hámori Veronika iskolaigazgató.
A Fazekasban általában mind a három tornaterem foglalt: a diákok reggel 8 órától délután háromnegyed négyig tornáznak. Van, akinek a nyolcadik, kilencedik órában kell tornaruhát felvennie. Az iskolának a törvény szerint heti 255 tornaórát kellene tartania a diákoknak, de az iskola ennek csak a felét tudja biztosítani. Naponta 51 tornatermi óra helyett csak 24 órában tudnak tornázni a diákok. "Működésünk szervezhetetlen" – mondja Hámori Veronika.
Az igazgató elmondása szerint a mindennapos testnevelés bevezetése előtt a tornatermeik nyitottak voltak délutánonként a teremfoci és a fitnesz kedvelői előtt. Most ebben az időben még tornaórákat tartanak, ezért a diákok nem tudnak egyéb sportfoglalkozásokon részt venni. Hámori Veronika szerint még az ebédeltetés rendjét is felborította heti öt tornaóra. Az alsósok étkezését tavaly még könnyen megoldották, 12–14 óra között. Most sokan ebben az időben tornaórán vesznek részt.
A mindennapos testnevelés bevezetése egy "voluntarista nonszensz" – véli Mendrey László. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint, mivel Orbán Viktor választási ígéretként annak idején megfogalmazta a mindennapos testnevelést, ezt még akkor is megvalósítják, ha nincs meg hozzá az infrastruktúra. Mendrey Lászlót szerint az ötvenes és hatvanas éveket idézi a mindennapos tornaóra. Hatvan évvel ezelőtt a fiatalok csak a sporttudásukkal tudtak kitűnni, ma azért sok más kitörési lehetőség adott számukra – tette hozzá a szakszervezeti elnök.
Az iskolák mindent megtesznek azért, hogy a törvényben meghatározott heti öt tornaórát beírhassák a naplóba, mondta Mendrey László, tud azonban olyanról, hogy tornateremhiány miatt az iskola aulájában bordásfalat szereltek fel.
"Sportnemzet vagyunk, és ebből sportoló nemzetté kell válnunk" – mondta Balog Zoltán. Az emberi erőforrások minisztere szerint ezért vezették be a mindennapos testnevelést. Hamarosan az ország 23 településén épül uszoda. Borsod-Abaúj-Zemplénben Putnok mellett Mezőcsáton, Edelényben és Tokajban is úszhatnak a diákok. A minisztérium az embert "egységben" kívánja kezelni – mondta Rétvári Bence, a tárca parlamenti államtitkára, aki hungarikumnak nevezte a mindennapos testnevelés felmenő rendszerű bevezetését. Amilyen fontos az oktatás, a kultúra, az egészségügy, ugyanolyan fontos a sport is, amely komoly jellemformáló tevékenység – mondta Rétvári Bence.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkársága nem számszerűsítette az Origónak, hány tornaterem hiányzik ma Magyarországon ahhoz, hogy ne zsúfolt tornaszobákban, egymást taposva tornázzanak a diákok. Közleményükben azt írták: "számos helyen tornacsarnok-építésekre, fejlesztésekre kerül sor", ahol pedig még nincs tornaterem, ott az iskolák használhatják a köztulajdonban lévő sportintézményeket, pályákat, szabadidőparkokat is az órák megtartásához.
Mendrey László szerint a tornatanárok korfája nagyon rossz állapotban van, mert a testnevelő tanárok többsége 50 év feletti. Mendrey szerint merészség hungarikumnak nevezni a mindennapos testnevelést, és úgy gondolja, a minisztériumban is már a mindennapos testmozgás kifejezést használják, mert rájöttek, hogy a mindennapos testnevelés sok esetben kivitelezhetetlen.
Sok pályaelhagyó testnevelő tanár visszatér az iskolákba, és a meghirdetett testnevelő tanári állásokra is sokkal több pályázat érkezik, mint korábban, számolt be tapasztalatairól Ónodi Szabolcs, a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium volt igazgatója. Ha a kormány nem vezette volna be a mindennapos testnevelést, soha nem lett volna ekkora uszodaépítési és tornaterem-építési program Magyarországon – véli Ónodi Szabolcs. A magyar oktatási rendszer forráshiányos, ezért a mindennapos testnevelés bevezetésével országszerte még több tornaterem alapkövét kell majd letenni – tette hozzá.
A gyerekek túlterheltek – véli a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója. Főleg azoknak nőtt meg az óraszámuk, akiknek az órarendjében megjelent a kötelező erkölcstan, hittan és a mindennapos testnevelés is. Az Origó tud olyan Pest megyei iskoláról is, ahol nulladik órában tartanak testnevelést. Ez azt jelenti, az ötödikes diáknak legkésőbb háromnegyed hétre be kell érnie az iskolába, hogy hétkor tornaruhában sorakozhasson.
Az ő iskolája szerencsés helyzetben van, a diákoknak mindennap van testnevelésórájuk – mondja Varga András, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének alelnöke és a Schulek Frigyes Két Tanítási Nyelvű Építőipari Szakközépiskola igazgatója. De azt is hozzátette: az iskolák számára komoly kihívást jelent a mindennapos tornaóra beiktatása.
A mindennapos testnevelés bevezetésének gondolata 1999-ben egy, a Testnevelési Főiskolán megrendezett konferencián merült fel – mondta az Origónak prof. Istvánfi Csaba, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének elnöke. A professzor sok visszajelzést kap testneveléstanároktól, hogy hiányzik a mindennapos testneveléshez az infrastruktúra. Istvánfi Csaba hozzátette: egyetért a programmal, de ha nincs infrastruktúra, "bukhat a mindennapos testnevelés". A kételkedők és az ellenzők gondoljanak arra, hogy az ifjúság egészsége a tét – tette hozzá Istvánfi Csaba.