Azóta, hogy 1991-ben megnyílt az első Spar üzletTatán, a magyar mezőgazdaság egyik nagyon jelentős partnerévé váltak. Természetesen a válság nehéz helyzetbe hozta őket, most azonban olyan fázisba jutottak, hogy újra tudnának fejlődni, beruházni. Heiszler Gabriella, a Spar magyarországi cégvezetője elmondta, mindezzel a termékeik minőségén, egyben a kiszolgálásén terveztek javítani. „Természetesen az is fontos, hogy a dolgozóinkat tovább fejlesszük és oktassuk” – tette hozzá.
A jogszabályi változások – mind a tervezettek, mind az, amelyet ma délelőtt elfogadott a Parlament – azonban arra kényszerítik a vállalatot, hogy átstrukturálják a költségeiket. Rudolf Staudinger, a Spar Magyarország felügyelő bizottságának elnöke kifejtette, hogy korábban évente átlagban 10-30 milliárd forint között ruháztak be a magyar piacon, de ez most kérdésessé vált. A kiskereskedelemben a forgalom 2-2,5 százalékát lehet profitként megtermelni, az élelmiszerlánc felügyeleti díj sávos emelése esetükben a forgalom visszafogására ösztönöz, különben elviszi a nyereséget. Mint mondták, ha minden forintot 5-6 százalékkal megadóztatnak, az a Spar számára azt jelenti, minden egyes növekmény csak veszteséget tud okozni. Emiatt azok a beruházásokat, fejlesztéseket, amelyeket korábban célul tűztek ki, nem fogják tudni megvalósítani. „Személyesen szeretnénk kritikát megfogalmazni” – mondták, ekkor emelte fel Erwin Schmuck a táblát a „Békében szeretnénk dolgozni” felirattal – utalva többek közt arra a tényre, hogy a konszenzusra törekvő egyeztetés elmaradt a szektor szereplőivel épp úgy, ahogy a vasárnapi nyitva tartás kérdésében.
Kiemelték, hogy naponta 5-6 ezer vásárló keresi fel a lánc üzleteit, hogy egész Magyarországon, kis településektől a fővárosig egyforma áron kínálják a termékeiket („Egy ország, egy ár”). Több mint 800 cég a beszállítójuk, az áruk 90 százalékát Magyarországon szerzik be. Láncvesztesége ellenére jelentős adófizető – tavaly 26 milliárd forintot fizettek be az államkasszába különböző adónemekben –, a vezetők büszkék arra, hogy a Spar mindig is köztartozásmentesen működött, ahogy arra is, hogy sosem keveredtek ÁFA-botrányba. „Jó és megbízható adófizetők vagyunk” – mondta Heiszler Gabriella. A Spar az egyetlen olyan kereskedelmi hálózat, ahol a friss tej kizárólag magyar termék. Saját húsüzemmel rendelkezik, ami egyedülálló a szektorban, és közel 20 milliárd forintos forgalmat bonyolít évente. Ők Magyarország ötödik legnagyobb munkáltatója.
Az új adóemelésekkel közel harmincszorosra, mintegy 9 milliárd forintra növekednének a terheik. Mint Heiszler Gabriella elmondta, ez az üzletlánc nettó árbevételhez viszonyítva nagyon nehezen kigazdálkodható, az egész cég működésére hatással lesz. Nem csak az emelés, minden más szabályozás is rosszul érinti őket. Fájó pont, hogy a szakma képviselőivel nem volt érdemi egyeztetés a módosításokban. A cégvezető kiemelte, az élelmiszer kiskereskedelem nem pusztán szektor, nagyon sokat ad vissza a teljes gazdaságnak. „Itt rengetegen dolgoznak, rengeteg a beruházás. Ezért lenne fontos a konszenzusos döntés.”
Kérdésre Heiszler Gabriella elmondta, a beruházásokat az új törvény hatására egyértelműen visszafogják, ami bizonyára kihat a munkaerőpiaci helyzetre is. Idén 7-800 fővel bővültek, ez az éves átlaguk a normál üzletmenet mellett. Ezt a számot idén biztosan nem fogják tudni tartani, és bár a költségstruktúrához is hozzá kell nyúlni, nagyon remélik, hogy nem a vásárlók kárára. Piaci árakon dolgoznak, nem indítanak el emelkedési versenyt. Ugyanakkor kötelességük gazdaságilag nyereségessé tenni a magyarországi vállalatot. Nem tervezik, hogy munkaerőt bocsátanak el.
Felvetődött a vasárnapi zárva tartás kérdése is. A Spar 400 üzletét nyilvánvalóan azért érintené rosszul a fordulat, mert főként a vásárlók igénylik a hétvégi forgalmat, tippjük szerint ha a vasárnapi zárva tartás megvalósul, a forgalom egy része áttevődik más napokra. Az üzletlánc 2008-ban azért vált veszteségessé, mert a lehető legrosszabb pillanatban vásárolták meg a Plus 174 üzletét, és ugyanekkor menedzsmentproblémáik is voltak, követtek el hibákat, ezt tetézte mind a magyar, mind a nemzetközi gazdaság sérülékenysége. Ez döntötte negatívba a céget. Az adóemelés, a mai délelőtt előtt reálisnak tűnt a fordítás. Most viszont nagyon kreatív ötletekkel kell előállniuk, hogy ne legyenek veszteségesek, mondta el a cégvezető.