Az online promóciók szempontjából legnépszerűbb közösségi médiafelület Magyarországon a Facebook. Erről osztja meg a tudnivalókat a terület szakértője, dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda elektronikus kereskedelemmel és webjoggal is foglalkozó partner ügyvédje.
Minden olyan verseny, amelyet a márka a Facebookon szervez – mondjuk nyereményjáték –, de idetartoznak a kuponos akciók, a kedvezmények, a reklámajándékok, a pénzvisszatérítés, a törzsvásárlói kedvezmény, a hűségprogram is. A Facebook általánosságban minden olyan promóciót ide sorol, amihez be kell lépni vagy regisztrálni kell, valamilyen esélyelemet – a nyerésre, árkedvezményre, kuponra –, és nyereményt, díjat vagy egyéb engedményt, kedvezményt.
Természetesen meg kell felelni a Facebook vonatkozó szabályzatának (Facebook Promotion Guidelines), a céges oldalakra vonatkozó általános szabályzatának (Facebook Page Guidelines), továbbá a Facebook Közösségi médiaszabályzatának és az adatvédelmi szabályzatnak. Ebből a leglényegesebb a promóciós és céges oldal szabályzat, ez tartalmazza a speciális rendelkezéseket.
De a promóciónak meg kell felelnie a magyar reklámtörvénynek, fogyasztóvédelmi jogszabályoknak, versenyjogi előírásoknak, elektronikus kereskedelmi jogi rendelkezéseknek, adatvédelmi jogszabályoknak, gyermekvédelmi előírásoknak is. Nyereményjáték szervezése esetén pedig a vonatkozó
magyar adójogi előírások ugyanolyan lényegesek,
mint egyéb online promóció esetén. Ezt a Facebook maga is előírja a fenti szabályzataiban.
Kétféleképpen:
A Facebook 2013-ban módosította a promóciószervezési szabályait, korábban csupán applikációban lehetett szabályosan kampányt indítani.
A Facebook-alkalmazásban szervezett promócióval személyesebb az élmény, ez pedig erősebb márkaépítés.
Az applikációk nagyobb teret és rugalmasságot engednek a tartalomnak,
mint egy Facebook-oldal bejegyzés önmagában, továbbá az alkalmazásokon keresztül futtatott promóciókkal biztonságosan, strukturáltan gyűjthetők adatok.
Ezzel szemben a Facebook-oldalon szervezett promóció előnye abban rejlik, hogy gyorsabban, könnyebben elindítható, és megjeleníthető a lájkolóknak, így szélesebb közönséget szólíthat meg a márka.
A szabályzat csak olyan promóciók szervezését engedi a Facebookon egy vállalkozásnak, amelyben a vállalkozás saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. Ezen belül azonban kevés kivételtől eltekintve ez szinte bármi lehet. Harmadik személy – akár jogi személy – termékeit elhelyezni tilos.
A kivételek egyrészről a kiskorúak, gyermekek védelme érdekében születtek, így
18 éven aluliaknak nem lehet lőfegyverrel, alkoholos termékkel, dohánytermékkel, felnőtteknek szóló tartalommal vagy termékkel kapcsolatos promóciókat közzétenni,
vagyis mindenképpen életkori szűrést kell alkalmazni. Tilos továbbá a vényköteles gyógyszerek értékesítése és promóciója, ahogy az online szerencsejátékot, ügyességi vagy sorsjátékot – online kaszinó, sportfogadás, bingó, póker – népszerűsítő oldalak csak bizonyos országokban megengedettek, és ott is csak a Facebook előzetes engedélyével.
A magyar jogban is jól ismert általános fogyasztóvédelmi tilalmak is megtalálhatók a Facebook tiltólistáján: nem lehet a promóció és annak tartalma hamis, félrevezető, megtévesztő vagy tisztességtelen.
