Kivételt csak „rendkívüli körülmények” esetén lehet tenni, mint például szabotázsakció vagy terrorista cselekmény.
A bíróság egy holland utas panasza alapján döntött, aki 600 euró kártalanítást követelt a KLM légitársaságtól, mert a Quito-Amszterdam járat 29 órát késett.
A KLM megtagadta a fizetést, azzal érvelve, hogy a késés oka egy üzemanyagszűrő hibája volt,
amelyet a karbantartás során nem lehetett észlelni és előrelátni. Az alkatrészt végül Amszterdamból kellett elhozatni.
A bíróság azonban úgy döntött, hogy egy légitársaságnak számolnia kell az ilyesfajta előreláthatatlan műszaki problémákkal, következésképp a szóban forgó eset nem minősíthető „rendkívüli körülménynek”. A légitársaságnak arra van lehetősége, hogy a gyártó cégtől kérjen kártalanítást.
A bíróság már 2012-ben úgy határozott, hogy már
három órát meghaladó késés esetén is kártalanítás illeti meg az utast.
Az EU előírása szerint az utas 250-600 euró kártalanításra tarthat igényt.