Mik a fő mozgatórugók?
Lassan túl van történetének egyik legmélyebb válságán a General Motors, melyet rekord mennyiségű autó-visszahívások és az akörüli botrányok jellemeztek. Feltételezhetjük, hogy talán nem jön újabb nagy visszahívási hullám, a károsultak kártérítése folyamatban van, melynek fedezete az erős tőkehelyzetnek köszönhetően a cég rendelkezésére áll.
A társaság autóértékesítéseit csak átmenetileg vetették vissza a botrányok, az eladások az első negyedéves megingáson kívül folyamatosan emelkedni tudnak. Kifejezetten erős a kereslet az autói iránt a fő piacnak számító Észak-Amerikában, valamint a dinamikusan növekvő kínai autópiacon is. A GM az új és felújított modelljei folyamatos piacra dobásával biztosíthatja a növekvő kereslet fennmaradását.
A részvény P/E és EV/EBITDA alapú értékeltség szerint is olcsónak számít mind az iparágban, mind a szélesebb részvénypiachoz képest is. Lényegében az amerikai részvénypiac egyik legolcsóbb részvénye a GM, ami önmagában is figyelemre méltó.
Ezzel párhuzamosan a technikai kép is egyfajta fordulatról árulkodik, és az idei nagy árfolyam-zuhanás után elérkezettnek tűnik az idő ahhoz, hogy alacsony szinteken beszálljunk, és meglovagoljuk a cégben rejlő lehetőségeket. Az árfolyam egy fontos szintet hagy maga mögött a napokban, amivel megnyílt a tér a további emelkedés előtt.
Mitől érdekes?
Nagy valószínűséggel túl van azon a legnehezebb időszakán a General Motors, melynek során autóinak folyamatos visszahívásaitól volt hangos a média. A sorozatos rossz hírek miatt joggal feltételezhetjük, hogy a részvény körüli hangulat és az árfolyam túlságosan kilendült negatív irányba.
Mint ismert, a General Motors egyes modelljeiben hibásak voltak a gyújtáskapcsolók, és a problémás eszközök közvetetten 33 ember haláláért tehetők felelőssé. Részben a hibás gyújtáskapcsolók miatt szinte hetente jelentette be az elmúlt években gyártott autóinak visszahívását a vállalat, és a visszarendelt gépkocsik 34 milliós darabszáma mindenkori rekordnak felel meg.
Természetesen mindig ott van a lehetősége, hogy újabb botrányok jönnek, új problémák derülnek ki a gyártó járműveiről, ami miatt további visszahívásokat jelenthet be a társaság. Ezen túl a hibás gyújtáskapcsolók miatt is előfordulhatnak újabb visszarendelések. Emiatt a visszahívások eddigi közel 3 milliárd dolláros költsége is tovább emelkedhet.
A balesetek miatti kártérítések is folyamatban vannak, melyeknek várható költségeit nehezen lehet megbecsülni, mivel minden eset teljesen eltérő kártérítési összeggel jár együtt. Ezek a vállalat szerint akár 600 millió dolláros újabb terhet jelenthetnek a számukra. Nem beszélve a GM ellen folyamatban lévő, 100-nál is több peres eljárásról, melyeket a károsultak indítottak a cég ellen, amik szintén további, pesszimista forgatókönyv esetén akár 10 milliárd dollár feletti költségeket is jelenthetnek a vállalat számára.
A lehetséges további költségek fedezete a cég rendelkezésére áll. A General Motors tőkehelyzete ugyanis erős, a nettó készpénzállomány 18,78 milliárd dollár volt a harmadik negyedév végén. Ehhez hasonló értéket csak a nagy rivális Ford tud felmutatni, nem beszélve a jelentősen eladósodott szektortársakról. Ráadásul a kártérítések lehetséges nagy összegét a piac már beárazhatta.
A visszahívási botránytól eltekintve remekül teljesít a vállalat. A harmadik negyedévben a legnagyobb piacnak számító, az árbevétel bő 60 százalékáért felelős Észak-Amerikában ismét közel kétszámjegyű ütemben tudtak emelkedni az autóeladások. Ráadásul a régióban eladott 884 ezer darab gépkocsi mindenkori harmadik negyedéves rekordnak felelt meg, amivel továbbra is a GM számít az USA legnagyobb autógyártójának az eladott darabszámokat tekintve.
