A béremelésről már március 11-e óta nem tárgyalnak. A korábban bejelentett ötnapos sztrájk idejére vonatkozó elégséges szolgáltatás mértékéről viszont pontosan egyeztetnek a Volán-szakszervezetek és a munkáltatót képviselő Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége illetékesei.
Az országos sztrájk mértékéről elviekben megállapodtak a felek,
ezt rövidesen aláírják, a munkáltató részéről a KKVSZ képviselői, a munkavállalói oldalon pedig az egyeztetésben részt vevő öt szakszervezet– jelentette be Baranyai Zoltán a tárgyalásokkal kapcsolatban. Ennek alapján a régiókban is megkezdődik a részletek tisztázása. Vagyis,
napokon belül kiderül, hogy hol, mikor, hogyan érinti az utasokat a Volán-dolgozók sztrájkja.
A szakszervezetek úgy vélik, hogy a volánosok sztrájkja lesz az iskolapélda arra, hogyan engedi, és ugyanakkor hogyan korlátozza is a hatalom a jelenleg érvényes szigorú sztrájktörvénnyel a munkavállalók alapvető nyomásgyakorlási jogát. Ez a faramuci helyzet – például az, hogy meg kell állapodniuk a munkáltatóval a sztrájk mértékéről –
a munkavállalói demokrácia megcsúfolása, és érzékletes példa arra, hogyan fosztja meg a törvény a dolgozókat az alapvető jogaiktól
– jelentette ki Baranyai. Miközben számtalan sebből vérzik a szakma, és ezeket elsősorban megfelelő bérezéssel lehetne orvosolni, a munkáltató még a 3 százalékos bérfejlesztést és a dolgozónkénti havi 5 ezer forintot is túlzónak tartja azoknak az embereknek, akik például egyes megyékben mindössze nettó 100 ezer forintot visznek haza.
Bíznak a megállapodásban
Nem csoda, hogy járművezető hiány van, hiszen egy megfelelő jogosítvány megszerzése majd 1 millió forintba kerül, ezzel szemben viszont
a végzett sofőr aránytalanul alacsony bérért, átlagosan nettó 153 ezer forintért járja az utakat
éjjel, nappal, ünnepnapon, hóban, kánikulában. Miközben a sztrájk előkészületei nagy lendülettel zajlanak, a szakszervezetek bíznak a döntéshozók felelős magatartásában, és abban, hogy értékelik a munkavállalói oldal erőfeszítéseit is, amelyet a bérmegállapodás érdekében tettek.
Bár a szakszervezetek nem akarnak a vasutasokra mutogatni, de meggyőződésük, hogy ha valóban számít a döntéshozóknak a közlekedési alágazat, és értékelik a volános munkavállalók áldozatkész, felelősségteljes munkáját, akkor, ahogyan a vasútnál megadták, úgy a buszos alágazatnál is engedélyezik a 3 százalékos béremelést és a dolgozónkénti havi 5 ezer forintos cafeteriát.