Egy útszéli súlymérő pont jelentette, hogy egy kamion 12 tonnával nehezebb, mint amit az áru indokolt. A kamion útját követve az adóhatóság munkatársai eljutottak addig a raktárig, ahol a mandarint várták, holott hivatalosan Csehországba tartott az áru, ismertetett egy példát az ekáer (a közúti árukövető rendszer) eredményeit bemutató tájékoztatón Szabó Károly, a NAV vám- és pénzügyőri szakmai főigazgatója. Egy másik esetben Lengyelországból jött burgonya- és almaszállítmányt deritettek fel a rendszerrel. Az előbbit magyar burgonyaként, míg az utóbbit szabolcsi almaként akarták forgalomba hozni.
Az EU-ban minden állam küzd az áfacsalások ellen, az elkövetés módja országonként változik. Magyarország helyzete speciális, mivel sok országgal határos és gyorsan áthaladhat rajta az áru, mondta el Sinkáné Csendes Ágnes, a NAV adószakmai főigazgatója.
Az áfacsalást három összekapcsolt rendszer figyeli, tájékoztatott a főigazgató. A tételes áfabevallás a számla útját, a banki utalás a pénz útját, míg az ekáer az áru útját követi. Az ekáer januári indulásától február végéig tartott a bevezetési időszak, márciustól már élesben működik. Eddig 40 ezer ügyfél 1,5 millió ekáer-számot kért. A márciustól hatályos biztosítékadás keretében eddig 1,026 milliárd forintot fizettek az érintettek. A tartozásmentes adózók száma (akiknek nem kell biztosítékot adniuk) 113 520.
Az ekáer informatikai hátterét Lakos Lambert István informatikai főigazgató ismertette. Elmondta: a NAV-nál minimális informatikai eszközfejlesztésre volt szükség. A járművek nyomon követését az útdíjfizetési rendszer (hu-go) végzi, a súlymérő állomásoktól pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság ad adatokat. Az ekáer gyűjti az áruadatokat, majd mindezeket egybevetik a NAV egyéb adataival. A rendszer (a folyamatosan módosított paraméterek alapján) azonnali riasztást ad.