Kelet-Közép-Európa az utóbbi években az autógyártás fellegvárává nőtte ki magát, ezért a Deloitte 8 autógyártó és 72 iparági beszállító döntéshozóinak megkérdezésével felmérést készített a régió 6 országának (Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia) autóiparairól. A felmérés eredményei mindenképpen optimizmusra adhatnak okot, azonban egyúttal fejlődésre váró területekre is rávilágítanak.
A megkérdezett vezetők 75 százaléka az alacsony régiós munkabéreket nevezte meg elsőszámú vonzerőként, míg 55 százalékuk a képzett munkaerő meglétét, 36 százalékuk pedig a kedvező adózási feltételeket emelte ki előnyként.
A vállalatok 97 százaléka elégedett a lokális adottságokkal, ezért az elkövetkező 5 évben nem tervez költözést,
miként az is az elégedettséget és a bizalmat támasztja alá, hogy a cégvezetők 74 százaléka számol a gyártási kapacitás növekedésével. Újabb üzletágak esetleges létesítésére Lengyelország a legvonzóbb célpont (34 százalék).
Gerendási Péter, a Deloitte Tanácsadás üzletágának partnere kiemelte: „Az elkövetkező években a K+F innovációk és az előremutató technológiák fogják vezérelni az autóipart.
Azok a cégek tudnak majd tovább növekedni, melyek időben, gondos tervezést követően reagálnak a technológiai kihívásokra.
Mindez a piaci változásokra érzékenyebb, egyben jóval rugalmasabb járműipari beszállítókra hatványozottan érvényes."
Az autógyártók 52 százaléka tervezi bővíteni beszállítói körét, minderre természetesen a legújabb technológiai trendek térnyerése közvetlen és további élénkítő hatással lehet, hiszen az új igények megjelenésével új beszállítók is felbukkanhatnak a piacon.
A beszállítók 69 százaléka azonban már most keresi a globális piacon kínálkozó, innovációs portfolióbővítési lehetőségeket.
Bulgária, Magyarország és Románia a többi megkérdezett országhoz képest tudatosabban (50 százalék) reagál az új technológiai megoldások bevezetésére. Ráadásul a magyar és szlovák válaszadók infrastruktúra és intézmények kérdésében is biztatóbban nyilatkoztak. Mindez azért különösen fontos, mert az automotive szektorban az ellátási lánc, a pontos szállítás és a szállítmány biztonsága elengedhetetlen a futószalag hatékonyságának fenntartásához.
A lokális tényezők közül 46 százalékkal – és a korrupcióval, valamint a transzparencia hiányával egyetemben – a kiszámíthatatlan törvénykezési háttér, a közlekedési infrastruktúra és a logisztikai közeg hiányosságai (34 százalék), valamint az oktatási rendszer elmaradottsága (38 százalék) jelentik a legnagyobb problémát a versenyképességre nézve. Ez utóbbival szoros összefüggésben a válaszadók 33 százalékának okoz nehézséget megfelelően képzett munkaerő felkutatása.
„Mikor az autógyártók és iparági beszállítók kiépítették üzemeiket Közép-Európában, nagyon könnyen találtak képzett munkaerőt. Ez mára egyre nagyobb nehézséget jelent. Az akadémiai oktatás hanyatló színvonala is aggaszthatja a befektetőket. Ebből fakadóan
a vállalatok 89 százaléka belső továbbképzés útján igyekszik a munkaerő kompetenciáját biztosítani.
Mindazonáltal Magyarország és Szlovákia már komoly előrelépéseket tett a vállalatokkal szoros együttműködésben zajló duális képzés kialakításában"- világított rá Gerendási Péter a képzett munkaerővel kapcsolatos ellentmondásra. A vállalatvezetők a versenyképesség megőrzése érdekében az elkövetkező 5 évben a kompetens munkaerő kiképzésére (66 százalék) és termékfejlesztésre, termékbővítésre (76 százalék) kívánnak kiemelt figyelmet fordítani.