Sajnos a magyar lakosság pénzügyi tudatossága és tájékozottsága még mindig nagyon gyerekcipőben jár, a minket körülvevő és ránk zúduló befektetési, pénzügyi ajánlatokról kevés vagy nem elégséges információval rendelkezünk, illetve nem vagyunk elég körültekintőek a termékleírások és döntések terén. A most felfüggesztett és felügyeleti hatáskörbe utalt cégek mindegyike 15-20 éves múltra tekint vissza, mondhatni megbízhatónak tűntek, de mégis óriási különbségek vannak a cégek között. A Buda-Cash botrány egyértelműen bűncselekmény, a sikkasztás és lopás kategóriába tartozik. A Quaestor esetében szintén folynak a vizsgálatok, ott rossz üzleti döntésekről, illetve egy hatalmas, 150 milliárd forintos fiktív kötvénykibocsátásról van szó. A felügyeleti szerv ezek mellett a Questor esetében is feltárt egyéb szabálytalanságokat.
A sajtónyilatkozatokon túl eddig érdemi tájékoztatás az MNB részéről nem történt, az említett brókercégek ügyfelei – legyenek azok cégek vagy magánszemélyek – továbbra is nehéz napokat élhetnek át, és a felszámolás alá vett cégektől, illetve a BEVA-tól remélhetnek vagy épp nem remélhetnek kárpótlást.
Vegyük sorba azon fontos elemeket, amelyek támpontot adhatnak számunkra a kártalanítási eljárás során.
A Buda-Cash botrány kapcsán a tulajdonosokhoz köthető DRB bankcsoport (négy hitelintézet tartozik ide) esetében a bankoknál elhelyezett pénzekre az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) kártalanítást fizet az alábbiak szerint:
A fent említett DRB bankcsoport esetében mintegy 70-80 ezer ügyfélről (magánszemély és jogi személyek is) van szó, és az ő esetükben beindult már a kártalanítás kifizetése is összesen kb. 102 milliárd forint értékben. Ebben az esetben a károsultaknak semmi teendőjük nincs, csak figyelni a tájékoztatást és az OBA által megküldött értesítő levelet. A kifizetés pedig többféle módon történik: az alacsonyabb összegeket általában postai készpénzfelvétellel, kiküldött OBA kártyával vagy megbízott, úgynevezett ügynökbankon keresztül lehet felvenni. Cégek, szervezetek, egyéni vállalkozók és magasabb összegű kártalanítások esetén ugyancsak ügynökbankba irányítják a károsultakat.
A 3 brókercégnél felmerült lehetséges veszteségek leginkább a kisbefektetőket érinti, és más kártalanítási kategóriába esik. Ilyen esetekben a Befektető-védelmi Alap lép be a képbe, viszont hosszabb és bonyolultabb a kártalanítási folyamat. A bajba került mindhárom befektetési szolgáltató (Buda-Cash, Hungária, Quaestor) a BEVA hatáskörébe tartozik. Kártalanításra azon befektetők számíthatnak (jogi személy, jogi személyiség nélküli társaság és természetes személy), akik az adott szolgáltatóval érvényes szerződést kötöttek
és a szerződés alapján a befektetési szolgáltató a károsult nevén nyilvántartott vagyont (értékpapír, számlapénz) nem tudja kiadni. Ez utóbbi egy nagyon fontos kitétel. A BEVA rossz üzleti döntésből származó kárra nem térít. Tehát ha szabályosan kibocsátott Questor kötvényünk van, és az elvesztette értékét, de a kötvény megvan, birtokunkban van, akkor annak korábban becsült magasabb értékét vagy névértékét a BEVA nem fizeti ki. Más a kérdés az ún. fiktív kötvényeknél – amelyekre a Questor nem rendelkezett felügyeleti engedéllyel –, itt a hatóságok egyelőre a befizetés és a pénz leemelésének formáját értelmezik. Alapvetően a folyószámlára utalt pénzről van szó, amit a brókercég jogosulatlanul leemelt, vagy az ügyfél szándéka – ha a fiktív kötvényhez kapcsolódóan is – a brókercég számára történő hitelnyújtás volt, és egyfajta ráutaló magatartással egy hozamígéret fejében gyakorlatilag hitelt nyújtott a cégnek. Ez azért lényeges, mert az előbbi esetben a BEVA valószínűleg kártérítést kellene, hogy fizessen, utóbbi esetben ez korántsem biztos. Megjegyezzük, a kötvényállomány után (mind a szabályos, mind a fiktív) a Quaestor BEVA díjat sem fizetett az intézménynek.