Az észak-amerikai eladások ismételt felfutása arról árulkodik, hogy az autóinak biztonságával kapcsolatos aggodalmak és a botrányok csak ideiglenesen vetették vissza a gépkocsik iránti keresletet (ez volt az első negyedéves megbicsaklás), és a járművek még mindig Amerika legnépszerűbb autóinak számítanak. Az USA-ban szeptemberben a 20 legnagyobb volumenben eladott gépkocsi közül 5 General Motors-modell volt, míg októberben 4 volt ez a szám.
Az eladások további pörgését biztosíthatják a cégnél zajló hatalmas fejlesztések. A GM nem akar lemaradni a versenytársai mögött, ami miatt folyamatosan frissíti termékkínálatát új és felújított modellek piacra dobásával. Az új modellek fogadtatása idén kedvező volt, melyek hozzájárultak az értékesítések növekedéséhez. Ezen túl mostanában érkezett két új pickup-modell, a legújabb Chevrolet Colorado, és a GMC Canyon, melyekhez hatalmas reményeket fűznek a cégnél, és a jövőbeni növekedésnek lehetnek az egyik legfőbb zálogai. Ezek a számos többi modellel együtt pedig segíthetnek a GM-hez csalogatni a vásárlókat, és a piacvezető szerep fenntartását az USA-ban.
A világ legnagyobb autópiacának számító Kínában szinte folyamatosan kétszámjegyű ütemben bővülnek a GM autóeladásai. Az értékesítések mindenkori rekordra futottak az első negyedévben, és a harmadik negyedévben is hasonló szinten alakultak. A riválisaihoz hasonlóan a General Motors is kiemelt fókuszt helyez Kínára, az ottani autópiacban rejlő hatalmas növekedési lehetőségek kiaknázására. A kínai autópiac folytatódó bővülésével együtt és az új modelleknek köszönhetően a GM eladásai is tovább emelkedhetnek a következő negyedévekben Kínában.
Kínában komoly hatósági vizsgálatok vannak folyamatban az autógyártók ellen, így a GM ellen is. A vállalatokat az alkatrészek- és autóik árának mesterségesen magasan tartásával vádolják, ami miatt számos rivális komoly büntetést kapott. A Volkswagen például 40 millió dolláros bírság fizetésében állapodott meg a hatóságokkal, ami mellett több versenytársával együtt jelentős mértékben csökkentenie kellett alkatrész-árait. A GM büntetése is nagyjából ekkora nagyságrendű lehet majd, ami mellett szintén mérsékelnie kell majd árait (egyes modelljeinél már megtette), ami a kínai profitmarzsok romlásával jár majd együtt.
Az autóeladások emelkedésének nagyban köszönhetően az árbevétel is stabil, bár csökkenő ütemű növekedést mutat. Ebben szerepet játszik az átlagos eladási árak folyamatos, 25 hónapja tartó emelkedése is, mely októberben már 34 700 dollárra, mindenkori rekordra ugrott fel.
Az eladások stabil növekedésére szükség van ahhoz, hogy a General Motors javítani tudta eredményeit. Nagy részben a visszahívásokkal és a botránnyal együtt járó költségek miatt jelentősen visszaesett a nettó eredmény az első két negyedévben, ami a harmadik negyedévben az előző évek szintjére tudott visszaemelkedni. A szeptemberrel záruló negyedév emelkedő profitja arról árulkodik, hogy a cég túl van a legnehezebb időszakán, és kikecmereghetett a gödörből.
Az eredmények további javításához szükség lesz az árrések emeléséhez is. A GM nettó profitmarzsa bár emelkedni tudott a harmadik negyedévben a nettó eredmény megugrásának köszönhetően, még mindig elmarad az iparági átlagtól. Ez ugyanakkor még a profitnövekedés számára is teret adhat, ha valóban sikerül növelni a marginokat.
Észak-Amerikában hároméves rekordra, 9,5 százalékra tudott felugrani a nettó profitmarzs a harmadik negyedévben. Az észak-amerikai divízió kiemelkedő profitabilitása kulcsfontosságú a General Motors számára, mivel innen származik az árbevétel bő kétharmada. Az észak-amerikai nettó marzs tovább emelésére minden esélye megvan a cégnek az új modelleknek köszönhetően, és a húzó régióban várható további jó teljesítmény a cégcsoport profitjának növekedésében ölthet testet.
