Bővül az európai autópiac

Vágólapra másolva!
Bár lassult a növekedése, novemberben is tovább bővült az európai autópiac. Az eladásoknak lökést tudott adni a zuhanó olajárnak köszönhetően erősödő fogyasztói bizalom, amiből a német autógyártók (BMW, Daimler) profitáltak a legnagyobb mértékben. 
Vágólapra másolva!

Novemberben is folytatódott az európai autópiac fellendülése. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) ma közzétett statisztikái szerint az idei tizenegyedik hónapban 953 886 darab újautót adtak el az Európai Unióban. Ez 1,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ezzel sorozatban a tizenötödik hónapban bővültek az eladások, ugyanakkor a mostani 1,4 százalékos növekedés az elmúlt egy év legalacsonyabb növekedési ütemének felelt meg, ami a dinamika csökkenésére utal.

Forrás: ACEA, Investor.hu

A 12-havi gördülő (tehát mindig az előző 12 hónap összegét mutató) újautó-eladások 2012 júliusa óta nem látott szintre emelkedtek, mivel a novemberrel záruló elmúlt 12 hónapban már több mint 12,497 millió újautó talált gazdára az EU-ban. Ezzel végérvényesnek tűnik, hogy maga mögött hagyja az elmúlt évek mélyrepüléseit az iparág, és elindult a stabil és folyamatos javulása az európai autópiacnak. A 12-havi gördülő értékesítések folyamatosan növekednek tavaly augusztus óta, és az akkori mélypontról fel tudtak pörögni az értékesítések.

Forrás: ACEA, Investor.hu

Az elmúlt évek lejtmenetének oka a gazdasági recesszió, a magas munkanélküliség, ami miatt egyre kevesebben engedhették meg maguknak az autóvásárlást, mivel csökkent az elkölthető jövedelmük. Az eurózónában csak lassan csökken a munkanélküliségi ráta, mely nem sokkal a 12 százalékos rekord alatt, 11,5 százalékon állt októberben. Különösen a periféria országokban rossz a helyzet, ahol változatlanul soha nem látott szintű a munkanélküliség.

Az elmúlt hónapokban viszont az európai gazdaságok megindultak a lassú javulás útján, és a GDP mérsékelt ütemben, de folyamatosan növekszik az elmúlt negyedévek óta. A fogyasztói bizalom is egyre erősödik, amit csak fokozhat a zuhanó olajár miatt megélénkülő fogyasztói kedv. A novemberi bővülés nagy részben is ennek volt köszönhető, mivel a csökkenő olajár miatt a benzinköltségek is egyre alacsonyabbak, ami több pénzt hagy a fogyasztók zsebében, melyet többek között új autók vásárlására fordíthatnak.

Hasított a magyar autópiac

Az EU nagy tagállamaiban eltérően alakultak a novemberi autóeladások. Amíg Franciaországban és Németországban kisebb visszaesés volt megfigyelhető, addig Olaszországban, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban tovább pörögtek az eladások. Külön örömteli, hogy hazánkban közel 20 százalékkal több újautó fogyott, mint egy évvel korábban, összesen 5901 darab.

Forrás: ACEA, Investor.hu

Kapkodták a BMW-ket

Az országokhoz hasonlóan az autógyártók is vegyesen teljesítettek. A legnagyobb éves növekedést a BMW produkálta, melyet a nagy rivális Daimler követett. A két luxusautó-gyártó ezzel továbbra is pörög, ami az új modelleiknek köszönhető nagy mértékben.

Az amerikai gyártók viszont kisebb visszaesést szenvedtek el, a General Motors eladásai közel 12 százalékkal, a Fordé 5,3 százalékkal zuhant vissza éves alapon.

Forrás: ACEA, Investor.hu

Vegyes mozgások a részvénypiacon

A kedvező statisztikák ellenére vegyesen teljesítenek a nagy autógyártók részvényei. Ennek oka, hogy a piacokra az orosz feszültségek fokozódása helyez nyomást. Amíg a Volkwagen 1 százalékos erősödésre képes, adig a Renault 3,2 százalékkal esik. Az amerikaiak közül a General Motors 2,2 százalékkal, a Ford pedig 1,3 százalékkal zuhan.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!