Sztrájkbizottságot alakított a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet, hogy a készülődő munkabeszüntetéssel jelezze, súlyos gondok vannak a cégnél, ám ezt a menedzsment egyszerűen nem hajlandó meghallani, holott az EKSZ többször is jelezte – nyilatkozta Nemes Gábor elnök. A szakszervezetnél most az verte ki a biztosítékot, hogy a
cégvezetés a tulajdonos mögé bújva még mindig nem tett béremelési ajánlatot,
és úgy tűnik, hogy nem is akar.
A sztrájkkészültségnek azonban nemcsak ez, hanem az eddig felhalmozódott probléma összessége az oka, főként azért, mert a cégvezetés még csak kísérletet sem tesz arra, hogy komolyan vegye a szakszervezet jelzéseit, és megpróbálja orvosolni a gondokat. A szakszervezet szerint esetenként felmerül a gyanú, hogy az egészségre és a biztonságra veszélyes körülmények között dolgoztatják az embereket, időnként túlhajszoltan is – írta közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet.
Az EKSZ többször jelezte a szabálytalanságokkal kapcsolatos aggályát, és szóvá tette azt is, hogy nincs annyi karbantartói, műszaki területen dolgozó ember, hogy betarthassák az előírásokat. Gyakran egy szerelő van ott, ahol biztonsági okokból kettőnek vagy többnek kellene lennie, és ez esetenként életveszélyesen kockázatos – mondta Nemes Gábor, a szakszervezet elnöke. Nemes Gábor vérlázítónak és felelőtlenségnek tartja, hogy éppen ebben a helyzetben készül karbantartókat elbocsátani a cég vezérigazgatója, meg sem hallva a szakszervezet vészjeleit. És az már csak „hab a tortán”, hogy a BKV – és a főváros mint tulajdonos – erre az évre egyetlen fillér béremelést sem tervez a dolgozóinak.
Betelt a pohár"
– jelentette ki az elnök –, és mivel a szakszervezet úgy látja, ezzel a cégvezetéssel nem lehet a tárgyalóasztalnál szót érteni, az EKSZ megkezdte a sztrájk előkészítését, külső szövetségeseket keresett és talált is a harcához. Az alapprobléma ugyanis sok ágazatban, sőt mondhatnánk „rendszerszinten” azonos, ezért többen összefogva erősítik majd egymást. A közlekedésiek a pedagógusok miskolci tüntetésén is ott voltak, és hangsúlyosan jelen lesznek a február 13-ára meghirdetett központi demonstrációjukon is, mert úgy vélik, csak így, ágazatoktól független, nagy összefogással lehet eredményeket elérni.
Nemesék tervezett akcióját a tervek és a jelenlegi állás szerint a szintén nulla százalékos béremelési ajánlatot kapó, egyéb közlekedési ágazatok megmozdulása is erősítheti, és egymást kiegészítve akár országossá nőheti ki magát egy rendhagyó megmozdulássorozat.
"Sztrájkolni fogunk, bár egyáltalán nem úgy, ahogy arra a cégvezetés ilyen helyzetben általában számít, sőt ezzel az akcióval – amelynek a részleteit később hozza nyilvánosságra a szakszervezet – még az utasoknak sem a haragját, sokkal inkább a szimpátiáját fogjuk kivívni" – jelentette ki az elnök. Az EKSZ
a sztrájkbizottság megalakításáról levélben értesítette a BKV vezérigazgatóját.
Egyre közelebb a vasutasok sztrájkja is. A MÁV-csoport és a szakszervezetek között november óta nem született bérmegállapodás. 40 ezer vasutas 80 százaléka szakszervezeti tag. Halasi Zoltán, a VDSZSZ elnöke az Origónak azt mondta, több eszköz is van a kezükben, amivel megbéníthatják akár napokra is a teherforgalom 100 százalékát, mivel az nem tartozik a minimális szolgáltatások közé.