A Facebook-promóciók fő célja általában felhasználók, potenciális ügyfelek gyűjtése, de a promóciós szabályzat sok korlátozást tartalmaz. Jogszerű az a Facebook-promóció, amelyben úgy gyűjt a vállalkozás felhasználókat, hogy a felhasználók posztolnak, kommentelnek vagy lájkolnak egy bejegyzést (postot) a Facebook oldalon. Ugyanígy
megengedett az is, hogy a felhasználók üzenetet küldjenek a Facebook oldalra, és a Facebook-oldalon vagy az applikációval szavazást is lehet indítani.
Megengedett új termék vagy szolgáltatás elnevezésére versenyt kiírni a Facebookon, amikor a felhasználók az ötleteiket kommentben vagy posztban írhatják meg, cserébe nyereményt, engedményt, kupont sorsol köztük a márka.
Tilos promócióra használni a felhasználók személyes idővonalát vagy ismerősi kapcsolatait. Nem lehet tehát feltétel a megosztás vagy a lájk, a felhasználót nem lehet arra kérni, hogy jelölje meg ismerőseit egy posztban vagy képen, sem saját olyan bejegyzésben vagy képen, amelyen ő nem szerepel.
Tilos az ösztönzés,
például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben”. De megengedett, hogy a részvétel feltétele egy poszt lájkolása legyen a vállalkozás idővonalán.
A Facebook szabályzata szerint a promócióban kifejezetten szerepelnie kell annak, hogy a résztvevők semmilyen igénnyel nem fordulhatnak a Facebookhoz, ezt pedig a játék szervezőjének kell szavatolnia. „A szervezőnek el kell ismernie, hogy a Facebook a promóciót nem támogatja, nem hagyja jóvá és a promóció nem kapcsolódik a Facebookhoz” – mondta dr. Horváth Katalin ügyvéd.
Röviden igen. Akár a vállalkozás oldalán, akár alkalmazáson keresztül zajlik a promóció, ugyanúgy kell játékszabályzat, mint minden egyéb offline vagy online promóció esetében.
A játékszabályzat tartalmazza
a játék alapvető szabályait, a játékban részt venni jogosultak körét, a részvételi feltételeket, a sorsolás menetét, időpontját, helyszínét, az adatvédelmi hozzájárulásokat, a játékból kizárás feltételeit, a nyeremény leírását, átvételének körülményeit, a promóció időtartamát és egyéb lényeges jellemzőit.
A játékszabály célja, hogy a szabályok ismertek és egyértelműek legyenek, és hogy megvédjék a játékszervezőt az esetleges jogvitáktól. Ezért játékszabályra mindenképp szükség van, azt jól látható helyen kell elhelyezni. Ha a promóció posztokban merül ki, tanácsos egy linken elhelyezni a játékszabályzatot, míg alkalmazás használatakor az alkalmazásban akár az egész játékszabály is közzétehető, vagy ugyanúgy linkben, mint az oldalon.
Ha a promóció nem felel meg a Promóciós Szabályzatnak, a Facebook eltávolíthatja az oldalt vagy applikációt. A statisztikák alapján minden második Facebook-promóció a Facebook szabályzataiba ütközik. A legtöbben azzal érvelnek, hogy egyrészt mások is így csinálják, másrészt pedig úgysem derül ki.
A tapasztalat azonban az, hogy kiderülhet,
ugyanis a Facebook naponta százával tiltja le a jogsértő nyereményjátékok miatt a céges oldalakat. Egy szabályzatba ütköző Facebook kampány miatt egy egész oldal vagy applikáció is elveszíthető annak akár több tízezer felhasználójával együtt, ami szinte pótolhatatlan veszteséget jelenthet a vállalkozásnak.
A Facebook finomabb eszközökkel is szankcionál: az EdgeRank algoritmusa hátrányban részesítheti az üzenőfalon a szabályzatot sértő promóciót alkalmazó vállalkozások posztjait, így sokkal kevesebb felhasználóhoz jut el az információ.
A Facebook-promóció során nem csupán a magyar jogszabályok előírásait kell figyelembe venni, hanem számos specifikus szabályt is, ezeknek csak egy része érhető el magyar nyelven. Ha nem biztos benne, hogy promóciója megfelel-e az előírásoknak, forduljon jogi szakértőhöz.