A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2014 tavaszán meghirdetett Önfinanszírozási programja érdemben csökkentette a magyar gazdaság külső sérülékenységét és a hosszabb lejáratú hozamok mérséklésén keresztül támogatta az árstabilitási cél elérését – közölte az MNB. A jegybank szerint a program sikerében kiemelkedő szerepe volt a banki forrásokat terelő jegybanki kamatcsereeszköznek (IRS).
Ez a program segített a sérülékenység csökkentésében”
– közölte Nagy Márton, az Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke. Ez egy nem konvencionális eszköz, aminek szerinte a bevezetése sem volt könnyű, így a kivezetése sem egy egyszerű folyamat.
Az önfinanszírozási programon belül a banki forrásokat terelő jegybanki kamatcsereeszköz (IRS) két célt szolgált:
Nagy Márton hangsúlyozta, hogy hosszú távú állampapírok hozamai is jelentősen mérséklődtek, és majdnem elérték a hasonló lejáratú lengyel állampapírok hozamszintjeit.
Megújult jegybanki eszköztár
Az MNB az Önfinanszírozási program keretében 2014 tavasza óta megújította teljes monetáris politikai eszköztárát a külső sérülékenység csökkentése és a monetáris kondíciók lazításának nem konvencionális eszközökkel való elősegítése érdekében. A jegybank közleménye szerint a banki kamatkockázatok kezelését lehetővé tevő IRS bevezetésével az MNB támogatta, hogy a jegybanki eszköztár átalakításához a bankok elfogadható fedezeti értékpapír-állományuk növelésével, azaz a magyar értékpapírpiac sajátosságai miatt elsősorban forintállampapírok vásárlásával alkalmazkodjanak.„Kiáraztuk az IRS-eket, így a piac egyre kevésbé használta ezeket” – közölte az alelnök. Mint mondta, a fokozatos kivezetéssel, illetve a mostani bejelentéssel egy közel féléves pályát ad az MNB a kivezetésnek, így az nem okoz sokkot a hosszú távú állampapírok piacán.
Ez nem azt jelenti, hogy megszűnik az önfinanszírozási program,
hanem annak egy eszközét, az IRS-t vezetik ki, hangsúlyozta az MNB alelnöke.
Hoffmann Mihály, a jegybank igazgatója elmondta, hogy az IRS bevezetését a 3 és az 5 éves kamatcserékkel indították el, majd tavaly nyáron a monetáris tanács döntése nyomán bevezették a 10 éves papírok kamatcseréjét is, ahogy ezt követte a jegybanki eszköztár további átalakítása is.
Az IRS nettó állománya jelenleg 1500 milliárd forint körüli,
nagyobb része 5, illetve 3 éves állampapír, míg körülbelül a teljes állomány tizedét tették ki a 10 éves lejáratú papírok.
A jegybankból a banki forrásokat az állampapírpiacra kívánták terelni az IRS bevezetésével, ami az MNB vezetői szerint sikerült is, hiszen az államadósság finanszírozásában a hazai bankrendszer részaránya majdnem megduplázódott: 15 százalékról 26-27 százalékra nőtt a bankrendszer részesedése.
Sikerült elérni a legfontosabb makrogazdasági célunkat,
mert érdemileg sikerült kedvezőbb irányba elmozdítani a külföldiek és belföldiek közötti arányt, közölte a jegybanki igazgató. Nem csak a hazai bankrendszer részesedése nőtt, de bővült a lakosság, a háztartások részaránya is.
Szintén cél volt a jegybanki mérleg csökkentése: a korábbi években többlettartalékolás volt, a devizatartalék szintje 35 milliárd euró körül mozgott, szemben a jelentősen kisebb mértékű rövid lejáratú tartozások összegével. „A kisebb mérleg kisebb kamatkockázatokkal jár” – hangsúlyozta az igazgató.
Csökken az állampapírpiac forintra gyakorolt nyomása: 2015-ben és 2016-ban még 1500 milliárd forintos devizalejárata volt, illetve van az Államadósság-kezelő Központnak (ÁKK) – ez a későbbiekben meg fog feleződni, így
a forintpiacra ható nyomás is enyhülni fog.
Az IRS terelésére – többek között – emiatt sem lesz már szükség. Szintén az IRS ellen szól, hogy a bankrendszer mérlegszerkezetének 20-22 százaléka már állampapír-kitettség, így a jegybanki IRS-ek hozzáadott értéke csökken, derült ki az igazgató beszámolójából.
A tavaly nyári túlkereslethez képest fokozatosan csökkent a banki kereslet az IRS iránt – még 5 alkalom lesz, amikor lesz IRS-tender, az utolsóra július 7-én kerül sor.
A meghirdetett mennyiségek fokozatosan mérséklődnek, az igazgató szavai szerint az ezt megelőző 80 milliárdos tendernél szűkebb keret lesz a későbbiekben, és nagyságrendileg a korábban megszokott (50-55 milliárdos) tenderekre lehet számítani a hátralévő néhány tenderen.
Kérdésre válaszolva Nagy Márton elmondta, hogy „sokkal egészségesebb a jelenlegi államadósság-szerkezet”, mint az korábban volt, de természetesen
még ennél is lehetne jobb, ha a háztartások tovább növelnék a részarányukat.
Az alelnök azt is elmondta, hogy valószínűleg egy kamatvágás még lesz.
Egy lépés még lehet, a további lépés az erősen kétséges”
– válaszolta az alapkamat újabb esetleges csökkentését firtató kérdésre Nagy Márton.