Ha itthon fut a szekér, csak akkor tolja külföldre

áruszállítás, kamion, truck
A truck passes under an "ecotax" control portal on November 4, 2013 in Plelan-le-Grand, western France, on the motorway between Lorient and Rennes. The ecotax, aimed at encouraging environmentally friendly commercial transport, imposes new levies on French and foreign vehicles transporting commercial goods weighing over 3.5 tonnes, but its implementation has repeatedly been put off. AFP PHOTO / DAMIEN MEYER / AFP / DAMIEN MEYER
Vágólapra másolva!
Áldás vagy átok a külpiacra lépés? – ez volt a téma a KKVHÁZ Megyei Versenyének idei döntőjén. A verseny alatt az exportlehetőségekről vitáztak a különböző megyékből és a határon túlról érkezett kisvállalkozók. Magyarország több szempontból jó helyzetben van, de melyik termék és melyik ágazat exportképes? Valóban ösztönzik a külpiacra lépést az erre hivatott szervezetek? 
Vágólapra másolva!

A vállalkozói törekvések nem állnak meg a határnál, de tekintsék-e a kkv-k prioritásnak a külkereskedelmet – ez volt a központi kérdés a Megyék Versenye idei döntőjén, amelyet a KKVHÁZ szervezett. A döntőn 25 csapat vett részt: 2 fővárosi, 18 megyei és 5 a szomszédos országokból. A verseny idei témái az exportképesség és a pályázatok voltak.

A Megyék Versenye idei döntőjének csapatai Forrás: KKVHÁZ

Különleges cumisüveg nyert

A zsűri szavazatai alapján Vas megye nyert, a Vaskereszten működő MAM-Hungária Kft. speciális cumisüvegével. A cég biszfenol vagyis BPA-mentes cumisüvegei megfelelnek az EU-bizottság előírásának, ugyanis 2011 óta tilos a fejlődési rendellenességet okozó, BPA-tartalmú cumisüvegek árusítása. A cumisüveg emelett nem törékeny, sokszori leejtés vagy ledobás után sem esik baja. Az üveg cumi része pedig úgy van kialakítva, hogy formája és tapintása teljesen megegyezik a női mellbimbó tulajdonságaival.

Menni vagy nem menni?

Az asztaltársaságok, miután megválaszolták a kérdéssort, maguk dönthették el, hogy csapatuk közül ki legyen a szóvivő. A 6 szóvivő 3-3 percet kapott, hogy asztaltársasága véleményét előadja a zsűri előtt.

A legtöbben lehetőségnek nevezték a külpiaci jelenlétet,

és úgy vélték, materiális és immateriális eszközökre is szükség van ahhoz, hogy a kkv-szektor az ország határain túl is sikeresen jelen legyen.

Fontos tanulság volt, hogy egyszerre kell a bel- és a külpiacra koncentrálni a hosszú távú siker érdekében. Illetve, hogy sokan csak a nyugati piacban gondolkodnak, pedig bizonyos termékeknél célravezetőbb kelet felé kacsintgatni.

Nem minden termék exportképes,

de a lokális igények kiszolgálása is rendkívül fontos. Tudni kell tehát lemondani egy termék exportjáról.

Ki segít?

Az egyik szóvivő kritikát is megfogalmazott, miszerint rengeteg szervezet, például kamara hivatott segíteni a kkv-k boldogulását, de ezek

többnyire rugalmatlanul működnek, és nem hatnak ösztönzően a szektorra.

Többen úgy érzik, hogy ezek a képviseleti szervek nem nyújtanak hatékony segítséget és alulról szerveződő képviselettel lehetne a leginkább támogatni a kiscégek külpiacra lépését.

Felkészült munkatársakkal kell belevágni Forrás: AFP/Damien Meyer

Jó helyen vagyunk a Kárpát-medencében

Jellemzően azt mutatják a statisztikák, hogy a gépiparban vannak a legexportképesebb vállalatok. A verseny tapasztalatai alapján azonban

az élelmiszeriparban is bőven vannak lehetőségek

– mutatott rá Gulyás József, a KKVHÁZ vezérigazgatója. Minden megyéből ilyen jellegű termékkel voltak jelen a legtöbben, ezen belül tejtermékekkel, gabonafélékkel és a húsipari termékekkel.

A vezérigazgató azt is kiemelte, hogy

aki a belpiacon nem sikeres, annak nem megoldás az export,

ez sosem lehet sem mentőöv, sem kiugrási lehetőség. A hazai piac viszont kicsi, ezért nehéz nagyra nőni. Egy szint után muszáj megpróbálni terjeszkedni. Aki viszont a régión belül ki tud emelkedni, az a világpiacon is sikeres lehet. A Kárpát-medencei elhelyezkedés előnyös pozíció, érdemes rá építeni.

A sikeres export ára

Gulyás szerint azért aktuális most a külpiacra lépés kérdése, mert már 26 országban nyílt magyar kereskedőház, segítve a magyar vállalkozások által létrehozott termékek, szolgáltatások és a külpiaci igények egymásra találását.

Aki felkészületlenül lép, különösen nagy árat fizethet” – mondta a vezérigazgató. Felkészült munkatársakkal kell belevágni, szakmailag és nyelvtudás szempontjából is felkészült kollégákkal. Tájékozódni kell: térítésmentesen piaci információkat szerezni a megfelelő szervezetektől. Emellett a tőke is nélkülözhetetlen, amihez utána kell járni a forrásbevonás lehetőségeinek, információkat szerezni pályázatokról.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!