Néhány napja pedig sűrűn szerepelt a tengerentúli hírekben. A FirePhone, az Amazon okostelefonja olyan pályát futott be, amelyet a világ minden nyelvén buktának mondanánk. Pedig rengeteg egyéni vonással debütált – az ikonok háromdimenziósak, van rajta termékleolvasó applikáció, és, mint minden Fire termék, alapalkalmazása az X-Ray. (Ez az a szolgáltatás, amely nevéhez híven képletesen átvilágítja a könyveket, kérésünkre bármely valós vagy fiktív részletre rákeres anélkül, hogy az olvasásból ki kellene szállnunk.) Mindez azonban nem volt elég ahhoz, hogy a júniusban bemutatott készülék eladási adatai augusztusra meg tudják ugrani a sírnivalóan halovány 35 ezer példányt. Természetesen minden üzleti tapasztalat üzleti érték – de ez itt 170 millió dollárra vágta meg a gigacéget.
Bezosnak azonban van egy az üzleti életben kissé bizarr szokása: nemhogy nem fél a fiaskótól, de annyira kedveli, mintha egyenesen várná. Egészen ritka nyíltsággal beszél arról, hogyan járultak hozzá a saját kudarcai a valóban az egész világon bámult sikereihez. Alább található egy csokorral az érveiből.
„Ha tudnánk, mi a vége egy próbálkozásnak, nem neveznénk kísérletnek. A dolog természetéből adódik, hogy a kudarc benne van a pakliban. De néhány nagy siker elég ahhoz, hogy több tucat bukott projektet ellensúlyozzon.”
„Több milliárd dollárnyi kudarcot halmoztam fel az Amazonnál. Nem mondom, hogy élvezet, de nem is számít sokat. Az viszont számít, hogy ha egy cég egy napon felhagy a kísérletezéssel és nem tudja természetesnek tekinteni, hogy nem sikerülhet minden, akkor neki csak a fogadás marad, meg a vak bizakodás. És szerintem egy cég ne legyen fogadás tétje.”
„Nagyvállalat vagyunk, de annyi új területre merészkedünk, hogy sok szempontból még mindig startup is. Márpedig egy startup életében alap az illékonyság.”
„Ha az a cél, hogy kialakítsunk egy kultúrát, amelyben akár könyvhosszúságú szövegeket olvasnak az emberek, akkor hozzuk hozzájuk közelebb a lehetőséget. Ennek egyik lépése, hogy a könyvek legyenek olcsóbbak. Ettől nem lesz kevesebb pénzük a szerzőknek. Hanem több.”
„Mindenki előszeretettel rugózik azon, ami nem sikerült. Nincs ezzel gond, de eszméletlen nehéz bárkit rávenni arra, hogy ugorjon bele az ismeretlenbe. Ha mégis így döntünk, ahhoz elbukott kísérletek kellenek.”
Az Amazon és az ő potenciális telefonja először 2010-ben került ugyanabba a mondatba, amikor a New York Times a Lab 126-ra hivatkozva megírta, Bezos nem zárkózik el a fejlesztéstől. Négy évvel később a FirePhone fiaskóját teljes mellszélességgel elismerve annyit nyilatkozott a folytatásról, hogy sok-sok újratervezés kellene hozzá, és akit érdekel, tegye fel neki a kérdést néhány év múlva. Ez a ködös általánosítás általában a nem szócska szinonimája. De miért éppen ebben volna olyan az Amazon megasztárja, mint bárki más?