Elon Musk Teslája nem adott el 325 ezer darabot a Model 3-ból egyetlen hét alatt. Annyi történt, hogy 325 ezer ember tett le ezer dollár (275 ezer forint) foglalót az új autóra. Ezért cserébe elsőként (mármint az első 325 ezer között) vehetik meg az új autót, majd ha egyszer elkészül, és majd annyiért, amennyit a Tesla kér érte.
Musk azt ígérte, az első Model 3-asok 2017 végére elkészülnek, és az alapmodell 35 ezer dollárba (9,6 millió forintba) kerül majd. De semmi nem garantálja, hogy valóban így lesz.
A foglaló lényegében semmire nem kötelezi a Teslát, de a potenciális vásárlókat sem:
ha valaki úgy gondolja, mégsem kell neki a Model 3, bármikor visszakérheti a pénzét. Sőt, akkor is, ha csak hirtelen úgy érzi, jobb helyre is tudja tenni azt az ezer dollárt, a visszamondást nem kell megindokolni. Vagyis könnyen előfordulhat, hogy a 325 ezer előrendelés idővel elkezd majd elolvadni.
De el kell ismerni, szinte a csodával határos a 325 ezer lefoglalózott autó, ha megnézzük, eddig mit tett le az asztalra a Tesla.
Először:
a Tesla még sosem gyártott 300 ezer kocsit, sőt feleannyit sem.
2016 elejére körülbelül 110 ezer eladott darabnál jártak – összesen. A cég 2015-ben bő 50 ezer járművet adott el (ezzel 2014-hez képest 50 százalékkal növelte az eladásait, ami azért szép teljesítmény), 2016-ra 80-90 ezer eladást tűztek ki.
A Tesla kaliforniai üzemét korábban a General Motors és a Toyota használta, akkoriban évi félmillió jármű volt az üzem kapacitása, tehát elvileg a Teslának bőven van tere a gyártás bővítésére.
Ha valaki azt mondja nekem, hogy négy év alatt 100 ezer darabról 500 ezerre növeli a termelését, bennem erős kételyek fogalmazódnak meg”
– mondta Ronnie Moas, a Standpoint Research befektetési tanácsadója a CNBC-nek. Maga Elon Musk is elismerte, hogy valószínűleg szükség lehet egy újabb gyár megnyitására az Egyesült Államokban, Európában vagy Kínában.
Másodszor: a Tesla nem arról híres, hogy betartaná a határidőket, vagy hogy kiemelkedően jó minőségű autókat gyártana.
A Model S-t és a Model X-et is visszahívták már, nem is egyszer, hibák miatt.
Legutóbb 2016 áprilisában a teljes Model X szériát. Természetesen visszahívások minden autógyár életében előfordulnak, de ha hibák merülnek fel a Model 3-nál, az késleltetheti a gyártást, és eltántoríthatja a vevőket.
Harmadszor: nem világos, miből fogja finanszírozni a Tesla a Model 3-hoz szükséges fejlesztéseket, nem beszélve magáról a gyártásról. Az ezerdolláros foglalókból ehhez nem folyt be elég pénz, ráadásul az ezer dollárokat az elővásárlók bármikor visszakérhetik.
Elon Musk még 2006-ban egy blogposztban leírta „titkos” mestertervét. Eszerint a Tesla fölülről, a prémium kategóriában lép be a piacra, abban a szegmensben, amelyben a vásárlók készek rengeteg pénzt fizetni egy különleges elektromos autóért.
A bevételeket a cég visszaforgatja a fejlesztésbe,
és ahogy a technológia egyre kiforrottabbá és olcsóbbá válik, elkezd az alacsonyabb kategóriák felé mozdulni.
A Tesla eddig tartotta magát Musk tervéhez, a Tesla Roadster luxus sportkocsival kezdtek, majd jött a Model S luxus szedán, egy kis kitérőt tettek a Model X SUV terepjáróval, aztán bejelentették a népautót, a Model 3-at.
Musk terve egy ponton hibádzik: a Tesla a bevételekből sosem tudta finanszírozni a fejlesztéseket és a gyártást.
A cég évről évre veszteséges, 2015 végére 2,6 milliárd dollár adósságot halmozott fel.
Ahogy a dolgok állnak, teljesen valószínűtlen, hogy a vállalat ebben az évtizedben nyereséges lesz.
