Elképesztően pozitív internetes hírverést és megítélést épített kamu cégének kísérletből az amerikai Kashmir Hill, a Fusion online portál egyik szerkesztője.
A nem létező szolgáltatást kínáló nem létező vállalkozás 19 ezer követőt szedett össze Twitteren, és kiváló beszámolókat kapott Facebookon
és Yelpen (egy kimondottan felhasználói beszámolókra szakosodott amerikai portálon), írja Hill a kísérletről szóló beszámolójában.
A kitalált cég azt a kitalált szolgáltatást hirdette, hogy teherautóra szerelt hangszórókból előre kiválasztott zeneszámokat játszanak a megrendelő által kívánt helyen. A neve Freakin' Awesome Karaoke Express volt, vagyis magyarul nagyjából Állati Menő Karaoke Expressz. A név érdekessége, hogy a belőle képzett betűszó a FAKE, ami magyarul azt jelenti, kamu.
Hill azt írja, a netes hírnév felépítéséhez a Fiverr nevű szolgáltatást vette igénybe. A Fiverr egy online piactér, 2010-ben alapították, azzal a céllal, hogy az induló vállalkozásoknak nyújtsanak segítséget termékeik reklámozásában és terjesztésében.
Hill szerint öt dollárért (vagyis szűk 1400 forintért) 200 rajongót tudott venni Facebookon vagy hatezer követőt Twitteren.
Szintén öt dollárért tudott olyan pozitív beszámolót venni, ami aztán megjelent Facebookon, Amazonon vagy a Google-ban. Egyedül a Yelpnek tűnt fel az átverés, a kamu beszámolókat nem számolták bele az értékelésbe, és a nem ajánlott fal mögé rejtették.
A pénz mellett némi munkát is fektetett abba, hogy vállalkozását valódinak tüntesse fel. Kollégáival megcsinálták a cég logóját, és összefotoshoppolták a karaoketeherautót. Hill csinált a kamucégének Facebook-oldalt, Twitter-fiókot, Gmail-címet és vett egy feltöltős SIM-kártyát.
A csaláshoz használt Fiverr azt állítja, csak valódi beszámolókat csinálnak, tényleg kipróbálják a termékeket. A CNBC hírportál szerette volna megtudni, mi a véleményük Hill állításairól, de se emailben, se telefonon nem tudták elérni őket.
Az emberek 68 százaléka támaszkodik netes beszámolókra, amikor valamilyen szolgáltatásért fizet, emlékeztet a Nielsen piackutató felmérésére Hill. A Yelp látogatóinak 93 százaléka pedig vásárlásra szánja magát a honlap meglátogatása után. A Harvard egyetem üzleti iskolájának kutatója, Michael Luca egy vizsgálatban pedig arra jutott, hogy
amikor a Yelpen egy étterem értékelése egy csillaggal feljebb megy, az 5-9 százalékkal megdobja az adott étterem bevételeit.
A megtévesztő reklámok közzététele az Egyesült Államokban (és Magyarországon) tilos, ahogy a kamu beszámolók közzététele is. Ennek ellenére sokan élnek ezekkel az eszközökkel. A Gartner kutatócég szerint a netes beszámolók 10-15 százaléka kamu.