Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének elnöke azt közölte, a nemzetközi mérések alapján a magyar diákok teljesítménye a szövegértés, az alkalmazott matematikai, valamint az alkalmazott természettudományi műveltség területén sokat romlott az elmúlt években.
Keszei Sándor szerint a diákok megtaníthatatlan mennyiségű tananyaggal küzdenek, ezért inkább a tananyagot kellene felére csökkenteni és nem az évfolyamok számát emelni.
Ambivalens érzések kavarognak bennem – mondta Hoffmann Rózsa még korábban az Origónak a kilencosztályos általános iskolai modellről. A KDNP-s politikus a kilencosztályos oktatással kapcsolatban azt mondta, ki kellene próbálni egy-egy térségben a modellt.
A pedagógusok a szakmai egyeztetést hiányolják. Mendrey László a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke az Origónak azt mondta, nem ördögtől való a kilencosztályos általános iskola gondolta. A PDSZ elnöke szerint a plusz egy osztállyal például a matematikai szövegértési feladatokra jobban rá lehet majd készülni.
Régóta próbálják az oktatáspolitikusok figyelmét felhívni arra, hogy Magyarországon a diákok túl korán kényszerülnek az iskolaválasztásról dönteni. Pedig ez meghatározhatja az életüket, mondta Halász Gábor, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának tanára. Az oktatáskutató szerint az iskolaválasztásnál sokat számíthat plusz egy év, ezért érdemes a jelenlegi 14 éves korról 15 éves korra kitolni. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az általános iskola időtartamát kellene 8-ról 9 évre növelni.
A világ legeredményesebb oktatási rendszereiben az általános alapképzés időtartama a leggyakrabban kilenc év, ugyanakkor ez hosszabb, általában hatéves iskolai kezdőszakasszal jár - mondta Halász Gábor.