Nagy váltás történt a marketingben az utóbbi években: a vásárló már nem arra kíváncsi, hogy a cég mit mond a termékéről, hanem arra, hogy mások mit mondanak róla. Ez a változás a HR területére is hatással van. Napjainkban az egyik legfontosabb fogyasztói döntés a munkahelyválasztás. Fontos, hogy a munkavállaló büszke lehessen arra, hogy a cég alkalmazottja. A kiválasztáskor még mindig sokan a képzettséget tartják a legfontosabb szempontnak, pedig az elkötelezett munkaerő teljesítményével a legnehezebb versenyezni.
Rengetegen jelentkezhetnek egy-egy állásra, miközben a cégeknek a speciális tudású szakemberekért kell megküzdeniük. A legjobbak megszerzéséhez fontos, hogy vonzóvá tegyék magukat a leendő és jelenlegi munkavállalók szemében. Ezt nevezik munkaadói márkának, de hogyan építsük és kihez tartozik a feladat?
Különböző szakterületek képviselői beszélgettek és vitáztak a magyarországi HR-marketing trendekről a most induló Budapest HR-Marketing Meetupon. A beszélgetés kiindulópontját az Employer Brand International (EBI) 2014-es nemzetközi kutatása szerint a HR-kommunikáció ma már olyan fejlődési szakaszba lépett, amelyben a munkaadói márka célja nemcsak a toborzás támogatása, hanem fontos üzleti célokat szolgál. A vállalatvezetésnek is foglalkoznia kell tehát a témával.
Fel kell tenni azokat a kérdéseket, hogy mit gondol az ügyfél a cég termékéről, amikor a cég álláshirdetését látja. Vagy mi történik, ha a megrendelő fülébe jut, hogy az emberek utálnak a cégnél dolgozni? A közösségi média korában erre is jó esély van, ezért foglalkozni kell azzal, hogy milyen értékeket képvisel a cég, és milyen munkahelynek tartják az alkalmazottak. Össze kell hangolni a termékmarketinget és a vállalati marketinget, amiben a munkaadói értékeknek központi szerepet kell kapniuk.
Az álláshirdetések is átalakulóban vannak, bár Magyarországon ez még csak nyomokban látható. A pozícióleírás elavult: a jó álláshirdetés sztori, amely elmeséli, milyen az adott cégnél dolgozni. Az álláshirdetés célja is az, hogy eladja a munkaadói márkát. Az is egyre gyakoribb, hogy a cégek az alkalmazottakon keresztül üzennek az álláskeresőknek. Jó példa, hogy az is tudhatja, hogy néz ki egy Google iroda, aki sosem látott Google álláshirdetést Ez a hatékony munkaadói márkakommunikáció eredménye.
Az EBI jelentésében megjelenő trendektől Magyarország még messze van, úgyhogy inkább gondolatébresztőként érdemes tekinteni rájuk. Nálunk a HR egyelőre jobb esetben egyszerűen a munkaerő-toborzást, rosszabb esetben főleg adminisztrációs feladatok ellátását jelenti. A HR Meetup szervezője Szólás T. Miklós, a Vilma Virtual Marketing vezető tanácsadója épp azért indította el a rendezvényt, hogy párbeszéd kezdődjön a témáról.
A HR-esek nem ismernek minden kommunikációs eszközt, a marketingesek pedig nem érzik feladatuknak a HR támogatását. Szólás T. Miklós így foglalja össze az új irányt: „Mi lenne, ha inkább megértenénk egymást és mindannyiunk szakmai vívmányait? Arra számítok, hogy együtt felfedezzük és felhasználjuk a HR-marketing eredményeit.”
A következő, május 27-i alkalom témája az lesz, hogyan írjunk álláshirdetést.