Szigetszentmiklós, 2012. szeptember 21.
Magyar almák a szigetszentmiklósi Auchan áruházban, ahol Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter és Dominique Ducoux, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója népszerűsítik a magyar almák vödrös értékesítését 2012. szeptember 21-én.
MTI Fotó: Illyés Tibor
Vágólapra másolva!
56 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal az Auchant árösszehasonlító reklámjai miatt. A hivatal szerint a cég nem összehasonlítható termékkosarakat hasonlított össze, a saját összehasonlító rendszerét sem követte. A reklámokkal ráadásul sok fogyasztót ért el, hosszú ideig. Viszont az Auchan a hibák egy részét önmaga tárta fel, igyekezett javítani rajtuk, és a reklámok árversenyt generálhattak.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek találta az Auchan több, összehasonlításokat tartalmazó reklámját, mert azok nem tárgyilagosan tüntették fel az árkülönbségeket.
Az áruházakban kihelyezett összehasonlításokkal az Auchan tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot is folytatott, mert
megsértette a szakmai gondosság követelményét.
A jogsértés elkövetéséért 56 millió forint bírságot szabott ki a GVH.
Nem kaptak objektív képet
A versenyhivatal a következő pontokban találta vétkesnek az Auchant:
Megsértette az ellenőrizhetőség, illetve a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2012 júniusától 2014 júniusáig az egyes Auchan áruházakban kihelyezett különböző, saját és versenytársi blokkokat, illetve az árelőnyöket megjelenítő ár-összehasonlító reklámtábláival. Az összehasonlított két termékkosár ugyanis egyebek között eltérő darabszámú terméket tartalmazott, az összehasonlított termékek nem voltak igazolhatóan azonosak, a kosárban az egyik termék akciós, míg a másik alapáras volt.
Nem dolgozta ki sem az árösszehasonlításra vonatkozó stratégiáját, sem az ellenőrzési vagy igazolási mechanizmusokat az áruházakban kihelyezett ár-összehasonlító reklámok közzétételekor, valamint nem tartotta be a saját maga által a későbbiekben felállított rendszert sem a kihelyezett tábláival, így sérült a szakmai gondosság követelménye.
Megsértette a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2013 novemberétől 2014 júliusáig közzétett ár-, illetve árszínvonal-összehasonlítást tartalmazó televíziós és rádiós reklámjaiban is, mert a fogyasztók nem kaptak objektív képet az árszínvonalak különbségéről az összehasonlításokat megalapozó felmérések aggályos módszertana miatt.
Árversenyt generálhatott
Súlyosbító körülményként értékelte a GVH, hogy a jogsértő gyakorlat hosszú ideig tartott, és hogy a reklámok széles fogyasztói kört értek el.
Enyhítő körülményként vette figyelembe a hivatal, hogy az Auchan a hiányosságok egy részét saját maga tárta fel nyilatkozataiban, és azt, hogy belső rendszerével igyekezett javítani a hibákon. Az is enyhítő körülménynek minősült, hogy a reklámok (a kifogások ellenére)