Szaktudás és agresszió is kell a hódításhoz

FIVOSZ Koktél party Hogyan válj piacvezetővé? 2015.08.28.
Vágólapra másolva!
Három magyar vállalkozó beszélgetett Hogyan válj piacvezetővé? címmel a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) pénteki rendezvényén. Összegyűjtöttük az este tanulságait, amelyeket minden vállalkozó figyelmébe ajánlunk, főleg ha piacvezetői ambíciói vannak.
Vágólapra másolva!

Hogyan válj piacvezetővé? címmel tartott rendezvényt a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ), amelyen három magyar vállalkozó mesélte el, hogyan tette cégét piacvezetővé. Sziller Olivér, az üzleti tervezéssel fogllakozó My Concept Kft. ügyvezetője, Lakatos Gergely, a Panyolai Pálinkák vezérigazgatója és Szórádi Bence, a Ledleet.hu (JCQ Hungary Kft.) vezetője voltak az este előadói. Ahogy Lakatos Gergely mondta,

a cégvezetés olyan mint a foci: mindenki hozzáértőnek hiszi magát, és szeret okoskodni arról, hogy hogyan kell jól csinálni.

Amit ezen az estén hallottunk, az viszont nem üres okoskodás volt. Lássuk az este tanulságait.

A szaktudás versenyelőny

Szórádi Bence, a Ledleet.hu vezetője villamosmérnök hallgató volt, amikor meglátta a fantáziát a ledekben. Egy egyszerű honlapról kezdett ledeket értékesíteni, és ő maga lepődött meg a legjobban, amikor megrendelői lettek. Aztán egyszer csak megkereste a Philips, azóta pedig főleg nagy cégek beszállítójaként működik a cég, az EU minden országába szállítanak. Ő maga nem végzett piaci elemzést, mielőtt belevágott. Úgy gondolja, hogy ha tisztában lett volna a lehetőségekkel, lehet, hogy el sem kezdi. Viszont villamosmérnökként rendelkezett a szükséges szakmai tudással ahhoz, hogy a legjobb legyen a ledek piacán.

Ismerjük meg a piacunkat

Sziller Olivér 3 évvel ezelőtt indította el a My Concept Kft.-t, amely üzleti terv és stratégia kidolgozásában segít vállalatoknak. Hatalmas rést látott az ilyen jellegű tanácsadásban a magyar piacon, ugyanis a Big Four és a hasonló nagyvállalatok tanácsadása megfizethetetlen egy átlagos magyar cégnek. Úgy döntött, hogy belevág és a vállalatok felsőközéprétegét célozza meg egy üzleti tervezési szolgáltatással. Ma már több mint öten vannak, külföldre is dolgoznak és eddig körülbelül 200 üzleti tervet készítettek. Sziller Olivér a továbbiakban is hangsúlyozt a piacelemzés fontosságát: "Mielőtt vállalkozást indítunk, mindig szánjunk időt arra, hogy megismerjük a piacot, ahová be szeretnénk lépni. Ha csak pár órát foglalkozunk a témával, és összeszeedünk 5-6 szempontot, már előrébb vagyunk.

Sziller Olivér, a My Concept Kft. ügyvezetője, Lakatos Gergely, a Panyolai Pálinkák vezérigazgatója és Szórádi Bence, a Ledleet.com (JCQ Hungary Kft.) vezetője (balról jobbra) Forrás: Origo

Agresszívnak kell lenni

A Panyolai Pálinka ma már mindenhol jelen van: szinte az összes boltban és kocsmában megtalálható. Lakatos Gergely, a Panyolai Pálinka vezérigazgatója szerint a konkurencia agresszívnek tartja őket emiatt. Elismerte, hogy ez így van, de hangsúlyozta, hogy pozitív értelemben vett agresszióról van szó: lendületről, amely előreviszi a dolgokat. "De milyen legyen a cég egy olyan piacon, ahol 120 szereplő van és ebből kell kitűnni?

Ilyen az üzlet: éjjel nappal kell csinálni, állandóan agyalni kell, hogyan léphetjük meg a következő szintet. Árversenyben egy stagnáló piacon senki sem engedheti meg magának, hogy ne legyen agresszív"

- mondta a fiatal cégvezető. A prémium pálinkák piacából ma 8 százalék az övék, és ez valószínűleg ennek a hozzáállásnak köszönhető.

Csak a legjobbakkal lehet jól csinálni

Lakatos 26 évesen lett a Panyolai Pálinkák vezetője. Az első dolog, amit megtanult, hogy nem tud 30 főt maga irányítani, mert arra rámenne a magánélete és lelki épsége is. Ilyenkor a legnehezebb elengedni bizonyos feladatköröket, és másra bízni azokat. Viszont, ha a legjobb kezekbe adjuk őket, nincs miért aggódnunk. “Nagyon fontos, hogy kikkel dolgozol. Én az első fél évben 30-ból 17 embert lecseréltem, mert tudtam, hogy nem illenek oda. Akadályozták a munkát, hangsúlyozom: nem engem, hanem a céget. Amikor dolgozom, akkor csak a cég van” - mondta a szakember.

Szórádi Bence is nehéznek találta eleinte, hogy másokra osszon feladatokat, pedig tudta, hogy e nélkül nem lehet továbblépni. “Ez olyan, mint a jó tanuló és a házi feladat este az iskolában: a jó tanuló sosem adná be másét, mert a sajátjáról biztosan tudja, hogy az jó” - tette hozzá. Azt is fontosnak tartja mindhárom vezető, hogy kiszervezzük azokat a feladatokat, amelyek nem a cég tevékenységével kapcsolatosak, és ilyenkor is válogassuk meg, hogy kikkel dolgozunk együtt.

A rossz döntésekből tanulni kell

Mindhárom vállalkozó egyetértett abban, hogy semmiben sem döntenének másképp, akkor sem, ha ma már látják, hogy hoztak rossz döntéseket. Minden rossz döntésnek vállalni kell a következményeit és tanulni belőle” - mondta Szórádi. Lakatos szerint

többet tanulhatunk a hibákból, mint a sikerekből, ezért azokat is becsüljük meg.

Búcsúzóul olyan tanácsok hangzottak el mint, hogy mindig kérdezzünk attól, akit hitelesnek tartunk. Minden ilyen lehetőséget ragadjatok meg, ne csak ma este, hanem az életben” - mondta a közönségnek Szórádi. Lakatos azzal zárta szavait, hogy ne szerezzünk feleslegesen ellenségeket Az üzletben tegyük félre a büszkeséget, ha jót akarunk a cégnek, mert ilyenkor mindenki vevő és eladó.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!