A diákok is a legfőbb kritériumok között említették a jó fizetést, a szakmai kihívást, valamint a rugalmas munkaidőt. A tinik 80 százaléka emelte ki a pénzkereseti lehetőség fontosságát, amikor a diákmunka hasznáról kérdezték. A motivációkról, munkakedvről és szempontokról a Mind-Diák Szövetkezet több mint 8 ezer tanulót kérdezett meg.
A Mind-Diák Szövetkezet közleménye kiemeli, egy diákmunkás azonos bruttó bér mellett jobban kereshet, mint főállású kollégája,
mert bérét csak 16 százalékos szja-levonás terheli.
Ezzel pedig a munkaadók is jól járnak, hiszen a munkáltatói ráfordítás akár 30-40 százalékkal is kevesebb lehet, ami ösztönzőleg hathat a tanulók foglalkoztatására.
A megkérdezettek valamivel több, mint fele szakmai kihívást jelentő állást keres. A felmérésből az is kiderül, hogy nagyjából minden hatodik fiatal lehetőséget kap, hogy annál a cégnél folytathassa a munkát, ahol korábban diákként dolgozott.
A diákok 70 százaléka a Facebookot használja álláskeresésre. Ezt követik a diákszövetkezetek weboldalai, valamint a különböző állásbörzék és karriernapok.
A diákmunkák népszerűségi versenyében továbbra is az adminisztratív munkák vezetnek, ezeket a gyakornoki, vagyis szakirányú tanulmányokat igénylő és a hostess munkakörök követik. A vidéki diákok többsége betanított és könnyű fizikai munkák vállal, Budapesten az irodai és gyakornoki munkakörök vezetnek.
Már a diákmunkásoknak is meg kell küzdeniük a munkáért, mivel egy-egy állásra több jelentkező is akad
– derül ki a közleményből.
A cégek jellemzően projekt- vagy kisegítő munkák során foglalkoztatják iskolaszövetkezeteken keresztül a tanulókat, hogy a felmerülő, rövidtávú kapacitáshiányokat pótolják.
A szülők többsége szerint a diákmunka fontos, hiszen segíti gyermekét a munkatapasztalatok megszerzésében. A pénzt is jobban értékelik majd a srácok, mert látják, hogy a munkájukért mennyi bért kapnak. Valamint a határidők betartására is kényszerítik őket és ezek mind hozzájárulnak a majdani karrierjük elindításához - emelték ki a megkérdezett szülők.