Még jobb a helyzet az étkezés és az egészség kapcsolatában: a Nielsen „Egészséges étkezési trendek világszerte” című felmérésében 10 magyarból 8 figyel oda arra, hogy amit eszik, az egészségét támogassa.
Ez pedig kézzel fogható piaci lehetőség az élelmiszeriparban dolgozó vállalkozásoknak és kereskedőknek. A tanulmány szerint a magyarok legalább fele tudatosan vásárol gyümölcsöt, zöldséget, génmódosítástól mentes és csak természetes anyagokat tartalmazó élelmiszert.
Hatvan ország eredményeit tekintve a válaszadók átlag 43 százaléka számára „nagyon fontos”, hogy egy termék ne tartalmazzon génmódosított összetevőt. Ezért azonban magasabb ár megfizetésére „erős hajlandóságot” csak a megkérdezettek 33 százaléka érez. A bioélelmiszereket globálisan ugyanúgy a válaszadók átlag 33 százaléka tartja „nagyon fontosnak”, mint ahányan „erősen hajlandók” többet fizetni érte. Világszerte is azt keresik a legtöbben, ami friss, természetes, minél kevésbé feldolgozott, csak természetes adalékanyagokat tartalmaz, génmódosított összetevőket pedig egyáltalán nem.
Globálisan a megkérdezettek 36 százaléka „nagyon fontosnak” tartja a rostokat, tízből hárman pedig a fehérjét, teljes kiőrlésű gabonát, valamint a hozzáadott kalciumot, vitaminokat és ásványokat. A híresen károsnak mondott fűszerekhez, összetevőkhöz, élelmiszerekhez iránt körülbelül a fogyasztók harmada áll hozzá tudatosan. Hasonlóan alakult a fenntarthatósági szempont érvényesülése. A fogyasztók átlag 35 százaléka tartja „nagyon fontosnak”, hogy olyasmit vásároljon, ami környezetkímélő eljárással került a polcokra, és 28 százaléka keresi a lakhelyéhez minél közelebb termesztett fűszereket vagy adalékokat.
Susan Dunn, a Nielsen globális szakmai szolgáltatásainak elnökhelyettese szerint a tudatos vásárlás nagy lehetőség az egész ágazat számára. Az élelmiszer- és gasztroszegmensben tevékenykedő vállalkozások jól teszik, ha a trend élére állnak. Az étkezésben és a vásárlásban a divathullámok ideig-óráig érdekesek. Ha azonban egy a szektorban tevékenykedő cég fejlesztésekben gondolkozik, az olyan fogalmakban tartson szem előtt, mint innovatív, jóízű, könnyen elkészíthető. Ehhez pedig az első lépés a minőségi alapanyag – mint látjuk, a magyar vásárló már ezt keresi, méghozzá nagyon is nyitott szemmel.