A Yandex azt szerené, ha az orosz hatóságok megvizsgálnák, nem sérti-e a helyi monopóliumellenes szabályozást, ahogy az Android operációs rendszer "össze van csomagolva" a Google keresőmotorjával.
A döntésnek azért lesz nagy jelentősége, mert az Oroszországban eladott mobilkészülékek között az Android részaránya jelenleg 86 százalék.
Az orosz piacon a Yandex kereső üzleti részesedése 60 százalék körül van, de az Android alapbeállításainak és az alapértelmezetten telepített applikációknak köszönhetően a mobilkeresés területén ez 44 az utóbbi időben százalékra esett vissza.
A Yandexet egyébként nemcsak a magas piaci részesedése miatt hívják az "orosz Google"-nek, hanem azért is, mert az üzleti stratégiája is hasonló az amerikai cégéhez. A hagyományos keresőjükre ugyanis ők is rengeteg egyéb szolgáltatási réteget építettek - térképet, helyi funkciókat, üzletkeresőt -, amelyeket a Google-hez hasolnóan ők is csomagban értékesítenek a hirdetőiknek.
A mostani jogi eljárás közvetlen kiváltója, hogy a Yandex hosszú távú stratégiai partnerei az elmúlt évben jelezték, hogy a Google policy-ja miatt nem tudják az androidos applikációikra a Yandexet telepíteni alapértelmezettként. A Yandex szerint ez nemcsak az ő, hanem az érintett szolgáltatók, sőt a készülékgyártók lehetőségeit is jogtalanul korlátozza.