Az Alkotmánybíróság a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény módosításával kapcsolatban megállapította, hogy a Magyar Nemzeti Bank kizárólagos vagy többségi tulajdonában álló gazdasági társaságok, másrészt a Magyar Nemzeti Bank által létrehozott alapítványok által kezelt adatok megismerését korlátozó törvényi rendelkezések alaptörvény-ellenesek.
Az Alkotmánybíróság emellett a törvény hatályba léptető rendelkezésének alaptörvény-ellenességét is megállapította, mert azok visszamenőleges hatállyal okoztak volna jogsérelmet.
Még március elsején módosította a parlament a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvénynek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) gazdasági társaságai és alapítványai, valamint a postai szolgáltatásokról szóló törvénynek a Magyar Posta és vállalkozásai által kezelt adatok nyilvánosságára vonatkozó szabályait.
Magyarul el akarták rejteni, hogy hova fektetnek be több százmilliárdot a jegybank alapítványai.
A köztársasági elnök a módosító jogszabályokat nem hirdette ki, hanem előzetes normakontrollt kért az Alkotmánybíróságtól.
Alkotmánybíróság pedig elkaszálta a törvényt.
Az Alkotmánybíróság határozatában kiemelte, hogy az MNB közfeladatot lát el, és kizárólag közpénzzel gazdálkodik, ezért az átláthatóság és a közélet tisztasága érdekében a nyilvánosság előtt elszámolással tartozik.
Az MNB csak a feladataival és elsődleges céljával összhangban hozhat létre gazdasági társaságot vagy alapítványt, így az általa nyújtott vagyoni hozzájárulás nem veszíti el közpénz jellegét.
Mindezekre tekintettel a módosító törvény nem hirdethető ki.
Az Alkotmánybíróság főszabállyá teszi a Posta pénzügyei esetén a nyilvánosságot, másrészt a jelenleg hatályos, korlátozó szabályozást pontosítja.
Az új szabályozás a Magyar Posta, valamint irányított vállalkozása üzleti titkainak védelmében olyan nyilvánosságkorlátozást tesz lehetővé, amit az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény is megenged.
A vizsgált törvény tehát sem a hatálybalépését megelőzően, sem az azt követően benyújtott közérdekű adatigénylésekkel összefüggésben nem jelent hátrányos módosítást.
Az Alkotmánybíróság ezért azt állapította meg, hogy a törvény nem alaptörvény-ellenes.
Annak a kérdésnek a megítélése pedig, hogy egy konkrét adatnak a nyilvánosságra hozatala vagy megismerése az üzleti tevékenység végzése szempontjából egyfelől aránytalan sérelmet okoz-e, vagy másfelől indokolatlan előnyt eredményez-e, a rendes bíróságok feladata.
Lázár János az AB-döntésről azt mondta, először elolvassák a döntést. „Ha van alkotmányos lehetőség a törvény megváltoztatására, akkor azt megtesszük. Nagy siker, hogy a postatörvény alkotmányos” – tette hozzá.