Mellár Tamás súlyos vádakkal illette a Századvéget, megtették a feljelentést, és kik vannak rajta a tilalmi listán?
Erre elnézést, de nagyon hosszan és mélyen, de utoljára válaszolnék, Igen, megtettük a jogi lépéseket, de a magam részéről nehezen, mert Tamást korábban többször megvédtem, és súlyos szakmai hibáit is elnéztem a kora miatt (minden idősebbet tisztelnünk kell). De most az kell mondanom, hogy, képtelenségeket állít, korábban tiszteltem, becsültem mint közgazdászt, de az előrejelzései finoman szólva nem jöttek be. Korábban arról beszélt, hogy óriási válság lesz, ebből egyelőre nem valósult meg semmi.
Csalódott ember. Nem értem, miért nem három és fél évvel ezelőtt mondta, hogy pénzmosoda a Századvég. Én utoljára a Pécsi rektorválasztas előtt beszéltem vele, amikor megkérdezte, hogy induljon- e. Azt mondtam igen, és ha alkalmas, akkor biztos megválasztják/kiválasztják. Akkor nem mondta, hogy milyen bajai vannak. A mostani nyilatkozata után felhívtam, és pár szót váltottunk, de máshogy látjuk a világot.
A kitiltási ügyben felmerült összes kérdéssel kapcsolatban azt tudom mondani, hogy sem én és tudomásom szerint a Gazdaságkutató Zrt. egyetlen dolgozója sem vett részt korrupciós ügyben, és nem folytatott korrupciógyanús tevékenységet, és az amerikaiak által jelzett ügyekhez (áfacsalás, trafik stb.) a Gazdaságkutatónak sohasem volt köze. Nem tudom, ki van a hatok-hetek vagy akárhányak listáján, de igazság szerint nem is érdekel.
Viszont szívesen felteszem azt a kérdést, hogy a közép-afrikai vagy más diktátorok és politikafinanszírozók miért nem voltak, vannak rajta ezen a listán. Aki 1 milliárd USD-t tesz félre, az állam vagyonából lop (sok ilyen van Kelet-Európában is), de együttműködik, az jó és tisztességes, aki nem lop, de nem működik együtt (valószínűleg ilyen Vida Ildikó is) az gonosz és bűnös. Putyin emberei rossz kapitalisták és üldözendők, akik az USA emberei (iraki elnök, egyiptomiak stb.) azok megvédendők?
Hát ez furcsa nekem, lehet, hogy mert hiszek az egyenlőségben és abban, hogy az agresszivitás nem Istentől való. Szerintem, ha Amerika komolyan venné a 7750-es proklamációt, legalább egymillió embernek kellene ezen a listán lennie, főleg, hogy tudjuk (Snowden óta), az NSA szinte mindenkit lehallgat.
Szerintem ez is kettős mérce.
A Gazdaságkutató mindig olyan anyagot próbált csinálni, ami megfelelt a legkomolyabb szakmai kihívásoknak is, s azt hiszem, ez sikerült. A makroelemzőink pedig, azt gondolom, hazánk legjobbjai közé tartoznak és tartoztak az elmúlt három évben. Ahogy megvédtem Virovácz Pétert egy éve, amikor a kormánytól bírálták, így teszem ezt most is, ha a zrt.-t bírálják a másik oldalról.
A vállalat megdolgozott minden forintért,
Sok esetben úgy tűnt, hogy nem hallgattak ránk, aztán mégis bekerültek a törvényjavaslatokba. Tudom, hogy bizonyos területek átalakítása a gazdaságkutató munkatársainak a fejéből pattant ki. Ilyen például az uniós források felhasználásának az átalakítása, az egykulcsos adórendszer kialakítása, vagy részben a takarékszövetkezeti rendszer kialakítása is (bár itt csak kis részünk volt). Amit mondtunk, annak körülbelül a 60 százaléka megvalósult. Persze sok esetben az aktuális politikának nem tetsző dolgokat vettetünk föl.
