Újabb nagy lépésre készül a Testbirds Kft., a társaság a lengyel piac meghódítását tervezi. A crowdtesting (közösségi tesztelés) szolgáltatást nyújtó vállalkozás 2013 szeptemberében jött létre, a magyar alapítók a német Testbirdstől vásároltak franchise-jogokat a hazai piacra. „A Testbirdsön belül egyedülálló az a konstrukció, amelyben mi dolgozunk, a társaság ugyanis a többi piacon saját leányvállalattal van jelen, csak Magyarországon működik franchise-modellben" - mondta el Lichter Tamás, a Testbirds Kft. egyik alapítója és ügyvezetője.
A magyar vállalat a kezdetektől arra készült, hogy kilépnek a hazai piacról, és más közép-európai országokban is elindítják a szolgáltatást. A terjeszkedés első fázisa Szlovákia volt, ahol 2015 eleje óta vannak jelen, idén márciusban pedig a cseh piacon is elindultak. A lengyelországi rajtot az év végén vagy 2017 elején tervezik. „A lengyelországi megjelenést indokolja, hogy egy dinamikusan fejlődő és nagy piacról van szó" - jelezte Lichter Tamás.
Bár mindössze egy szűk évtizedes múltra tekint vissza világszinten a crowdtesting,
több olyan vállalkozás is van, amely már százezres tesztelői tábort épített ki.
A megoldást főleg szoftverfejlesztésnél használják az elkészült alkalmazásokban lévő esetleges hibák felkutatására, valamint a felhasználói felület tesztelésére. Emellett a crowdtesting alkalmas a felhasználói élmény (user experience, UX) feltárására is, amivel a szoftverek (webes felületek, mobilappok stb.) használhatóságának javításában tud segíteni.
A Testbirds ügyfélélményteszteket is folytat, amikor nem szoftvert, hanem valós életben zajló folyamatokat tesztelnek, például egy szolgáltatás megrendelését vagy éppen egy eszköz telepítését. A Testbirds jelenleg
10 ezer fős tesztelői bázissal
rendelkezik Magyarországon, de a német cég globális lefedettségének köszönhetően világszerte mintegy 100 ezer tesztelő segítheti a vállalat ügyfeleinek munkáját.
„A crowdtesting legnagyobb erőssége a sokszínűség, hiszen ekkora tömegből változatos tesztelői csoportokat tudunk biztosítani" – közölte Lichter Tamás. Ha különböző eszközökön kell tesztelni, akkor az is megoldható, képernyőméretre, operációs rendszerre, gyártóra, böngészőre is le lehet szűkíteni a kört. Biztosítható demográfiai sokszínűség, amikor arra van szükség. Ezt a sokszínűséget egy klasszikus szoftvertesztelő cég meg sem tudja közelíteni.
Egy másik jelentős előnye a crowdtestingnek a rövid átfutási idő a rugalmas skálázhatóság révén. „Az erőforrásigény skálázhatósága azt jelenti, hogy ha valakinek ma éjszakára kell 10 tesztelő, nem gond, de ha százra van szüksége, az is megoldható" – vázolta az előnyöket a cégvezető. A rugalmasságot és az egyedi igények kiszolgálását el is várják a cégtől, hiszen volt olyan partner, amely megadott eszközzel rendelkező brazil tesztelőket keresett, de akadt olyan is, amelynek tíz európai uniós országból volt szüksége 5-5 tesztelőre.
Mivel az ügyfelek testre szabott szolgáltatást kapnak, az árazás is mindig az adott projekt függvénye. A tesztelők munkájukért fizetséget kapnak, ennek mértéke projektenként változó – mondta el Lichter Tamás.
Bár van kereslet a crowdtesting iránt – többek között olyan nagyvállalatok, mint a Magyar Telekom, az UPC, a LogMeIn és a Prezi is élnek ezzel a lehetőséggel -, a Testbirds vezetőjének tapasztalatai szerint
a hazai szoftverfejlesztési projekteknél a tesztelés az a tétel, amit először kihúznak a büdzséből a cégek.
A szolgáltatás létjogosultságát jelzi az is, hogy az alapítás után egy évvel már eltartotta magát a társaság, nem volt szükség tulajdonosi kölcsönre vagy befektetésre. A terjeszkedést a hazai profitból finanszírozzák, az a célkitűzés, hogy közép-európai szinten nulla forintos konszolidált profittal valósítsák meg az új piacokon történő megjelenést - tette hozzá Lichter Tamás.