A Magyarországon is forgalmazó és hirdető autómárkák
összesen 29,2 milliárd forintot költöttek tavaly reklámra
és különböző szponzorációkra a Kantar Media listaárai szerint.
Ez azt jelenti, hogy a gyártók minden egyes eladott autónként átlagosan több százezer forintot költenek reklámra: egészen pontosan a 77 ezer eladott új autó mellé 29,2 milliárd forintos reklámköltés párosul, azaz
egyetlen egy autó mögött közel 380 ezer forint reklámköltés van,
legalábbis listaáron.
Fontos hangsúlyozni, hogy ezek listaárak, hiszen a pontos összegek nem ismertek, azok többnyire üzleti titkok. A listaárakból viszont sokszor komoly kedvezményeket szoktak adni, ami lehet 5, de akár 95 százalékos is. Például egy újságban előfizetnek 10 megjelenésre, ami után a hirdető kap néhány ajándék megjelenést is.
A tíz legkeresettebb márka Magyarországon lefedi a teljes magyar újautó-piac 72 százalékát, viszont a összes reklámköltésnek csak a 67 százalékát: a legtöbb autót értékesítő márkák összesen mintegy 19,7 milliárd forintot költöttek tavaly reklámra a listaárak szerint. Tehát
a legmenőbb márkák autónként átlagosan 351 ezer forintot költenek hirdetésekre.
Közülük a legtöbbet az Opel és a Ford költötte, 3, illetve 2,9 milliárd forintot, ami autónként 344 és 389 ezer forintos reklámköltést jelent. Eladott autónként a legnagyobb költést a Renault érte el, amely listaáron 789 ezer forintot költött reklámra és szponzorációra.
A jelentősebb márkák közül – amelyekből legalább ezer darabot eladtak – a legnagyobb növekedést a Suzuki érte el, hiszen közel háromezer új autóval többet adtak el 2015-ben, mint egy évvel korábban. A 7500 eladott autó mögött összesen 2,1 milliárd forintos reklámköltés van, ami autónként 282 ezer forintot jelent.
Ugyanebben a kategóriában a Mitsubishi költhette a legkevesebbet reklámra: 1118 eladott autója mellé mindössze 16,9 millió forintos reklámköltés párosul, ami autónként csak 15 ezer forint, ami igen kedvező.
A német prémiummárkák közül az Audi adta el a legtöbb új kocsit, 2194 darabot – ezzel a 12. legnépszerűbb márka volt Magyarországon –, nem sokkal megelőzve a BMW-t (2091 darab) és a Mercedes-Benzt (2044 darab). Közülük a legtöbbet a BMW költötte reklámra, listaáron 950 millió forintot (autónként 454 ezret), míg a Mercedes csak 276 millió forintot (autónként 135 ezret). Az Audi 550 milliót költött, ami kocsinként 250 ezer forintot jelent.
A Magyarországon kevésbé népszerű márkák között vannak az igazi gyöngyszemek: a SsangYong 2015-ben 82 autót tudott eladni, néggyel többet, mint egy évvel korábban. A Kantar Media adatai szerint ehhez listaáron 418 millió forintot költött reklámra és szponzorációra, ami azt jelenti, hogy
eladott autónként 5,1 millió forintot költöttek reklámra.
Az izgalmasabb márkák közül a Porsche 79 eladott autó mellet 30,1 milliót költött reklámra, átlagosan 390 ezer forintot. A 35 eladott Jaguarhoz több mint 80 milliós reklámköltés kellett, míg a 12 darab Maseratihoz mindössze 4,2 millió forint.