Peter Faris Uber-sofőrként dolgozik Wahingtonban három éve, de úgy érzi, nem tudja a legtöbbet kihozni az üzleti lehetőségből. Hogy miért? Mert bármilyen jól végzi a munkáját, nem kaphat borravalót az utasaitól – írja a sofőrről a BBC Capital. A közösségi szolgáltatás ráadásul ezt előnyként említi a fogyasztóknak, a honlapon is az áll, hogy mivel a készpénzmentesség az Uber működésének egyik alappillére, nem szükséges borravalót adni.
Egy magyar Uber-sofőr saját blogján foglalkozott a témával: „Nem fogsz borravalót kapni! Sorry, de ez az igazság.
Készpénzben nem adnak, máshogyan nem tudnak...”
– írja az Uber Driver szerzője. Az amerikai Peter Faris februárban online petíciót indított azért, hogy az Uber app bővüljön borravaló funkcióval, amellyel az utasok készpénz nélkül is meg tudják jutalmazni a sofőrt. Bár 28 ezren álltak a javaslat mögé, az Uber a mai napig nem reagált rá hivatalosan.
A BBC Capital érdeklődésére a cég egyik szóvivője a következőt mondta: „Az Ubernél nincs szükség borravalóra. A célba éréskor azonnal levonják a díjat az utas számlájáról, és épp ez a lényeg: a készpénzmentes és kényelmes élmény”. Az Uber legnagyobb amerikai konkurenciája, a Lyft azonban erősen támogatja a borravalót, sőt azok az utasok, akik megfeledkeznek róla, utólag is pótolhatják.
Hasonló a helyzet a Magyarországon szintén népszerű közösségi szállásmegosztóval, az Airbnb-vel.
Az offline vagy készpénzes fizetés az általános szerződési feltételeink megsértését jelenti,
és az Airbnb-ről való eltávolítással járhat” – olvasható a fizetésről szóló tájékoztatóban. Ezt azzal indokolják, hogy az Airbnb-n kívüli fizetés megnehezíti az adatok védelmét, illetve előfordulhat, hogy a fogyasztó csalás vagy egyéb biztonsági probléma áldozata lesz. Ha tehát valaki mégis úgy dönt, hogy jutalmazza a sofőrt vagy szállásszolgáltatót, veszélyeztetheti annak vállalkozását. Mit tegyen az elégedett fogyasztó, aki mégis kompenzálni szeretné az átlagon felüli minőségű szolgáltatást?
A közösségi szolgáltatást nyújtó vállalkozásoknak a többsége arra biztatja fogyasztóit, hogy írjanak értékelést az élményeikről, hiszen a pozitív visszajelzés nagyobb láthatóságot és újabb fogyasztókat biztosít nekik. Az utazással vagy szállással kapcsolatos közösségi szolgáltatásoknál értékesebb gesztus egy pozitív értékelés, mint a borravaló. Ettől függetlenül
kulturális szempontokat is figyelembe kell venni.
Az Amerikai Egyesült Államokban 10-20 százalék borravalót szokás adni az éttermekben, taxis fuvarért és számos más szolgáltatásért, míg más országokban elképesztően magasnak számít ez az összeg, máshol pedig egyáltalán nem szokás borravalót adni. Japán például híres arról, hogy sértésnek veszik a borravalót, de persze náluk is vannak kivételek. Mindig érdemes utánajárni a helyi hagyományoknak, vagy udvariasan érdeklődni, ha kétségeink vannak.