Az intézkedés lényegében egyedül az RTL Klubot érinti Magyarországon. A reklámadónak jelenleg öt kulcsa van, egy százalék az adó fél- és ötmilliárd forint adóalap között, tíz százalék öt- és tízmilliárd forint között, húsz százalék 10 és 15 milliárd, harminc pedig 15-20 milliárd között, a 40 százalékot a húszmilliárd felüli rész után kell befizetni. Ezt emelik most fel ötven százalékra, és ez az az összeg, amit csak az RTL Klub ér el. A cég csak idén 4,5 milliárd forint különadót fizet.
Kolosi Péter, a csatorna programigazgatója az Origónak azt mondta, hogy a kormány tovább rontja a magyar sajtószabadság helyzetét. „A reklámadó felső kulcsának emelése ismételten az RTL Klub elleni lépés. A kormányt zavarja, hogy a csatorna a hírműsoraiban objektíven és pártatlanul tájékoztat, célja pedig az RTL Klub teljes megszüntetése” – mondta Kolosi Péter. Szerinte őket nem lehet megfélemlíteni. „Eddig és ezentúl is független és objektív tájékoztatást adunk az ország eseményeiről, ez nem fog megváltozni.”
Az RTL Klub elleni támadásnak tartják az indítványt a szocialisták is, akik tiltakozásul kivonultak a törvényalkotási bizottság reggeli üléséről. Az ellenzéki képviselők azt is nehezményezték, hogy csak hajnalban kapták meg a háttéranyagot, és idejük sem volt felkészülni a vitára.
Kezelhetetlennek és megalázónak nevezte az eljárást Tóth Bertalan MSZP-s képviselő. „Hajnali fél háromkor kiküldtek számunkra egy 129 oldalas módosítót. Ráadásul mindezt technikai indítványként kezeli a kormány, erre nem lehet így felkészülni” - mondta Tóth Bertalan. Minden országgyűlési képviselő számára megalázó, amikor arra kényszerítik, úgy tárgyaljon meg egy módosítót, hogy előtte senkivel nem tud konzultálni, és maguk az indítványok is olyanok, amiket egyáltalán nem tudunk támogatni. Ez nem arányos közteherviselés, hanem politikai célt szolgál, és kemény százmilliókba fog kerülni a médiumoknak.”
Az indítvány visszavonására szólította fel a Fideszt Fodor Gábor, a Magyar Liberális Párt elnöke is. A politikus sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, elfogadhatatlan, hogy aki kritizálja a kormányt, arra számíthat, hogy adót kap a nyakába. "Ez a demokrácia elleni nyílt és folytatólagos támadás" – mondta Fodor Gábor, aki szerint nyilvánvaló, hogy az intézkedés az RTL Klub ellen született.
Az Együtt is elfogadhatatlannak nevezte a módosítást. Közleményükben azt írták, a büntetőadó megemelésével a kormány nyíltan beismeri, hogy ellenségnek tekinti a kormány irányítása alá nem tartozó, független médiumokat.
360 millió lehet az extra teher
Számításaink szerint a felső kulcs megemelése 360 millió forint extra terhet róhat az RTL Klubra. A reklámadó alapja a 2013-as hirdetésekből származó bevétel, a csatorna esetében ez 23,6 milliárd forint volt. Az eddigi, 40 százalékos kulccsal számolva a reklámadó elérheti a 4,5 milliárd forintot, a 20 milliárd feletti bevételre ebből 1,44 milliárd esik. Ha a kulcsot a tervek szerint megnövelik 10 százalékponttal, akkor ez az összeg 1,8 milliárdra nő, azaz 360 millió lesz a különbség.
Pankucsi Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára a bizottság előtt nem indokolta a döntést, csak annyit közölt, hogy felülvizsgálták a reklámadó kulcsait, ezután döntöttek a legmagasabb kulcs emeléséről. Kiemelte azonban, hogy a módosításokkal csökkentenék a reklámadót fizetők adminisztratív terheit.
Jelenleg a hirdetőknek 20 százalékos adót kell fizetniük abban az esetben, ha nincs igazolásuk a közzétevőtől arra, hogy a bevételből ő már befizette a reklámadót. A helyettes államtitkár szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy a reklámok közzétevői sokszor rosszul, vagy egyáltalán nem adnak ki ilyen igazolást. Ezért létrehoznának egy adatbázist a Nemzeti Adó- és Vámhivatalon belül, amelyen azok szerepelnének, akik rendesen fizetik a különadót. Ha a megrendelő erről a listáról választ, akkor eleve nem is kell igazolást kérnie.
A másik lehetőség az lenne, ha a megrendelő hitelt érdemlően igazolni tudja, hogy kért, de nem kapott igazolást a reklámadó teljesítéséről. Ebben az esetben a bizonyítékot a NAV-hoz kell eljuttatnia – mondta Pankucsi.
A Magyar Reklámszövetség megdöbbenéssel fogadta a helyettes államtitkár szavait. Szerintük a lépés egyértelműen azt jelzi, hogy a kormány részéről nincs semmiféle együttműködési szándék, és a tervezett intézkedés tovább torzítja az iparágban a reklámadó miatt kialakult piaci helyzetet. Továbbá – mint közleményükben fogalmaznak - a vállalatok ellehetetlenítését célozza meg.
Bár az ötlet már korábban is felmerült, a reklámadót idén júniusban, kivételes eljárásban szavazta meg a Parlament. Bevezetése hatalmas tiltakozási hullámot indított a magyar médiában, több országos napilap is címlapján tiltakozott ellene. Az RTL Klub októberben hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnál, mert szerintük a reklámadó diszkriminatív, és torzítja a hazai versenyt. A bizottság azóta többször is kért be adatokat a magyar kormánytól.