Az egymás segítése nagyjából úgy néz ki, mint egy “szívesség bank”, ahol minden kapcsolatnak van egy számlája. Szívességet fizetünk be, ami megjelenik a másik fél számláján. Ezeket viszont időről időre ki kell egyenlíteni. Molnár Attila szervezetpszichológus, coach szerint ahhoz, hogy mindez működjön két dolognak kell teljesülnie: a segítség mértéke nagyobb legyen, mint a jótevő kára és a hasznonélvezőnek viszonoznia kell majd a szívességet.
Az üzleti kapcsolatok fontosságával mindenki tisztában van, ezért egyre több szervezet próbál lehetőséget teremteni networkingre. Azt viszont szem előtt kell tartani, hogy a kapcsolatépítés egy folyamat és nem egy esemény. “Akik hajlandóak befektetni a kapcsolataikba és építeni őket mielőtt használnák, sokkal nagyobb eredményekre számíthatnak, mint akik csak azért keresnek kapcsolatokat, hogy azonnal élvezhessék annak gyümölcsét” - hangsúlyozta a szervezetpszichológus. Hozzátette: számos vizsgálat kimutatta, hogy
akik érdeklődnek a partner iránt, és kérdeznek, azok sokkal szimpatikusabbak, mintha saját magukat akarnák bemutatni.
A jó első benyomással, már meg is lehet nyitni azt a bizonyos számlát.
A vezetők és döntéshozók rengeteg emberrel találkoznak, és mindenki akar tőlük valamit. Ennek okán ők sokszor inkább egy valódi emberi beszélgetésre vágynak, mint újabb üzleti tárgyalásra. “Számos vezetővel dolgoztam, és
gyakori probléma a szervezeti hierarchia magasabb fokán az elmagányosodás. Ezért ha emberként kezeljük őket, nem pedig nagyhatalmú vezetőként, sokkal nyitottabbakká és elérhetőbbé válnak”
- avatott be Molnár Attila.
A szakértő azt tanácsolja, ne kérdezze meg beszélgető partnerétől, hogy hol dolgozik, mit csinál és milyen pozícióban. Érdeklődj a napjáról vagy – ha egy előadáson találkoztatok – beszélgess arról. Így rengeteg mindent megtudhat az érdeklődéséről, a gondolkodásáról, ami újabb beszédtémákat nyithat.
Tegye félre az üzletet, ez is úgy alakul, mint egy párkapcsolat: az első találkozó célja nem a házasság, hanem a második randi.
Az introvertált (befelé forduó, zárkózott) emberek is nagyon jól tudnak kapcsolatot építeni. Míg az extrovertáltaknak (külvilág felé forduló, könnyen barátkozó) több kapcsolatuk van, az introvertáltaknak viszont mélyebbek. Ennek az oka, hogy ők jobban figyelnek a másikra, mint önmagukra, míg az extrovertált emberek inkább maguk szeretnek a középpontban lenni. A zárkózottabb emberek általában jobb hallgatóság, ami a kapcsolatépítés szempontjából egy nagy előny.