A nyáron két pozitív fejlemény történt a nők vállalaton belüli előrejutását illetően Magyarországon. Két nagyvállalat magyar leányvállalatának élére női vezérigazgató került. Májusban Zolnay Judit eddigi vezérigazgató-helyettes lett a MetLife Biztosító Zrt. vezérigazgatója. Július elsejétől Szentkuti Gabriella lett a Microsoft magyar leányvállalatának ügyvezető igazgatója, előtte stratégiai igazgatóként dolgozott a vállalatnál. Két magyar nő, akik áttörték az üvegplafont, mit gondolnak erről?
Mi az üvegplafon jelenség?
Az üvegplafon jelenség azt jelenti, hogy egy szakképzett nő előmenetele egy szervezeti hierarchiában csak bizonyos szintig lehetséges a nemi megkülönböztetés miatt. A plafon szó a feljutás lehetőségének akadályozottságát fejezi ki, az üveg szó pedig arra utal, hogy ez az akadály rejtve marad, láthatatlan, főleg azért, mert nem hivatalos vezérelv.Zolnay Judit vezetői karrierje egy piros cipővel kezdődött, amelyet fiatal anyukaként, nem sokkal a főiskola befejezése után nem vásárolhatott meg, mert nem futotta a családi büdzséből. Akkor döntötte el, hogy anyaként is dolgozni fog. Ma három gyermekéről gondoskodik cégvezetői teendői mellett. Az utolsó lépcső az volt, amikor saját magának és akkori főnökének is be merte vallani, hogy úgy érzi többre képes: vezérigazgató szeretne lenni. Úgy gondolja, hogy
az önbizalom a kulcs az üvegplafon áttöréséhez.
A munka világában pedig az önbizalom alapja a teljesítmény és a tudás – mondta a Forbes Flow A legbefolyásosabb magyar nők című szekcióján.
Szentkuti Gabriella nem vallja magát feministának, de sosem hagyta, hogy a férfiak irányítsanak. Ha olyan környezetben volt, ahol egyedüli nőként kellett érvényesülnie, akkor sem engedte, hogy kihagyják egy beszélgetésből. Úgy gondolja, hogy a korral erősödik az önbizalom, de mindenkinek, így neki is vannak olyan pillanatai, amikor bizonytalan. Ő olyankor is megy előre, céltudatosan határozottan. „Mindig férfi vezetők utódja lettem, és úgy döntöttem, hogy nem akarom pont ugyanúgy csinálni, hanem sikeres csapatot fogok vezetni, a saját utamat járom. A kritikusság nagyon fontos a női vezetőknél.
Meg kell kérdőjelezni a konvenciókat:
attól, hogy valamit szoktak valahogy, lehet másképp csinálni” − mondta.
A Microsoftnál ma a menedzsment 50 százaléka nő, mert tudatosan figyelnek erre. Nem csak a női egyenjogúságnak kedveznek ezzel: statisztikai adatok is bizonyítják, hogy hatékonyabbak a vegyes összetételű csapatok, amelyekben kiegyensúlyozott a nemek aránya. Az ilyen csapatokkal működő cégek sikeresebbek, és a fogyasztói igényeket is jobban leképezik.
Zolnay úgy látja, hogy a férfiak bátrabban vágnak bele új dolgokba, a nőknek gyakran bátorítás kell, hogy lépjenek, mert többet várnak saját maguktól. Szerinte az üvegplafon áttörése nemcsak a társadalmon, hanem a nőkön is múlik. Egy nő régebben, ha vezető szerepbe került, védte a pozícióját, ma azonban már többen vannak, és összetartást kell létrehozni.
Sokat tanultam az olyan nőktől, akik nem méhkirálynők, és ezt szeretném visszaadni,
ezért én is igyekszem támogatni a körülöttem lévő nőket” – mondta. Az egyén szintjén is dolgozni kell: meg kell ismerni önmagunkat, és nem szabad megalkduni. Aki tudja, hogy mennyit ér, az el fogja érni a célját.Egyre k