A Volkswagen részvények hét éve nem látott mélységbe zuhantak, miután fény derült az autógyár trükközésére. A világvezető autómárka egy olyan szoftvert telepített több százezer dízel járművébe, amelyek fals károsanyag-kibocsátási adatokat közöltek - írta a CNBC. Az USA környezetvédelmi ügynöksége azonnal felfüggesztette a tengerentúlra szánt dízelautók értékesítését. A hír hallatán több mint 20 százalékkal esett be a Volkswagen részvények árfolyama a frankfurti börzén a hét első napján.
Végtelenül sajnálom, hogy megingattam a vásárlói bizalmat"
- mondta szűkszavúan Martin Winterkorn a vállalat első embere, aki hosszú és fájdalmas eljárás elé néz. Az amerikai eset után a cég teszteredményeit a német hatóságok is vizsgálják.
A VW dízel autónként 37 500 dolláros (10 millió forint) büntetésre számíthat. A cég 482 ezer ilyen autóban helyezett el megbabrált szoftvert.
A hatóságok 2009-ig visszamenőleg vizsgálják felül a VW károsanyag-kibocsátási eredményeit. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, Beetle-k és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg. Ezek a típusok
a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogénoxidokat, amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket.
A Volkswagen kiterjedt vizsgálatot indított és megígérte, hogy együttműködik az illetékes amerikai hatóságokkal. Emellett hétfőn bejelentette, hogy beszünteti a négyszelepes dízelmotorral (TDI) felszerelt új és használt autóinak árusítását az Egyesült Államokban.
A Volkswagen nemrég még a 2007 óta dédelgetett álmának beteljesüléséről dicsekedett a világsajtónak.
A cég mindössze néhány év leforgása alatt lett világelső az autóértékesítésben. A fél éves pénzügyi zárás után érte el az áhított eladási számot.
A kihívó Toyota a januártól júniusig tartó időszakban 5,02 millió gépjárművet értékesített globálisan, ugyanezen időszakban a német autócég 5,04 milliós eladást jelentett. Míg a japán autógyár értékesítési rátája 1,5 százalékot csúszott lefelé, addig a németek üdvöskéje 0,5 százalékos emelkedésen ment keresztül.
A több hónapja vezetői válsággal küzdő Volkswagen-csoport helyzetét az is nehezíti, hogy csökkent jövedelmezősége, ráadásul Kínában egyre kevesebb autót tud értékesíteni.