A napokban bejelentett új iPhone SE-ből a 16 gigabájtos modellt 399, míg a 63 gigabájtosat 499 dollárra árazták, de a dollár közelmúltbeli erősödése ennél magasabb árat eredményezhet az Egyesült Államokon kívül. Ez viszont igencsak megnehezíti az Apple azzal kapcsolatos stratégiáját, hogy áttörést érjen el a sokkal olcsóbb készülékek piacain – írja a CNBC.
A brazil reál, az orosz rubel, az indiai rúpia és a kínai jüan ugyanis
egyaránt gyengült a dollárral szemben az elmúlt 12 hónapban.
A vezető befektetési bankok szerint pedig ez a trend idén is folytatódhat, még annak ellenére is, hogy csökkentek az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed idei kamatemelésével kapcsolatos várakozások.
Jóllehet a legtöbb feltörekvő piacon még nem adtak ki hivatalos árakat, egyes jelentések már rámutattak, hogy ezek magasabbak lesznek a hétfőn bejelentetteknél. Az Apple kínai honlapján a 16 gigabájtos SE-nél, amely március végétől lesz elérhető az országban, például 505 dollárt adtak meg. Oroszországban és Indiában emellett a becsült ár 557 és 590 dollár lehet a hétfői árfolyamok alapján.
Indiában korábban is tapasztalhatták már a jelentős árkülönbséget, mivel az iPhone 6s a bevezetéskor
majdnem 50 százalékkal volt magasabb az amerikai árnál
– hangsúlyozta Kiranjeet Kaur, az International Data Corporation (IDC) piackutató cég elemzője.
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója ráadásul februárban jelezte is, hogy a következő évtizedben India lenne a vállalat egyik legfontosabb növekedési területe, noha az Apple eddig még nincs jelen hivatalosan az országban.
A probléma azonban nem csupán az árfolyamokból adódik. Az is gond, hogy számos feltörekvő piacon már a 399 dollár (nagyjából 110 ezer forint) is
túlságosan magas árnak számít,
különösen a versenytársak készülékeivel összevetve – mondta Bob O'Donnell, a Technalysis Research vezető elemzője.
Nem mellékesen pedig a hazai versenytársak felől érkező agresszív fellépés is tovább nehezítheti az Apple terjeszkedési stratégiáját. Éppen ezért az iPhone SE-nek
500 dollár alatt kellene maradnia
ahhoz, hogy valóban versenyképes lehessen az olyan piacokon, mint India és Kína – magyarázta Ajay Sunder, a Frost & Sullivan telekommunikációs alelnöke.
A vezető feltörekvő piaci okostelefon gyártók, mint az indiai Micromax vagy a kínai Xiaomi ugyanis már napjainkban is magas színvonalú készülékeket árulnak 350 dollár alatti áron, ráadásul ezek nagyobb kijelzővel is rendelkeznek, mint az SE.
Mindemellett pedig talán a Samsung sem véletlenül lett 2015 utolsó negyedévének legjobban keresett okostelefon márkája. A vállalat ugyanis szintén forgalmaz 300 dollár alatti készülékeket, melyek ugyancsak nagyobb kijelzővel bírnak, mint az SE.
A kijelző mérete egyáltalán nem elhanyagolható szempont a jelenlegi piacon.
A fogyasztók ugyanis manapság egyre kevésbé szeretik a kis kijelzőket,
és a nagyobbakat preferálják – mondta az IDC elemzője. Éppen ezért Kaur úgy látja, az SE csupán egy rövid távú növekedési lendületet adhat – már ha egyáltalán arra képes.
Amellett viszont, hogy az iPhone márkanév továbbra is erős vonzerővel bír, ami nem elhanyagolható tényező, olyan elemzők is vannak, akik szerint szép eladási számokkal kecsegtet az SE, még a feltörekvő piacokon is. Sunder kiemelte például, hogy minekután egyre többen rendelkeznek okostelefonokkal a feltörekvő piacokon, így az SE a kisebb kijelzőjével egy kényelmes második eszközt jelenthet sokak számára.
Igazán talán abban reménykedhet az Apple az új készülékkel – tette hozzá O’Donnell –, hogy ha lehengerlő eladási hullám nem is következik be, de a régebbi iPhone-ok birtokosai szép arányban fizetnek majd be egy új készülékre. Ez pedig talán éppen elég is lesz.