Az elmúlt évek kivezetései és nagy bukásai után felüdülés lenne egy sikeres cég bevezetése a magyar tőzsdére, amelynek még a mérete sem kedvez az igazán nagy sikereknek. A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) ugyanis nem volt pálya olyan cégeknek, mint a Wizz Air, így csakis kisebb vállalatok debütáltak az elmúlt években. Azok is főleg csak csalódást hoztak.
Most viszont már a tőzsdén a Waberer's. A papírokkal még egy kis ideig ugyan nem lehet kereskedni, pontos árat sem tudunk, amin majd be lehet szállni, de az szinte biztos, hogy a cég nemsokára meghatározó tagja lehet a BÉT kibocsátóinak.
Elég csak ránézni a szeptemberi átlagos napi forgalomra a magyar tőzsdén. Ebből is látszik, hogy még a főbb papírok között is 3 cég súlya a döntő. A többi szinte elenyésző forgalmat bonyolít ezekhez képest. A Waberers ebben a mezőnyben tűnhet fel.
A Waberer's árbevétele 2015 első félévében több mint a 261 millió euró (82 milliárd forint) volt, ez 8 százalékkal meghaladja a 2014 első félévi adatokat. Többet mond a cég nyereségességéről az EBITDA mutatója, ami már tartalmazza a költségeket is, mert a kamatok, az adózás és értékcsökkenés leírása előtti eredmény mutatja, ami 37,6 millió euró (12 milliárd forint) volt 2015 első felében, ez 15,3 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. 5,3 százalékkal nőtt a flottája, amely a legfiatalabb európában. A 3400 kamionszerelvény pedig 2015 első félévében a tavalyi év azonos időszakához képest 5,7 százalékkal több, összesen 213 millió kilométert tett meg Európa útjain.
A cégnek több külföldi lányvállalata is van a fontos piacain. Idén Milánóban, tavaly Franciaországban és az Egyesült Királyságban alapítottak céget.
A tőzsdei megjelenés első lépése volt a mai piacra lépés. Egy Waberer papír névértéke 0,35 euró és 14 654 028 darab van belőle, tehát összesen valamivel több, mint 5 millió euró össznévértékű papírról van szó. Mivel még a kibocsátási árfolyamot (ezen az áron lehet majd megvásárolni egy részvényt a tőzsdén) nem ismerjük csak tippelhetünk a pontos értékéről, a vállalat elnök-vezérigazgatójának, Wáberer György tavalyi nyilatkozata szerint
50-100 millió euró (15,7-30 milliárd forint) lehet a teljes kibocsátás értéke.
Összehasonlításképp az OTP kapitalizációja (aktiális árfolyamon számolt összes részvény értéke) közel 1500 milliárd forint. Azt is lehet sejteni, hogy mit kezd majd a vállalat a befolyt pénzzel, hiszen már korábban jelezték, hogy 2020-ig szeretnék megduplázni árbevételüket, amihez tovább növelnék a flottájukat.
Mától van tőzsdén, de még nem lehet kereskedni a Waberer's papírokkal. Erre majd akkor kerüljhet sor, ha zártból nyílt részvénytársasággá alakul. Ez már folyik, előreláthatólag 90 nap múlva elindulhat a kereskedés.
Az Origo olvasói a közelmúltból leginkább a Schobert Norbi cégének tőzsdei bevezetésére emlékezhetnek. A Norbi Update Lowcarb részvények ára azonban az elmúlt közel egy évben kevesebb, mint a felére zuhant (ezt magyarázza Norbi az alábbi videóban). Ezen az eseményen kívül azonban inkább a negatív hírek voltak túlsúlyban. A BTel-t felszámolták. Kivezették az Egist, Danubiust, TVK-t és még nem is teljes a lista.
Az Orbán Kormány alatt inkább nőnek az állami vállalatok, nincs szó privatizálásról. Az ELMŰ tőzsdei jelenléte is veszélyben van, ahogy nő a Nemzeti Közműszolgáltató.
Ezen némileg változtathat, ha a Magyar Nemzeti Bank megvásárolja a osztrákok részesedését a BÉT-en belül. Az erről szóló terveket sejtelmesen maga a jegybank alelnöke erősítette meg a Portfolio.hu-nak szeptember elején. Egy ilyen lépéstől persze nem javulna egy csapásra a a BÉT helyzete, nem jelennének meg jól működő cégek sora, hogy a pesti tőzsdék keressenek forrást növekedésükhöz.