Egy hét Egyiptomban, ötcsillagos szállodában, félpanzióval, közvetlenül a tengerparton, utazással együtt, bő 200 ezer forintból. Ez vár arra az autósra, aki félreteszi azt a pénzt, amit megspórol az üzemanyagáron 2012-höz képest. Feltéve, hogy sokat szokott tankolni, és jókor foglalja le a nyaralást.
Aki kevesebbet szokott tankolni, az kénytelen lesz beérni egy fapadosabb görögországi nyaralással
40 ezer forintért.
2016-ban majdnem 50 ezer forintot spórol 2012-höz képest az az autós, aki havonta 40 liter 95-ös benzint tankol. Aki nagyon sokat használja a dízeles autóját, és havi 150 liter körül tankol, az 2016-ban 225 ezer forint körüli összeget takarít meg az olcsó üzemanyagon. Az alábbi grafikonon összefoglaltuk, hogy a havi fogyasztás függvényében mekkora megtakarításra számíthatnak az autósok havonta és egész évben:
A 2012-es éves és a 2016-os januári átlagárakkal számoltunk, vagyis az eredmények csak akkor lesznek helytállóak, ha 2016 során nem emelkednek nagyon az üzemanyagárak (vagy nem csökkennek), de komolyabb változásra nincs sok esély. Február közepére ráadásul a benzin ára 20 forinttal, a gázolajé 10-zel lejjebb ment – 300 forint környékére – a januári átlagárakhoz képest, vagyis fenti számításunkban van ráhagyás.
2015-ben egyébként helyreállt a világ rendje, az üzemanyagok újra olcsóbbak lettek, mint a narancslé:
A nyersolaj ára pedig hordónként 30 dollár környékére állt be 2016 elejére, ez azt jelenti, hogy az olaj jóval olcsóbb, mint a hordó, amelyben az egységét mérik, emlékeztet az Independent hírportál. Persze hozzá kell tennünk, hogy a kitermelt olajat nem hordókban szállítják.
Azért érdemes megjegyezni, hogy mivel egy hordó 159 liter, a nyersolaj ára literenként 52 forint körül mozog. Ez azt jelenti, hogy
a nyersolaj olcsóbb, mint a sör, olcsóbb, mint a tej, sőt olcsóbb, mint egy liter középkategóriás ásványvíz.
Kár, hogy nem lehet meginni.
Az üzemanyagok 300 forint körüli árszintje még mindig messze van a 2009-es 260–270 forintos ártól. Viszont azóta a nettó átlagkereset emelkedett, vagyis ha azt nézzük, mennyi üzemanyagot lehet venni egyhavi nettó átlagfizetésből, azt találjuk, hogy az üzemanyagok még 2009-ben sem voltak annyira olcsók, mint 2016 elején.
Az autósok az üzemanyagon megspórolt pénzt nem csak nyaralásra költhetik. Persze lekövethetetlen, pontosan hová kerül az a pénz, amit az olcsó üzemanyag az autóstársadalom zsebében hagy, de egy részéről biztosan lehet tudni, mire megy el: még több üzemanyagra.
2009-ben, amikor az üzemanyagárak emelkedni kezdtek, az országos fogyasztás csökkenni kezdett.
2012-ben a tendencia megfordult: az üzemanyagárak csökkenése mellett emelkedni kezdett a fogyasztás:
A két görbe nyilvánvalóan együtt mozog. Feltételezhetjük, hogy a nagyfogyasztók, például a közlekedési és a fuvarcégek fogyasztását lényegesen nem befolyásolja az üzemanyagár.
Egy BKV-sofőr nem hagyhatja reggel a garázsban a buszt azzal, hogy túl drága lenne megtankolni.
Az összfogyasztás csökkenéséért és növekedéséért így a lakosság tehető felelőssé.
A 2016-os kilátásokra visszatérve, a gázolaj és a benzin fogyasztói árát elsősorban a nyersanyag ára határozza meg, másodsorban a dollár-forint árfolyam.
A nemzetközi kereskedésben irányadó Brent nyersolaj hordónkénti ára év elején 30 dollár körül mozgott, az elemzői várakozások szerint ebben a sávban fog maradni egész évben.
A pesszimistább jóslatok szerint év végére esetleg 40 dollárra drágulhat.
A Világbank 37 dolláros olajárat jósol 2016-ra, de például a J.P.Morgan bank elemzői csak 31,5 dolláros árat várnak.
Ugyan az alacsony ár miatt bajban vannak az amerikai palaolaj-kitermelők, és csökken az amerikai kitermelés, de rövid távon ez nem vet véget az árakat lefelé nyomó túlkínálatnak.
Oroszország és Szaúd-Arábia (a világ két legnagyobb olajexportőre) már tárgyalnak a kitermelés befagyasztásáról, de a megegyezés még nem végleges, a felek attól tették függővé, hogy más olajexportőrök is csatlakoznak-e hozzá. Irán, amely a nyugati szankciók végével épp kezdi újra felfuttatni a termelését, azt nyilatkozta, egyelőre szó sem lehet arról, hogy ne növelje az exportját.
Ha a forint sokat gyengül a dollárhoz képest, akkor a fogyasztói árak felmennek. Erre van némi esély, leginkább abban a formában, hogy a dollár erősödik a forinthoz képest, az amerikai központi bank szerepét betöltő Fed 2016-ban várhatóan emelni fog az alapkamaton. Mindenesetre
a kormány 276 forintos dollárárfolyammal tervezte a 2016-os költségvetést.
Egy szó, mint száz, hacsak valami váratlan geopolitikai esemény nem hajtja fel a nyersolaj árát, vagy nem gyengül váratlanul nagyot a forint a dollárhoz képest, az autósoknak nem kell az év elejinél sokkal magasabb árakra számítaniuk a kutaknál.