Az ambíció nem a semmiből csírázik ki a gyerekekben. Arra a karrierre fognak vágyakozni, amit vonzónak látnak. De erre annak a pályának van esélye, amely a szemük előtt van. Márpedig a csatornák úton-útfélen azt sulykolják, hogy a mérnök, az üzletember, a programozó munkájában csak a kisfiúknak érdemes gondolkozni.
Hogy a megcsontosodott szerepekre ráerősítő játékoknak mekkora felelősségük van az üvegplafonban, egyébként is élesedő téma nyugaton. A GoldieBlox például minden játékával finoman lázad a régi minták ellen – szellemesen lökdösve őket a királykisasszonytól a mérnök felé –, hogy az elmúlt hét hónapban 285 ezer dollárt tudtak összegyűjteni a Kickstarteren, és több mint egymillió dollár értékben kaptak előrendeléseket.
A tavalyi év legjobban teljesítő babájának választott Üzletasszony Barbie minden bizonnyal nem érzékenyít ilyen intenzíven. Ez a baba nem tanít új készségeket kislányoknak. De a kiadást 10 bármikor példakép üzletasszonyról mintázták, az üzenete így nagyon hasznos lehet. Azt sulykolja, hogy érdemes ezt az életformát választani. Hogy ha az ember munkája a vállalkozó, az van annyira menő, mintha hercegnő lenne.
Egy Barbie baba persze nem lenne Barbie baba, ha nem vetődne fel kötelezően az intenzív testképzavar-kérdés. Az Oregon State University egy professzora néhány hónappal ezelőtt tanulmányban érvelt amellett, hogy a nevetségesen irreális méretarányok komoly szerepet játszanak a mai kislányok majdani karrierdöntésében. Reshma Saujani – a Girls Who Code nevű startup alapítója – egyike a tíz női vállalkozónak, akiről a babát mintázták. Ő azzal ellenérvel, hogy ha más pályák felé akarjuk terelgetni a gyerekeket, akkor abban kell megragadni a figyelmüket, ami foglalkoztatja őket. Ha ez a csatorna a Barbie, akkor nem számít, mennyire rózsaszín a világa. A következő lépés már a szülők és tanárok feladata: az nem elég, hogy néhánnyal több szakmáról álmodozhatnak. A lehetőségeket is minél hamarabb meg kell mutatni a lányoknak. Például ezzel a kifejezetten gyerekeknek fejlesztett alkalmazással, amellyel a programozásba kóstolhatnak bele.
Nem véletlen, hogy a baba marketingkampányában a kérlelhetetlen szó az egyik hashtag. Saujani szerint olyan mozgalomra van szükség, amelyben világos, semmi szükség arra – sőt inkább megbocsáthatatlan –, hogy a lányok karrierengedményeket tegyenek. Mint mondja, a társadalomnak drámaian meg kellene újulnia abban, mi mindennel tömi a lányok fejét a technológiáról.