Így működik a NAV árukövető rendszere

híd kamion KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY M8 Duna-híd Pentele híd útdíjköteles híd KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY M8 Duna-híd Pentele híd útdíjköteles Dunaújváros, 2015. január 8.
Az útdíjköteles Pentele híd (M8 Duna-híd) Dunaújvár
Dunaújváros, 2015. január 8. Az útdíjköteles Pentele híd (M8 Duna-híd) Dunaújváros közelében 2015. január 8-án. MTI Fotó: Ujvári Sándor
Vágólapra másolva!
Eddig 40 ezer ügyfél 1,5 millió ekáer-számot kért. A márciustól hatályos biztosítékadás keretében eddig 1,026 milliárd forintot fizettek az érintettek. Az ekáer segítségével már számos áfacsalást akadályozott meg az adóhatóság.
Vágólapra másolva!

Egy útszéli súlymérő pont jelentette, hogy egy kamion 12 tonnával nehezebb, mint amit az áru indokolt. A kamion útját követve az adóhatóság munkatársai eljutottak addig a raktárig, ahol a mandarint várták, holott hivatalosan Csehországba tartott az áru, ismertetett egy példát az ekáer (a közúti árukövető rendszer) eredményeit bemutató tájékoztatón Szabó Károly, a NAV vám- és pénzügyőri szakmai főigazgatója. Egy másik esetben Lengyelországból jött burgonya- és almaszállítmányt deritettek fel a rendszerrel. Az előbbit magyar burgonyaként, míg az utóbbit szabolcsi almaként akarták forgalomba hozni.

Három összekapcsolt rendszer

Az EU-ban minden állam küzd az áfacsalások ellen, az elkövetés módja országonként változik. Magyarország helyzete speciális, mivel sok országgal határos és gyorsan áthaladhat rajta az áru, mondta el Sinkáné Csendes Ágnes, a NAV adószakmai főigazgatója.

Az áfacsalást három összekapcsolt rendszer figyeli, tájékoztatott a főigazgató. A tételes áfabevallás a számla útját, a banki utalás a pénz útját, míg az ekáer az áru útját követi. Az ekáer januári indulásától február végéig tartott a bevezetési időszak, márciustól már élesben működik. Eddig 40 ezer ügyfél 1,5 millió ekáer-számot kért. A márciustól hatályos biztosítékadás keretében eddig 1,026 milliárd forintot fizettek az érintettek. A tartozásmentes adózók száma (akiknek nem kell biztosítékot adniuk) 113 520.

A kamion 12 tonnával volt nehezebb, mint kellett volna Forrás: MTI/Ujvári Sándor

Összevetik az adatokat

Az ekáer informatikai hátterét Lakos Lambert István informatikai főigazgató ismertette. Elmondta: a NAV-nál minimális informatikai eszközfejlesztésre volt szükség. A járművek nyomon követését az útdíjfizetési rendszer (hu-go) végzi, a súlymérő állomásoktól pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság ad adatokat. Az ekáer gyűjti az áruadatokat, majd mindezeket egybevetik a NAV egyéb adataival. A rendszer (a folyamatosan módosított paraméterek alapján) azonnali riasztást ad.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!