Mitt Romney egykori republikánus alelnökjelölt és kurrens üzletember nemrég egy ohioi egyetemen vállalkozói tapasztalatait osztotta meg a hallgatókkal. Az eseményen mintegy Jimmy John Liautaud előzenekaraként lépett fel, aki 1983-ban indította el szendvicsláncát, de mindezt nem tudta volna megtenni az édesapja 20 ezer dolláros támogatása nélkül (amiért cserébe 48 százalékos üzletrészt adott át).
Romney ettől nem egészen függetlenül fogalmazhatott úgy, az olyan „amerikai dolog”, hogy a fiatalok számíthatnak a társadalom biztatására, próbálják meg, kockáztassanak, vágjanak bele, ha másképp nem megy, vegyenek fel hitelt a szüleiktől.
Felhördültek erre a demokraták, ugyan miféle kapcsolatban lehet a valósággal az, aki szerint az a jellemző és gyakori, hogy a fiatal vállalkozók szüleinél csak úgy elhever egy talicskányi fölös pénz, amit aztán lazán továbbadnak üzletalapításra.
Ennél azonban lényegesebb kérdés, vajon mennyire helytálló gondolat, hogy a vállalkozás természetes életszakasza a fiatalság.
Egy tematikus alapítvány, a Kauffman Foundation egy kutatója szerint is ez az általános nézet: vállalkozni a felnőtt életút elején kell. Ott vannak például az örök ikonok, Bill Gates vagy Mark Zuckerberg, akik egészen zsenge korukban léptek porondra, és lám, örökre átrajzolták a piacot.
Jóval tipikusabb azonban, hogy valaki 10 év iparági tapasztalattal, tehát úgy a negyvenes éveiben szánja el magát az önállóságra. Amerikában ehhez az átlagéletkor 43 év, és bár azt hinnénk, a startupok eleve fordítva ülnek a lovon, a techvilágban sem kevesebb 39-nél. De tény, hogy ha David Karpra gondolunk, aki nemhogy diplomát nem szerzett, de egyenesen 15 évesen szállt ki az intézményes oktatásból, vagy arra, hogy Michael Dell 27 évesen került a Fortune magazin 500 leggazdagabbja közé, és azóta sem termett CEO, aki megelőzte volna, mind a 43, mind a 39 kövületnek hangzik.
Az Egyesült Államokban az elmúlt 15 évben nem változott a fiatal vállalkozók aránya, a 0,3 százalékot sem éri el. Két fő akadályba ütköznek: nehezen jutnak tőkéhez, és nincs tapasztalatuk. Ugyanakkor szintén a Kauffman alapítvány egy jelentésében áll, hogy a társadalom öregedésének és annak köszönhetően, hogy trendi érett fejjel vállalkozásba kezdeni, nem ritka az 55-64 éves kezdő üzletember sem.
Tehát ha volna is 20 ezer dollárjuk, hogy beindítsák a gyermekük cégét, nem adnák oda. Kell a sajátjukra.
Magyarországon a sem tőkével, sem tapasztalattal nem rendelkező, de törekvő vállalkozókat, azokat is, akiknek csak céljuk a saját erejüket kipróbálni, több szervezet is támogatja. A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége több mint 30 ezer fiatalt képes közvetlenül megmozgatni, az elmúlt két évben mintegy 1800 vállalkozást segített beindítani. „Mi azok a fiatal vállalkozók vagyunk, akik egymást segítve szeretnénk sikeresek lenni – mondja Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke. – Rendszeresen szervezünk országos találkozókat, ahol a networking a fő cél.” A mentorprogramban jelenleg 80 mentor és 200 mentorált vesz részt. Vállalkozók, vezérigazgatók, topmenedzserek segítenek a fiataloknak körüljárni a saját ötleteiket, kielemzik a vállalkozásfejlesztés legégetőbb kérdéseit, ahogy kapcsolati tőkéjükkel is támogatják őket.
Több csatornán kínál mentorálást az ország legnagyobb ilyen hálózata, a FIVOSZ-BossConnect Mentor Pogram. Az útkeresőknek, olyan nagyvállalati alkalmazottaknak, akik kacérkodnak a saját vállalkozással, illetve pályakezdő vállalkozóknak. Mint Katona József vezérigazgató helyettes lapunknak elmondta, a mentorok, akik 10-15 éve nyereséges cégvezetők, idő- és projektmenedzsmentben, a tevékenység megalapozásában, a gyártás megszervezésében, az üzleti terv felépítésében tudnak segíteni. A mentoráltak jellemző életkora 28-30 év, ők se nem érett, se nem zöldfülű kezdők.
A mentorprogram két részből áll. Az alapítványi mentorálás fél éve alatt legalább havonta, becsvágyóbbakkal hetente összeülnek a tapasztalt mentorok, és megvitatják a felvetődő gyakorlati és üzleti problémákat. Igyekeznek segíteni a személyzeti kérdésekben, az ötlet részletes kidolgozásában és a praktikus vállalatvezetés felvetődő kérdéseiben és minden olyan ügyben ami nehézséget jelet a mentoráltnak. Azoknak, akik ezt sikeresen végigcsinálják, inkubálást kínál a program, ahol már a tőkét veszik célba, és ha az ötletet arra érdemesnek látják a mentorok, befektetőkkel ismertetik meg a feltörekvő vállalkozókat.
Mindehhez évente többször kapcsolati konferenciát rendeznek, ahová általában több száz jelölt megy el, novemberben 400-an jelentek meg. Az esemény egyfajta networking piactér, a fiatalok megcéloznak 4-5 mentort, akik leülnek és elbeszélgetnek a legígéretesebbekkel, majd választanak köztük. Ehhez sem üzleti tervet, sem MVP-t nem kell magukkal vinniük, csak az üzleti ötletet.