Sokszor misztifikálva van a Századvég,
Nem az én feladatom, hogy megmondjam a kormánynak, hogy az orosz ortodox egyházzal vagy a katolikus egyházzal fűzze még szorosabbra a kapcsolatait. Nekem az a szívem vágya, hogy milyen jó lenne, ha egy keresztény országban élnénk. Keresztényi alapon egyet értek a vasárnapi zárva tartással,
de nem támogatom.
A mostani helyzetet látva, hogyan tovább Századvég?
Nem a kormányzathoz, hanem a konzervatív ideológiához való kapcsolatot kell megtartani. Ha egy kormányzat konzervatívként határozza meg magát, és megbízási szerződést kötünk vele, akkor tartanunk kell magunkat a konzervatív nézetekhez, és nem adhatunk ezzel szögesen ellentétes tanácsokat.
Sokat beszélünk nyugati zsidó-keresztény kultúrkörről, de a mai Nyugat attól nagyon távol áll. Bármilyen durván hangzik a mai orosz politikai vezetés keresztényibb (de nem keresztény), mint az európai. Ez nem azt jelenti, hogy olyan világot szeretnék, mint ami Oroszországban van. Azonban nem hiszek abban, hogy a dolgok tisztán fehérek vagy feketék lennének.
Mind az amerikaiak, mind az oroszok a saját érdekeiket promotálják,
Magyarországnak ebben a helyzetben kell lavíroznia.
A szövetséges nem csatlóst jelent, amire már jó párszor ráfáztunk. A jelenlegi helyzetben a magyar kormánynak tartania kell magát annak a szövetségi rendszernek a döntéseihez, ahová tartozik, de ettől még lehet véleménye, és határozottan ki is állhat mellette.
Mennyire volt váratlan a kormány forintosítási lépése?
A sebessége egyértelműen az volt. Sok oka van, hogy ilyen gyorsan léptek, mivel a teljes gazdaságpolitika mozgásterét növelni kívánja a kormányzat. Meglepetést azonban nem okozott, mivel már hosszú ideje beszéltek erről.
A jegybank egyértelműen nagyon jól csinálja a forintosítást,
A jegybank azzal számol, hogy 732 milliárd forintos veszteségük lesz a bankoknak a forintosítás és a Kúria döntése miatt, lesz így még hitelezés?
Így igen, bár a bankrendszernek több lesz a vesztesége a vártnál. Az első körben szerintem 900 milliárd forintot fognak elveszteni, de ebben benne van a rossz bank is, ráadásul a hitelek forintosítása révén előálló csökkenő kamatbevételek miatt is újabb veszteségek lehetnek. Ebből fakadóan a magyar bankrendszerben drámai helyzet nem lesz, és lesz hitelezés.
A fair bankrendszer mennyiben változtathat az összképen?
A kamatmarzsok csökkenhetnek, de jelentős változásokat nem hoz. A magyar bankrendszer a következő években legalább nem visszahúzó tényezője lesz a gazdaságnak, ami már önmagában pozitív.
Milyen egyéb hatása lehet a forintosításnak?
A lakosságban sokan elégedetlenek lesznek a forintosítás miatt, mivel kedvezőbb árfolyamban reménykedtek. Mindezek ellenére stabilabb viszonyok jönnek, nőhet a fogyasztás, és a lakosság cash-flow-ja is jobb lesz. A magyar gazdaság 2018 végéig évi átlagban 2,5-3 százalékot tud növekedni.
Jövőre 2,5 százalék alatt lehet a bővülés
Mi a garancia arra, hogy ez meg is valósul?
A miniszterelnök az utóbbi időben egyre többször beszél egy tudásalapú társadalom felépítéséről. Sajnos nincs meg az az áttörés, hogy erre valóban többet költsön a költségvetés. Mindig reménykedem, de az biztos, hogy sokkal többet kéne tenni. Talán az a legfàjóbb a mai Magyarországon, hogy még mindig nem vesszük észre,
tudás nélkül nem fog menni.