A Model 3 körüli hype és a 325 ezer előrendelés arra jó lehet, hogy a Tesla talán könnyebben tud majd pénzt szerezni befektetőktől vagy hitelezőktől a tervezésre és a gyártás beindítására.
A Tesla cég körülbelül 30 milliárd dollárt ér. A Ford és a GM értéke 50 milliárd dollár körül mozog, vagyis
a Tesla a parányi piaci részesedéséhez képest hihetetlenül túlértékelt.
A befektetők a Tesla esetében nyilván nem a jelenben nyújtott teljesítményt, hanem a potenciált értékelik ilyen magasra, de az még a jövő zenéje, hogy a cég valóra tudja-e váltani ezt a lehetőséget.
Az Egyesült Államokban 2015-ben összesen 17,4 millió gépjárművet adtak el. Ebből mindössze 71 ezer volt tisztán elektromos, és csak 427 ezer hibrid hajtású. Vagyis az elektromos járművek piaci részesedése egyelőre nagyon kicsi, ráadásul
a kőolaj világpiaci ára alacsony, így a fosszilis üzemanyagok olcsók.
Maga Musk 2016 januárjában beszélt arról, hogy az elektromos autók meg fogják sínyleni az alacsony üzemanyagárakat. Ha a Tesla drasztikusan növelni akarja a piaci részesedését, akkor ilyen árak mellett széllel szemben kell dolgoznia.
A Teslát sokan az Apple-hez hasonlítják, ez egyrészt jogos, másrészt egyáltalán nem az, ahogy arra Ben Thompson, a Stratechery.com szerzője rámutat.
A Tesla autói nem forgatják fel a gépjárműpiacot, a Tesla nem hoz létre új termékkategóriát,
ahogy az Apple tette az iPhone-nal. Az Apple lényegében tenyérnyi számítógépeket dobott piacra, relatíve alacsony áron, amik telefonálásra is jók voltak; az Apple a korábbi mobiltelefonokat gyakorlatilag egy appá redukálta a saját készülékén.
A Tesla semmi ilyet nem tesz, modern, de nem korszakalkotó elektromos autókat gyárt, ráadásul más cégek is kínálnak a termékeihez nagyon hasonló járműveket. Ott van például a Chevrolet Bolt, ami a Model 3 közvetlen vetélytársa lesz árban és hatótávban, és várhatóan már 2016 végére elkészül.
Amiben a Tesla (az élén Elon Muskkal) hasonlít az Apple-hez, az az, hogy képes elhitetni legalábbis nagyon sok emberrel: szükségük van a termékére, a racionális megfontolásoktól függetlenül. Ami a Model 3-at illeti, 115 ezer ember még azelőtt tette le az ezerdolláros foglalót, hogy a Tesla megmutatta volna, hogyan fog kinézni.
Egyelőre senki nem tudja, pontosan milyen lesz a Model 3
(Musk szerint a műszerfal biztosan változik még, valószínűleg egyéb módosítások is lesznek), mikor lesz kész, és mennyibe fog kerülni. Mégis
sok százezren vágynak rá, mert elhiszik, hogy menő lesz, megfizethető, környezetbarát, és véget vet a belső égésű motorok korának.
Mert elhiszik, hogy a 21. század T-modelljére, egy darab történelemre fizetnek elő.
Vágynak rá, mert egy olyan ember cége fogja gyártani, aki gyakorlatilag a nulláról, önerőből lett milliárdos, aki űrrakétákat és űrhajókat gyárt (egy rakétája sikeresen leszállt az óceánon), aki lényegében hobbiból megbízta a mérnökeit, hogy tervezzenek egy forradalmi légvonatot, aztán ingyen és bérmentve megosztotta a terveket a világgal, kezdjen vele, amit akar.
Ha minden összejön a Teslának, ha lesz elég pénz, ha kitart a vásárlók lelkesedése, ha nem merülnek fel komoly akadályok a tervezés során, ha nem bukkannak elő súlyos hibák a gyártásban vagy azután, akkor a Model 3 sikeres autó lehet. Sőt
arra is van esély, hogy valóban forradalmasítani fogja az autózást,
ahogy Elon Musk ígéri. Talán a Tesla egyszer nyereséges vállalkozás lesz. De addig még nagyon sok a ha.