A General Motors eredményeinek javulását várják az elemzők is. A 12 havi előretekintő EPS-várakozások folyamatosan emelkednek idén, és ha a botrányok elülnek, a dübörgő alaptevékenységnek köszönhetően ezek az elemzői prognózisok még jó darabig emelkedő pályán mozoghatnak. Emiatt pedig az eredmény-várakozásokkal az utóbbi években szorosan együttmozgó árfolyam is folytathatja útját felfelé.
Az Oroszország és Ukrajna közötti konfliktus, az egyre komolyabb szankcióháború és az orosz, ukrán gazdaság lassulása komolyan visszavetheti a General Motors orosz és ukrán értékesítéseit. A General Motors járműeladásainak nagyjából 2 százaléka érkezik Oroszországból és Ukrajnából, így az ottani feszültségeket az amerikai társaság is megérezheti az árbevételének és ottani eredményeinek visszaesésén keresztül, de igazán drámai direkt hatásról valószínűleg nem beszélhetünk.
Ismét fizetnek osztalékot
A cég a 2008-as válság után először idén ismét elkezdett osztalékot fizetni részvényeseinek, negyedévente 30 centet részvényenként. A 12 havi előretekintő osztalékhozam 2,8 százalékos, ami nagyjából fél százalékos prémiumot tartalmaz az aktuális tízéves amerikai állampapír-hozamhoz képest. A GM ezzel inkább a sereghajtók közzé tartozik az iparágban, ha a többi vállalat által biztosított osztalékhozamot az adott tízéves állampapír-hozamokhoz viszonyítjuk.
Még mindig olcsó
A General Motors részvényeinek értékeltsége még mindig meglehetősen vonzó, ha a várt EBITDA-növekedést is alapul vesszük. Az iparágban ugyanis az egyik legolcsóbb papírnak számít az EV/EBITDA mutató alapján is, a versenytársak közül csak a nagy rivális Ford forog hasonlóan vonzó árazás mellett.
A részvény P/E alapú értékeltsége is rendkívül kedvező, az elmúlt hónapok árfolyam-esésének és az emelkedő eredmény-várakozásoknak köszönhetően. A GM már bő 50 százalékos diszkonton forog az S&P 500-hoz képest, és az elmúlt években a hasonló mértékű alulárazottságot az árfolyam emelkedése követte.
A részvény felértékelődését várják az elemzők is. A szakértők átlagosan 40 dolláros célárat határoznak meg a GM-re, amivel nagyjából 25 százalékos felértékelődési potenciált látnak az autógyártó papírjaiban.
Fontos szintet küzd le
A botrányok miatt idén 30 százalékkal értékelődtek le a General Motors részvényei, melyek árfolyama októberben másfél éves mélyponton is megfordult. A botrányok hullámai azonban kezdenek elsimulni, így az árfolyam is korrekcióba kezdett az elmúlt hetekben. Egy ekkora mértékű mélyrepülés után pedig most elérkezettnek tűnik az idő a beszállásra.
Az árfolyam ugyanis egy fontos szintet hagyott maga mögött a napokban, amit sikeresen visszatesztelt, ami után megnőtt az esélye egy jelentősebb elrugaszkodásnak. A részvény a 32 dollár körüli ellenállását és az 50 napos mozgóátlagát gyűrte le, amiben az MACD által adott vételi jelzés is a segítségére volt. Az elmúlt hetek hegymenete ellenére az RSI még közel sem jelzi a túlvettség állapotát.
A menetelést megszakíthatja a 33 dollár, és azután a 35 dollár körüli ellenállás, melyek fontos szintként funkcionáltak az elmúlt években.
Nem elhanyagolható az esély, hogy októberhez hasonlóan valamikor ismét felerősödnek a világgazdaság vártnál gyengébb növekedésével kapcsolatos félelmek. Ez a nyugtalanság a részvénypiacokra is begyűrűzhet, ami miatt eladói nyomás alá kerülhetnek a nemzetközi piacok. Egy esetlegesen kialakuló újabb eladói hullám pedig könnyen a General Motorst is magával ránthatja, és az amerikai cég részvényei is lejtmenetbe kezdhetnek az általános rossz hangulatban.
Természetesen az Investor Trader ügyfelei is profitálhatnak a General Motors részvényeinek lehetséges felértékelődéséből. Ehhez elég számlát nyitnia nálunk, de kérdezhet tőlünk az alábbi űrlap segítségével is.