Hogyan tudna a magyar gazdaság újabb lendületet venni, nehogy a románok és a bolgárok is lehagyjanak minket?
Az oktatás és kutatás-fejlesztés számára kell az összes szabad forrást biztosítani. Oroszországtól Indiáig mindent erre tesznek föl, minél több kiművelt emberfőre van szükség. Itthon egyre kevesebb a képzett munkaerő, és a tudásbázis is szűkül. Ha ez nem fog javulni, akkor a beruházások elmaradásával kell a későbbiekben számolni. Nem szabad dogmatikusnak lenni, nem azt kell mondani, hogy Szingapúrról az autokratikus kormányzás miatt nem veszünk példát, és az USA-ban minden jó.
Az Egyesült Államokban is vannak rossz példák.
Attól nem lesz valaki intoleráns, ha kimondja, hogy a melegházasságot ellenzi. Nyugodtan meg kell jelenniük azoknak a véleményeknek, amelyek a társadalom egy részének nem tetszenek. Nem kell senkinek sem ráerőszakolnia véleményét a másikra, de mindenki véleményét tiszteletben kell tartani. A magam részéről azt gondolom, hogy mindenki beszéljen szabadon, és hallgattassék meg a másik fél is.
Magyarországnak megéri ekkora energiákat fektetni a keleti nyitásba?
Hazánk stratégiai partnere Németország, de azt látni kell, hogy az európai gazdaság globális súlya a következő 30 évben tovább fog csökkenni. Egy csak zsugorodó régióval való kapcsolattartás révén tovább csökkenhet nemzetközi súlyunk. Gazdasági növekedésünk érdekében jó kapcsolatokat kell ápolni a keleti országokkal. Nem tartom egészségesnek, hogy a magyar gazdaság 70-75 százalékban az EU-tól függ, az új lehetőségeket Keleten kell megtalálni.
A nyugati világnak el kell fogadnia,
A következő nagy válság előreláthatólag a mostani évtized végén jöhet.
A bevételeket nem lehetne egy többkulcsos adórendszerrel növelni?
Magyarországon meg kell fékezni a demográfiai katasztrófát, amit csak a jelenlegi adórendszerrel lehet elérni. Ugyan nem csak pénzügyi eszközökkel lehet a demográfián változtatni, de ez egy kulcskérdés. Meg kell állítani a népességfogyást, amire akár
jó megoldás lehetne a bevándorlás elősegítése is.
az MNB hitelezési gyakorlata tökéletes.
ha rosszul lépünk, akkor az orosz álláspont keményedhet
Amerika számára mi az elsőrendű energiastratégiai érdek a térségben?
André Goodfriend amerikai ügyvivő is elmondta, hogy palagázt szeretnének eladni, mivel a növekvő termelés miatt komoly feleslegek keletkeznek az országban. Ezt ők úgy fogalmazzák meg Európára vonatkoztatva, hogy diverzifikálni kell a forrásokat. Az amerikaiak Ázsiában a koreai és a japán piacra tudnak majd szállítani, míg Kínába és Indiába nem. Ennek sok, elsősorban politikai oka van.
Európa esetében stabil felvevőpiacra számíthatnak, hiszen itt amerikai nukleáris védőernyő és szoros kulturális kapcsolatok vannak. Ugyanakkor az amerikai gáz a jelenlegi technikai adottságok mellett drágább lenne Magyarországnak, mint az orosz. Ha a terminálok és a szállítás költsége csökkenne, akkor versenyképes tudna lenni az amerikai gáz, de jelentős árcsökkenés ettől nem várható.
Az oroszok mindent meg fognak tenni, hogy
ne legyen az amerikai gáz versenyképes a térségben,
A mostani geopolitikai helyzetet nézve megvalósul Paks 2?
Nehezen tudom elképzelni, hogy egy már aláírt megállapodásból ki lehet jönni.
A beruházás csúszhat, de meg fog valósulni.