A 20–39 éves korosztály inkább a bevallás elkészítésének idején dönt arról, melyik civil szervezetnek adja az adója 1 százalékát, míg
az idősebbek kevésbé változtatnak kialakult gyakorlatukon,
és kitartóan, akár éveken át ugyanazt az alapítványt vagy egyesületet részesítik támogatásban.
A civil szervezet célcsoportja, pozitív céljai – amivel lehet azonosulni –, a megbízhatóság és az irántuk érzett szimpátia azok a szempontok, amiket a legfontosabbnak tartanak a felajánlók.
Meghatározó szerepet játszik a döntésnél a személyes érintettség, azaz, hogy a támogatott civil szervezet tevékenységéből a felajánló közvetlenül profitáljon, mondta Miha Tamás, a Human Dialog ügyvezetője.
A válaszadók csaknem fele fel tudott idézni civil 1 százalékos reklámot a tavaly tavaszi időszakból, és többségük úgy véli,
döntésére hatottak a nonprofitok kampányai.
A sikerben kulcskérdés persze a megfelelő médiahasználat, a célcsoport kiválasztása, az időzítés, és sokat segít, ha a reklám is hatásos.
Az adó bizonyos százalékának felajánlása a civilek javára magyar találmány, de az elmúlt évtizedben a régió számos más országában átvették a módszert. A tapasztalatok összevetéséből kiderül, a lengyel (47%), az olasz (60%) és a szlovák (55%) adófizetők is a magyarokéhoz (50-60%) hasonló arányban élnek a civilek támogatásának ezen eszközével.
A felajánlók táborának bővülése fontos faktor, a szám pedig évről évre emelkedik,
2015-ben lépte át az első alkalommal a 2 millió fős határt.
Az 1 százalék értékére a civilek számára egyéb tényezők is hatnak, ilyen például az szja-kulcsok csökkentésének a trendje, ami 2017-ben ismét érzékelhetően befolyásolhatja az 1 százalékos eredmények alakulását – hívja fel a figyelmet az adócsökkentések hatására Miha Tamás.
A civil szervezetek forrásteremtő munkáját segítő úttörő kutatási projektet 2015 végén indította a Human Dialog.
A kutatás decemberben 2000 fő megkeresésével készült a foglalkoztatott (azaz akik jövedelemadó-bevallásra kötelezettek voltak 2015 tavaszán) magyar lakosság körében, országos mintán, nem, életkor és lakóhely szerint.