Emlékszik még valaki a rádió feltalálására? Valószínűleg nem, hiszen nem igazán lehet ma olyan ember a Földön, aki akkor már élt. 1885-ös feltalálása után majdnem 40 évbe telt, mire a rádió elérte az ötvenmilliós célpiacát. A televíziónak ugyanez csak 13 évbe telt, az internetnek pedig 4 évbe. A lista folytatódik az iPoddal, a Facebookkal és számos új eszközzel, amelyek használata már jóval gyorsabban terjed a világban a statisztikák szerint. Ez azt jelenti, hogy
ha most elkezdünk egy hároméves informatikai egyetemi képzést, mire eljutunk a képzés feléig, elavulttá válik a tudásunk.
A szoftverfejlesztés és a robotika innovatív eredményei a huszonegyedik századi mindennapokra, a munkaerőpiacra és az üzleti életre is kihatnak. A mai gyerekek jövője éppen olyan, mint a vállalkozók élete: tele van új helyzetekkel és kérdőjelekkel. Hogyan készítsük fel a legfiatalabb generációkat erre a bizonytalan, folyamatosan alakuló jövőre?
Matija Goljar, akit a magyar közönség a Brain Bar Budapest nevű rendezvényről ismerhet, egyedi kezdeményezéssel ad választ a fenti kérdésre. A szlovén vállalkozó régóta problémának tartja, hogy az emberek többsége húszéves kora előtt nem is gondol az üzletre, így Szlovéniában elindította a uSchool nevű készségfejlesztő programot középiskolásoknak. 2015 őszén Magyarországon is elindul a féléves program az Invendor Befektetési és Innovációs Kft. és az Aera Ltd. szervezésében. A résztvevők a talpraesettséget és a vállalkozói mentalitást sajátíthatják el, kommunikációs készségeiket fejleszthetik, illetve projektmenedzsmentet tanulnak, miközben létrehozzák életük első üzleti projektjét. Goljar nem a mai oktatási rendszer forradalmasítására törekszik, egyszerűen csak kiegészítené, így bővítve a diákok lehetőségeit.
„A uSchool mentorai arra fogják megtanítani a diákokat, hogy hogyan éljenek meg abból, amivel igazán szeretnek foglalkozni. Fontos, hogy a körülmények ne korlátozzák őket”
– vallja az alapító.
A szervezők már több középiskolával és magyar vállalkozóval tárgyalnak az együttműködésről, és az ütemterv szerint szeptemberben várhatóak a bemutatkozó workshopok az iskolákban, a heti rendszerességű program pedig október elején indul. A uSchool 6-8 hónapos programja a Stanford Egyetem tervezői gondolkodás koncepcióján alapszik. Az első lépés, hogy kimozdítják a résztvevőket a komfortzónájukból. Ehhez szokatlan feladatokat kell elvégezniük, például felvenni a kapcsolatot a polgármesterrel, hogy szeretnének vele közös szelfit.
Az első tréningek, üzleti szimulációs és csapatépítő játékok után a diákoknak ki kell találniuk egy projektet, amit üzletté alakítanak. Ezután a kis startupcsapatok belevágnak a projektbe és a mentoruk segítségével dolgoznak rajta.
A mentorok maguk is fiatal vállalkozók, akik heti egyszer találkoznak a diákjaikkal.
A program második felében az üzleti gondolkodás alapjait sajátítják el a résztvevők: tesztelés, a prototípus elkészítése, az üzleti terv jóváhagyása és aztán jön az értékesítés. A diákoknak kétszer nagyobb közönség előtt is be kell majd mutatniuk a projektjüket: először egy potenciális ügyfélnek, majd meghívott befektetők egy csoportjának. Természetesen előtte felkészítik őket arra, hogy hogyan kell pitchelni, illetve marketing és értékesítés tréningen vesznek részt.
A uSchool magyarországi megvalósításához keres most mentorokat is várnak a szervezők. Azokra a fiatal vállalkozókra számítanak, akik elkötelezettek az iránt, hogy középiskolás diákoknak adják át a tudásukat a szabadidejükben. Az aktív vállalkozói tapasztalat (saját vállalkozásban vagy startupban) mellett a másik legfontosabb feltétel az angol nyelvtudás, bár maga a program magyar nyelvű lesz. Oktatási tapasztalatra nincs szükség, viszont alapvető feltétel, hogy vállalják a 8 hónapon át tartó heti egy alkalmas közös munkát és a három napos tréninget szeptember 7 és 9 között. Munkájukért havi 100 eurós, vagyis körülbelül 30 ezer forintos fizetést kapnak, számos szakmai összejövetelre kapnak meghívást, illetve egy tanulmányi kiránduláson is részt vehetnek a Szilícium-völgyben.