A BEVA kártalanítási eljárása azzal veszi kezdetét, hogy a bíróság a problémás befektetési szolgáltató felszámolását elrendeli. A felszámolást elrendelő végzésnek a Cégközlönyben történő közzétételét követő 15 napon belül a BEVA a kártalanítás lehetőségéről közleményben tájékoztatja az érintett befektetőket, amelyet a honlapján és az MNB által üzemeltetett közzétételi honlapon tesz közzé (https://www.kozzetetelek.hu). Fontos kiemelni, hogy BEVA általi kártalanítás megállapítása és elszámolása csak a károsult befektető kérelmére történik. Ezt az igényt mindeképp nyújtsuk be, ha károsultak vagyunk. Ehhez rendelkezésre áll egy ingyenes formanyomtatvány, melyet kitöltve és a követelés alapjául szolgáló szerződést mellékelve kell eljuttatni a BEVA-nak.
A BEVA a kártalanítást pénzben nyújtja. Ha a kártalanítás értékpapír után jár, összege az értékpapírnak a felszámolás kezdő időpontját megelőző száznyolcvan nap átlagárfolyama alapján kerül kiszámításra. A kártalanítási feltételek fennállása esetén a BEVA - befektetőnként és összevontan – legfeljebb 20 ezer euró összeghatárig fizet kártalanítást. Az euróban meghatározott összeghatárnak forintra történő átszámítása a felszámolás kezdő időpontjának napján érvényes MNB devizaárfolyamon történik. A kártalanítás mértéke egymillió forint összeghatárig száz százalék, egymillió forint összeghatár felett egymillió forint és az egymillió forint felett rész kilencven százaléka. Tehát egy 3 millió forintos követelés esetén összesen 2,8 millió forintnyi BEVA kártalanítás várható. A BEVA legkésőbb a kérelem benyújtásától számított 90 napon belül köteles elbírálni a benyújtott kártalanítási igényt, illetve annak eredményéről tájékoztatni a károsultat. Ha minden rendben van, akkor a BEVA köteles gondoskodni a jogosultnak járó összeg haladéktalan, de legfeljebb az elbírálástól számított 90 napon belül történő kifizetéséről.
A teeendőket összegezve tehát mindenképp jelentsük be igényünket, amennyiben a fenti esetekben megkárosítottak minket vagy cégünket. A felügyeleti szervek vizsgálatai most is tartanak, érdemes ezek oldalát is naponta felkeresni, és a pénzügyi szaksajtót olvasni hozzá. Nem kérdés, hogy komoly bűncselekmények történtek, és a szabályozás olyan problémái kerültek felszínre, mely komoly átalakításokat eredményezhet (erre javaslatait az MNB már meg is tette). Felmerül a felügyelet (mind pénzügyi, mind fogyasztóvédelmi) felelőssége, a belső nyilvántartások, illetve fogyasztói/befektetői tájékoztatás mennyire volt etikus és átlátható.
Az Üzletrész.hu „Brókerbotrányok áldozatai – gyakorlati teendők cégeknek is” címmel ingyenes előadást rendez 2015. március 25-én reggel 8 órától, melyre Önt is sok szeretettel várjuk, ha ügyfele a cikkben említett cégeknek, vagy egyszerűen tájékozódni szeretne a kártalanítással kapcsolatos legfrissebb információkról, gyakorlati teendőkről. A részvétel regisztrációhoz kötött. Ehhez kattintson ide, vagy töltse ki ezt az űrlapot: