Az RTL Klub és a TV2 szerződései alapján 2015 januárjától kérhetett volna pénzt műsoráért a szolgáltatótól, úgynevezett terjesztési díjat, azonban 2014 őszén ezt törvényben megtiltotta a kormány – ideiglenes jelleggel ugyan, azzal kikötéssel, hogy kormányrendelet kell a tiltás feloldására.
A két nagy tévétársaság 2015-re már többmilliárdos bevételre számított ebből a forrásból,
ez hiúsult meg a tiltással.
A hétfőn késő délután a Magyar Közlönyben megjelent rendeletében ezt oldotta fel a kormány. Így
holnaptól elméletileg díjat is szedhet a két nagy csatorna a műsorai sugárzása után
a szolgáltatóktól.
A terveikről az RTL Klubot és a TV2-t is megkérdeztük. A TV2-nél üdvözölték a döntést, amely egy régóta fennálló korszerűtlen helyzetet old meg álláspontjuk szerint. „Végre a TV2 is kérhet terjesztési díjat, ahogy ezt a piac legtöbb szereplője már korábban is megtehette" - közölték. Az RTL Klub válaszát még várjuk, ha megérkezik, közöljük.
Az Origo korábban – a 2014-es tiltáskor – egyik forrásától úgy tudta, hogy akkor
a TV2 háztartásonként fél és egy euró közötti összeget kért volna havonta,
egy másik forrás szerint viszont 270 forint lett volna az alapár, amely – különféle kedvezményekkel – csökkent volna akár 160 forintig, előfizetőnként. Attól függött volna az összeg, mekkora a szolgáltató, hány háztartást fed le, és felveszi-e a három másik TV2-es kábeltévét is, vagy csak az anyacsatornát.
Akkori értesülések szerint a
fél eurónál többet kért volna az RTL Klub,
amely arra hivatkozott, hogy évek óta stabilan vezet, főleg a kereskedelmi célcsoportban. Ez most is igaz, főleg főműsoridőben, 18–49-ben és 18–59-ben nyilvánvaló az RTL-es előny.
Kábelszolgáltatók erre reagálva azt mondták, hogy akár 800 forinttal is emelhetné a díjakat, ha a két nagy csatorna tényleg pénzt kérhet műsoraikért.
Az Origo kormányzati forrásból úgy értesült, ezt most akár hatósági úton is meg fogják akadályozni.
A hazai versenyben vannak a vegyes finanszírozású csatornák, amelyek reklámból és szolgáltatói díjból élnek, vannak reklámmentesek, előfizetősek (HBO-tévék), pár kicsi csak terjesztési díjat kap, és van a két nagy, amely eddig nem kapott pénzt műsoráért a szolgáltatóktól. Mára viszont „elkábelesedett” az ország, hatalmas a konkurencia, nagyon ritka egy műsornál a 30-40 százalékos közönségarány, amit az RTL Klub és a TV2 produkált bő egy évtizeden át.