A korábbi évek tapasztalatai alapján az év végi ünnepi kiadásokat sokan fogyasztási hitelekből fedezik, ezért november-decemberben megugrik az ilyen hitelek iránti érdeklődés, emlékeztet közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A jegybank ezért vizsgálatot indított fogyasztási hitelt nyújtó pénzügyi szervezeteknél és független közvetítőknél: azt ellenőrzik, hogy az érintettek a fogyasztóknak szóló hirdetéseikben betartják-e a teljes hiteldíjmutató (THM) meghatározására, számítására és közzétételére vonatkozó jogszabályi előírásokat.
Az MNB fogyasztóvédelmi vizsgálatai azt mutatják, írják a közleményben, hogy bizonyos, kártyahitelre szakosodott pénzügyi szervezeteknél a fogyasztók nincsenek tisztában a hitelkártya felelős használatával. Például azzal, hogy a kihasznált hitelkeret tárgyhónapot követő türelmi időszakon túli visszafizetése esetén magas a THM, vagyis a hitel után fizetendő kamat, díj és költség összege. A jegybank szerint alapvető elvárás, hogy a piaci szereplők a szerződés megkötését megelőző tájékoztatás során felhívják a fogyasztók figyelmét a hitelkerettel kapcsolatos többletkockázatokra.
Az MNB az ellenőrzések mellett óva inti a vásárlókat a meggondolatlan költekezéstől és hitelfelvételtől. Az ünnepek közeledtével is nagyon fontos, hogy a fogyasztók kellő körültekintéssel mérlegeljék anyagi lehetőségeiket. Ha hitel felvétele mellett döntenek, legyenek tisztában a kölcsön kockázataival, és az azzal járó törlesztési kötelezettségükkel is, figyelmeztet a jegybank.
Az MNB kommunikációs kampányt indít az év végi felelős fogyasztói hitelfelvétel támogatására. Ennek keretében országszerte számos pénzügyi és civil szervezetnél, kormányhivatalban elérhető a Tájékoztató az eladósodás veszélyeiről című Pénzügyi Navigátor fogyasztóvédelmi tájékoztató füzet.