A Dow-elmélet egyik alappillére az, hogy az indexeknek vissza kell igazolniuk egymást. Tehát ha a Dow Jones Industrial Average új csúcsot ér el, akkor a Dow Transportation-nek is követnie kell. Ebben az esetben lehetünk meggyőződve arról, hogy jó irányba halad a gazdaság és a tőzsde. Az elmélet mögött az a viszonylag egyszerű elképzelés áll, hogy ahhoz, hogy a megtermelt ipari javak eljussanak USA-ban az egyik partvidékről a másikra, szükség van a szállítmányozásra. Ha mindkét szektornak jól megy, akkor mindkét indexnek emelkedniük kell. Ha valamelyik a kettő közül képtelen erre, az változást jelezhet, mivel hiába termelik meg a cégek a portékájukat, ha azt nem kell elszállítani, és ez fordítva is igaz, hogy nem éri meg üresen vonatozni az ország egyik részéből a másikba. Az analógia most is fennáll, az indexek komponensei ugyan cserélődtek és változott a szállítmányozási piac is, de a feltételek és a következmények hasonlóak.
Érdekes jelenséget lehet az elmúlt hónapokban is megfigyelni, hisz egyre szélesebbre nyílik az olló a két figyelt index között. Hasonló esetekben máskor rendszeresen kisebb-nagyobb visszaesés következett, bár lehet, hogy időben egy kicsit eltolódva.
A divergencia még tavaly november végén kezdődött, amikor is a Dow Transportation index történelmi csúcsot ütött 9 300 pontnál. Azóta az index folyamatosan oldalazik, illetve lefelé csorog, olyannyira, hogy már 10 százalékkal van lejjebb a novemberi csúcshoz képest (jelenleg 8 370 pont körül jár).
Ehhez képest a Dow Jones Industrial Average index múlt héten ütött újabb törtémelmi rekordot 18 351 pontnál, és azóta is alig 1 százalékkal került lejjebb. Ráadásul november óta inkább csak felfelé kúszott az árfolyam (kb. 5 százalékot emelkedett), így egyre élesebb az elválás a két index között.
2009 év eleje óta általában elmondható, hogy egymást karöltve haladt az újabbnál újabb lokális csúcsok felé mind a Dow Transportation, mind a Dow Jones Industrial Average. Voltak időszakok, amikor az egyik jobban meg tudott lódulni, mint a másik, de jól látható, hogy követették egymást az indexek.
Jack Schanepp, a TheDowJonesTheory.com szerkesztője az elmúlt 25 év adatsorait és nagyobb divergenciáit vizsgálva 14 hasonló esetet talált.
Ebből 9 alkalommal kevesebb mint 10 százalékos esés, a maradék 5 alkalommal átlagban 25,7 százalékos zuhanás következett be a piacokon
- derül ki a Marketwatch-on megjelent írásból.
Ha pedig egybegyűrjuk az elmúlt 14 hasonló alkalom eredményét, akkor azt látni, hogy legalább 10 százalékos esés következett be. Mindez azért is érdekes, mert ekkora mértékű korrekciót 2011 óta nem lehetett látni a Dow Jones Industrial Average indexben.
Amikor a tőzsdék 1990, 1998, 2000 és 2007-ben a nagy emelkedő trend végi csúcsukat elérték, a Dow Transportation index már hónapokkal előtte lefordult saját csúcsáról - hívja fel a figyelmet Schanepp.
A piacok nem egyből szoktak bezuhanni a divergencia kialakulása után
- emeli ki Schanepp.
De ha hasonlóan alakul a jövő, mint az elmúlt 25 évben, akkor érdemes óvatosabb álláspontra helyezkedni a piacok mostani emelkedését illetően, és megfelelő kockázatkezelési technikát választani, mert egyre nagyobb az esély egy nagyobb korrekcióra. Ugyanakkor a szakértő továbbra is pozitívan vélekedik a jövőbeli árfolyamalakulásokról, azaz a korrekció során újabb vételi pontokat fog keresni a piacon.
Ki volt Charles Dow?
Charles Dowt a technikai elemzők atyjának szokták a befektetési piacon tekinteni, 1900-1902 között publikálta elméletét a Wall Street Journalban, bár akkor még csak egy cikksorozatnak számított a mű. A hívei rendszerezték és nevezték el róla Dow-elméletnek a megfigyeléseit, szabályait. Charles Dow alkotta meg a Dow Jones Industrial Average indexet és a Dow Jones Rail Average-t, mindkét benchmark 12 részvényből állt akkoriban. Az indexek azóta átalakultak, a Dow Jones Industrial Average 30 részvényt, míg a Dow Transportation (korábban Dow Jones Rail Average) 20 papírt tartalmaz.