Az OECD legfrissebb kutatása szerint 461 milliárd hamis áruval kereskedtek 2013-ban. Ez az Európába importált áruk 5 százaléka.
A legtöbb hamis áru pedig Kínából jön.
A OECD jelentéséhez több mint félmillió vámeljárás adatait használták fel szerte a világból. Ezekből pedig az látszik, hogy 2008 óta tovább nőtt a hamisított áruk kereskedelme a világban.
A világ országai összes importjának már 2,5 százalékát teheti ki,
míg 2008-ban csak 1,8 százalék volt ez az érték. Európában a nagyobb fogyasztás miatt a világpiaci átlagnak a duplája lehet a hamisított áruk mennyisége.
A kutatók azonban itt megjegyzik, hogy a 2008-as kutatások még koránt sem lehettek olyan pontosak, mint a mostani eredmények. Így a növekedés annak is köszönhető, hogy a becsléshez jobb módszereket használtak.
Mely országok termékeit hamisítjáka legjobban? | |
Egyesült Államok | 20% |
Olaszország | 15% |
Franciaország | 12% |
Svájc | 12% |
Japán | 8% |
Németország | 8% |
Egyesült Királyság | 4% |
Luxemburg | 3% |
Finnország | 2% |
Spanyolország | 2% |
Belgium | 2% |
Kína | 1% |
Rengeteg árut hamisítanak a világban. A leggyakoribbak azonban a divattermékek. Azok között is a cipők, majd táskák, parfümök. De nem szabad azt hinni, hogy ruhákon kívül nem lehet más is hamis, akár a banánt és az epret is hamis márkajelzéssel hozhatják forgalomba. A legveszélyesebbek ugyanakkor a hamisított gyógyszerek, amelyek meg is betegíthetik az embereket, vagy a hamis játékok, amelyek a kicsiknek okozhatnak sérüléseket.
A felmérésben egyébként nem szerepel az online kalózkodás, amely tovább növelhetné a hamis termékek értékét.
Honnan jönnek a hamis áruk? | |
Kína | 63,2% |
Hong Kong | 21,3% |
Törökország | 3,3% |
Szingapúr | 1,9% |
Thaiföld | 1,6% |
India | 1,2% |
Morokkó | 0,6% |
Egyesült Arab Emírségek | 0,5% |
Pakisztán | 0,4% |
Egyiptom | 0,4% |
A fejlődős országokból származik a legtöbb hamisítvány. A kínai gyártás kiemelkedő, de azt is látni kell, hogy az ország nem csak előállítója a hamisítványoknak. Mivel már az innovávió nagy része is Kínában folyik, a kínai cégek termékeit is sokszor próbálják utánozni és eladni a hazai vagy külföldi piacokon.
A legnagyobb áldozat persze az Egyesült Államok a hamisított termékek 20 százaléka valamilyen amerikai márkát akar utánozni. Ez után jön Olaszország, ahol ez 15 százalék, majd Franciaország és Svájc 12 százalékkal.
A hamis a legegyszerűbb módon érkeznek a célországokban. A legtöbb esetben egyszerűen csak postázzák őket. Így a termékek 62 százaléka megy át valamilyen csomóponton, mint Hong Kong, Szingapúr, de a hamis termékek elküldésére kihasználják az olyan országok gyenge kormányzatát és szabályozását, mint a Szíria és Afganisztán.