Most először szerepelt hidzsábot (a hajat takaró kendőt) viselő muszlim modell vezető világmárka reklámfilmjében. A klipet a H&M ruhaipari óriás készítette, arról szól, hogy mennyire fontos a ruhák újrahasznosítása. A videóban csak pár másodpercig mutatják a fiatal muszlim lányt, látható benne mindenféle nemű, korú, nemzetiségű, vallású és öltözékű ember.
Egyesek szerint a modellkedés nem fér össze az iszlám előírásaival.
Találkoztam olyan véleményekkel, amelyek szerint tilos ilyet csinálni”
– mondta a CNN-nek Mariah Idrissi, a modell. „De valójában nem tiltja semmi. A vallásunk szerint, ami nem esik kimondottan tiltás alá, azt szabad. Az iszlám szerint, amíg megfelelően vagyok felöltözve, nincsen semmi probléma. Bizonyos értelemben ez a hidzsáb támogatása, szóval ha valahogy jellemezni kell, akkor ez jó” – mondta Mariah Idrissi.
Mariah Idrissi 23 éves, Londonban született és nőtt fel, az anyja pakisztáni, az apja marokkói. Nem hivatásos modell, a fényképét egy, a modellszakmában dolgozó barátja küldte el a H&M-nek.
A H&M nem akarta kommentálni a videót és a nyomában kialakult vitát, csak annyit közöltek: „Nem közvetítünk semmiféle eszmét, és nem támogatunk semmiféle életstílust a videóban, a reklám épp ezt hangsúlyozza. A divatban nincsenek szabályok, egyet kivéve.” (Az egyetlen szabály az újrahasznosítás a videó szerint.)
A hétköznapokban is hidzsábot hord, mondta el a CNN-nek Mariah Idrissi. London szerinte az egyik legkozmopolitább város a világon, még soha semmi problémája nem volt emiatt. Úgy látja, nagyon fontos volt, hogy igazi muszlim modell szerepeljen a videóban: „Nem állíthattak oda csak úgy egy akármilyen lányt hidzsábban. Az komoly politikai vihart kavart volna." Azt is elmondta, hogy
a hidzsáb több egyszerű fejkendőnél vagy ruházatnál.
Ad helyet a divatnak, az önkifejezésnek. Ugyan csak az arc és a kezek látszódhatnak ki alóla, de az nincs megkötve, a hidzsábnak pontosan hogyan kell kinéznie. Ráadásul a puszta ruhadarabnál sokkal fontosabb, hogy a viselője szerényen viselkedjen, ne pedig kihívóan.
Ez volt az első, de remélhetőleg nem az utolsó olyan alkalom, hogy muszlim modell szerepelt reklámfilmben, mondta Mariah Idrissi. A kereslet biztosan megvan, a Thomson Reuters hírügynökség szerint muszlimok 266 milliárd dollárt (74 ezer milliárd forintot) költöttek világszerte ruhára és cipőre.
„Sok országban, ahol a H&M képviselteti magát, a fiatal muszlim nők egyre nagyobb vásárlói csoportot jelentenek” – mondta Shelina Janmohamed, a Ogilvy Noor tanácsadócég alelnöke. Nem arra van szükségük, hogy külön nekik készítsenek termékeket, csak arra, hogy úgy kezeljék őket, mint bármelyik másik vásárlót, véli az alelnök. A tanácsadócég arra bátorítja a nagy világmárkákat, hogy nyissanak a muszlim vásárlók felé.