Hogyan válj piacvezetővé? címmel tartott rendezvényt a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ), amelyen három magyar vállalkozó mesélte el, hogyan tette cégét piacvezetővé. Sziller Olivér, az üzleti tervezéssel fogllakozó My Concept Kft. ügyvezetője, Lakatos Gergely, a Panyolai Pálinkák vezérigazgatója és Szórádi Bence, a Ledleet.hu (JCQ Hungary Kft.) vezetője voltak az este előadói. Ahogy Lakatos Gergely mondta,
a cégvezetés olyan mint a foci: mindenki hozzáértőnek hiszi magát, és szeret okoskodni arról, hogy hogyan kell jól csinálni.
Amit ezen az estén hallottunk, az viszont nem üres okoskodás volt. Lássuk az este tanulságait.
Szórádi Bence, a Ledleet.hu vezetője villamosmérnök hallgató volt, amikor meglátta a fantáziát a ledekben. Egy egyszerű honlapról kezdett ledeket értékesíteni, és ő maga lepődött meg a legjobban, amikor megrendelői lettek. Aztán egyszer csak megkereste a Philips, azóta pedig főleg nagy cégek beszállítójaként működik a cég, az EU minden országába szállítanak. Ő maga nem végzett piaci elemzést, mielőtt belevágott. Úgy gondolja, hogy ha tisztában lett volna a lehetőségekkel, lehet, hogy el sem kezdi. Viszont villamosmérnökként rendelkezett a szükséges szakmai tudással ahhoz, hogy a legjobb legyen a ledek piacán.
Sziller Olivér 3 évvel ezelőtt indította el a My Concept Kft.-t, amely üzleti terv és stratégia kidolgozásában segít vállalatoknak. Hatalmas rést látott az ilyen jellegű tanácsadásban a magyar piacon, ugyanis a Big Four és a hasonló nagyvállalatok tanácsadása megfizethetetlen egy átlagos magyar cégnek. Úgy döntött, hogy belevág és a vállalatok felsőközéprétegét célozza meg egy üzleti tervezési szolgáltatással. Ma már több mint öten vannak, külföldre is dolgoznak és eddig körülbelül 200 üzleti tervet készítettek. Sziller Olivér a továbbiakban is hangsúlyozt a piacelemzés fontosságát: "Mielőtt vállalkozást indítunk, mindig szánjunk időt arra, hogy megismerjük a piacot, ahová be szeretnénk lépni. Ha csak pár órát foglalkozunk a témával, és összeszeedünk 5-6 szempontot, már előrébb vagyunk.
A Panyolai Pálinka ma már mindenhol jelen van: szinte az összes boltban és kocsmában megtalálható. Lakatos Gergely, a Panyolai Pálinka vezérigazgatója szerint a konkurencia agresszívnek tartja őket emiatt. Elismerte, hogy ez így van, de hangsúlyozta, hogy pozitív értelemben vett agresszióról van szó: lendületről, amely előreviszi a dolgokat. "De milyen legyen a cég egy olyan piacon, ahol 120 szereplő van és ebből kell kitűnni?
Ilyen az üzlet: éjjel nappal kell csinálni, állandóan agyalni kell, hogyan léphetjük meg a következő szintet. Árversenyben egy stagnáló piacon senki sem engedheti meg magának, hogy ne legyen agresszív"
- mondta a fiatal cégvezető. A prémium pálinkák piacából ma 8 százalék az övék, és ez valószínűleg ennek a hozzáállásnak köszönhető.
Lakatos 26 évesen lett a Panyolai Pálinkák vezetője. Az első dolog, amit megtanult, hogy nem tud 30 főt maga irányítani, mert arra rámenne a magánélete és lelki épsége is. Ilyenkor a legnehezebb elengedni bizonyos feladatköröket, és másra bízni azokat. Viszont, ha a legjobb kezekbe adjuk őket, nincs miért aggódnunk. “Nagyon fontos, hogy kikkel dolgozol. Én az első fél évben 30-ból 17 embert lecseréltem, mert tudtam, hogy nem illenek oda. Akadályozták a munkát, hangsúlyozom: nem engem, hanem a céget. Amikor dolgozom, akkor csak a cég van” - mondta a szakember.
Szórádi Bence is nehéznek találta eleinte, hogy másokra osszon feladatokat, pedig tudta, hogy e nélkül nem lehet továbblépni. “Ez olyan, mint a jó tanuló és a házi feladat este az iskolában: a jó tanuló sosem adná be másét, mert a sajátjáról biztosan tudja, hogy az jó” - tette hozzá. Azt is fontosnak tartja mindhárom vezető, hogy kiszervezzük azokat a feladatokat, amelyek nem a cég tevékenységével kapcsolatosak, és ilyenkor is válogassuk meg, hogy kikkel dolgozunk együtt.
Mindhárom vállalkozó egyetértett abban, hogy semmiben sem döntenének másképp, akkor sem, ha ma már látják, hogy hoztak rossz döntéseket. Minden rossz döntésnek vállalni kell a következményeit és tanulni belőle” - mondta Szórádi. Lakatos szerint
többet tanulhatunk a hibákból, mint a sikerekből, ezért azokat is becsüljük meg.
Búcsúzóul olyan tanácsok hangzottak el mint, hogy mindig kérdezzünk attól, akit hitelesnek tartunk. Minden ilyen lehetőséget ragadjatok meg, ne csak ma este, hanem az életben” - mondta a közönségnek Szórádi. Lakatos azzal zárta szavait, hogy ne szerezzünk feleslegesen ellenségeket Az üzletben tegyük félre a büszkeséget, ha jót akarunk a cégnek, mert ilyenkor mindenki vevő és eladó.