Emelkedtek a pedagógusbérek: az életpályamodell keretében átlagosan 3,4 százalékos emelés érkezett az érintetteknek a szeptemberi fizetéssel – mondta Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár október 5-én, hétfőn Budapesten, a pedagógusok világnapján tartott sajtótájékoztatón.
Czunyiné Bertalan Judit felidézte, hogy 2013 augusztusa és 2014 szeptembere között háromszor nőtt a pedagógusok bére. 2013-ban 32,5 milliárddal biztosított több forrást az állam. Ehhez képest 2014-ben további 120,9 milliárddal nőttek a források, idén pedig 38,5 milliárddal tette hozzá.
Jövőre és 2017-ben is lesz bérfejlesztés, az életpályamodell folytatására jogszabályi garancia van – jelezte.
Több mint 22 ezer pedagógus került be januártól a pedagógus II. vagy a mesterpedagógus fokozatba. 5194 mesterpedagógus, szaktanácsadó és szakértő kezdte meg emelt minősítéssel és fokozattal a munkáját – közölte. Jövőre folytatódik az átsorolás, ha sikeresek lesznek a minősítési eljárások, akkor tízezres nagyságrendben – mondta.
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központnál (Klik) dolgozó, felsőfokú végzettséggel nem rendelkező technikai dolgozók idén kétszer kapnak béren kívüli juttatást, az 50 ezer forint első része már eljutott hozzájuk szeptember 15-ével. A következő részlet is megérkezik a vállalt határidőre – közölte.
Czunyiné Bertalan Judit beszámolt arról is, hogy az életpályával összefüggésben kutatást végeztek csaknem nyolcezer pedagógus és kétezer óvodapedagógus bevonásával. A pedagógusok kiemelték, hogy az életpálya fontos, egyaránt szolgálja az átlátható szakmai előmenetelt, és biztosít jobb pénzügyi megbecsülést. Különösen pozitív az óvodapedagógusok körében az életpálya. A mesterpedagógusok 93 százaléka, az intézményvezetők 73 százaléka támogatja az életpályát.
A pedagógusok 95 százaléka azért jelentkezik a minősítésre, mert motiválja a szakmai előrehaladás, az anyagi és erkölcsi megbecsülés mellett
– közölte, jelezve: minél többet tudnak róla, annál inkább látják az előnyeit.
A minősítésben részt vevő pedagógusok 71 százaléka támogatja, hogy munkájukat szaktanácsadók segítsék – tette hozzá, kiemelve: minden második pedagógus egyetértett azzal, hogy az értékelés visszajelzést, szakmai támogatást ad.
Kérdésre válaszolva az államtitkár közölte: a nyilvántartott túlórák kifizetése folyamatos.
Az etikai kódexre vonatkozóan azt mondta: az utóbbi időben bebizonyosodott, hogy elkerülhetetlen bizonyos normák megfogalmazása. A kódexre a pedagóguskar tett szövegszerű javaslatot, várja a véleményeket, zajlik a társadalmi egyeztetés. Az önértékelési folyamat az életpálya következő lépcsője, önértékelési pontok jöhetnek létre, a pedagógusok valós visszajelzést kaphatnak a munkájukról – közölte egy másik felvetésre Czunyiné Bertalan Judit.
A Belső Értékelési Csoport rövidítése, a BECS számára sokkal szimpatikusabb
– jegyezte meg az államtitkár, hozzátéve: a másik elterjedt rövidítés "a fantázia szüleménye". (Az intézményi önértékelés tervezett rendszerének az alapja sokak szerint a Pedagógus Önértékelési Csoport, a PÖCS lesz.)